Şefii Marinei nu au nimerit-o deloc cu numele dat primului remorcher mulţifuncţional care a intrat în dotarea Forţelor Navale. “Vârtosul”, demumire populară pentru un malac puternic, dar şi viril, nu bate deloc cu remorcherul mic care a primit marţi drapelul de luptă şi tradiţionala sticlă de şampanie spartă de bord.
Dar dacă mă gândesc că este prima navă militară nouă recepţionată la mare distanţă de la ultimul astfel de moment festiv în marina militară, respectiv, întrarea în dotarea RoNavy a ultimului NPR, în 1991, este un pas mic, dar înainte.
După 25 de ani, Marina Militară şi-a permis să cumpere o navă nouă. Şi nu vreo corvetă sau altă clasă de nave de război, ci un mini-remorcher, un titrez care face multe chestii. Dă cu capul, remorchează, ridică greutăţi şi la nevoie face pe pompierul. Construit după o reţetă olandeză, micul remorcher are vreo 1.200 de cai putere “made by Volvo Penta”, două elice intubate care îi permit să facă manevre de-a dreptul incredibile.
“Este o navă nouă, care face foarte multe misiuni, pe care navele vechi nu puteau să le îndeplinească, este ca o trecere de la locomotive cu aburi la TGV”, a precizat maistrul militar Daniel Chivu, comandantul remorcherului. Acum omul a definit simplu, dar foarte eficient diferenţa dintre ce avem şi ce ar trebui să avem în Marina Militară. Comparaţia dintre trenul de mare viteză care traversează cu 300 de kilometri la oră Canalul Mânecii şi CFR-ul autohton este cât se poate de actuală. La fel şi dotarea Marinei Militare, care este cu mult prea departe de cerinţele războiului naval modern.
Dar să nu stricăm petrecerea “Vârtosului”. Doar facem un arc peste timp, de la momentul ultimei achiziţii a unei nave de râzboi nouă în RoNavy, la intrarea în serviciu a “Vârtosului”, după cum este menţionat pe site-ul forţelor navale.
NAVA PURTĂTOARE DE RACHETĂ 190 LĂSTUNUL
Nr. bordaj 190
Data intrării în serviciu 27.12.1991
Principalele misiuni sunt:
– Nimicirea (neutralizarea) navelor de suprafaţă de luptă, de desant şi de transport ale inamicului;

Lastunul

– Executarea cercetării navale pentru asigurarea acţiunilor de luptă proprii sau ale altor forţe ale Comandamentului Operaţional Naval;
– Acoperirea unor forţe şi acţiuni ale unităţilor de marină (convoaie, detaşamente de nave, acţiuni de minare);
– Sprijinul supravegherii.
Caracteristicile tehnico-tactice ale navei:
1. Deplasament (tone): 417
2. Lungimea (m): 56,4
3. Lăţimea (m): 9,4
4. Pescaj (m): 3,58
5. Viteza maximă (Nd): 45
6. Puterea maximă (CP): 32 000
7. Distanţa maximă de navigaţie (Mm) la viteza economică: 1500
8. Gradul mării pentru întrebuinţarea armamentului: 5
9. Rachetele lansate tip P 21 /P22 (4 SS-N-2C/D Styx) număr: 4
10. Echipajul navei este format din 60 oameni.
Armamentul de la bordul navei
• Complexul reactiv P-20 M pentru lansarea rachetelor navă-navă;
• Instalaţie artileristică AK- 176M 1×76,2 mm;
• Instalaţie artileristică AK- 630M 2x6x30 mm
• Instalaţia de lansare a rachetelor antiaeriene (Strella-3M)
„Vârtosul” este primul dintre cele trei remorchere contractate de Ministerul Apărării Naţionale de la Şantierele Navale Damen, care a intrat în serviciul Forţelor Navale marţi, 12 aprilie. Remorcherul maritim „Vârtosul”, cu numărul de bordaj 103, este proiectat pentru a fi folosit în port şi în rada acestuia.
Cele trei remorchere multifuncţionale care vor intra în serviciul Forţelor Navale Române vor înlocui actualele şalupe de remorcare-salvare, îmbătrânite, şi vor fi folosite pentru asigurarea manevrelor navelor militare în porturi şi pentru servicii de intervenţie, fiind eliminate costurile plătite operatorilor civili.

Articolul precedentAfacerea “rachete de un milliard de lei pentru fregate”: trei companii din Turcia şi SRL-ul de casă al STS vor să modernizeze F 221 şi F 222
Articolul următorPlajele europene de 170 milioane de euro la Constanța. Nisipul e sublim, dar n-ai cale de acces