Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a precizat, la Digi 24, că această fugă după medii mari, care pot aduce și burse, nu este deloc bună, fiind de fapt un mod în care „ne furăm căciula”, căci la primul examen serios se văd lacunele la nivelul cunoștințelor elevilor. De asemenea, subliniază ministrul, a fost remarcată o creștere foarte mare a numărului de elevi care aveau medii de peste 8,50, cât era limita pentru accesul la bursa de merit, prag care din acest semestru a fost ridicat la 9,50.
„Este o problemă cronică a îmvățământului din România, în care evaluarea suferea din lipsă de standardizare. A intervenit acest on-line în care nu mai ai niciun fel de garanție cu privire la cel care răspunde”, a declarat ministrul Cîmpeanu, la Digi 24.
Acesta susține că în anul 2020, care s-a finalizat cu cursuri online, din cauza pandemiei, 123.000 de elevi aveau medii de peste 8,50, în timp ce anul următor, majoritar în format online, numărul acestora a ajuns la 754.000 de elevi, adică o creștere de peste 600 la sută. De altfel, acesta a subliniat că această creștere, din punct de vedere statistic, arată că sunt probleme. Mai mult, ministrul a precizat faptul că a întâlnit situații în care 33 din cei 35 de elevi au unei clase aveau media 10, ceea ce în opinia sa, cu cunștințele sale de statistică, este greșit, căci nu se poate avea o astfel de distribuție la nivelul unei clase.
Întrebat de către moderator care ar fi cauza acestei „goane” după note mari, ministrul a explicat că „atunci când sistemul te invită la a încălca regulile, nu poți să condamni nici elevul, nici profesorul”, mai ales în vremurile acestea, cu învățământ online, când nu știi cine este în spatele „camerei”.
„În acest fel ne furăm căciula, iar la primul examen rezultatele pot fi suprinzătoare. În loc să te bucuri că poți lua o bursă de studiu, dacă într-adevăr îndeplinești toate condițiile, care se acordă de la 7.50 și care este 150 de lei pe lună anul ăsta, reclami că nu mai ai bursa de merit care era 100 de lei. Păi, e mai mult, doar că nu se mai numește de merit. Acum, dacă alergăm toți după coronițe și merit, nu cred că este bine, iar în mine nu o să găsească un partener”, a mai spus ministrul Educației.
De altfel, goana după note a fost declanșată în momentul în care media multianuală din ciclul gimnazial a devenit componentă a mediei de admitere la liceu.
Asociații ale elevilor, nemulțumite de „tăierile” lui Cîmpeanu