Cea mai modernă navă de război a Turciei, TCG Heybeliada, a găzduit luni în portul Constanţa ceremonia de semnare a primei “frăţii” internaţionale pentru modernizarea fregatelor achiziţionate de la britanici. Companiile din domeniul militar din Turcia STM, Havelsan, Aseslan au parafat cu Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL Bucureşti un protocol în vederea participării la licitaţia deschisă de MapN în sistemul electronic de achiziţii publice pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria”.
Sunt bani mulţi la mijloc: 839 milioane de lei, fără TVA (aproape 190 milioane de euro). Ca un paradox, naşterea primului consorţiu destinat licitaţiei pentru fregatele româneşti de vârsta a treia s- a produs la bordul unei nave ultramoderne, construită după tehnologia Stealth.
TCG Heybeliada, deşi este mult mai mică decât distrugătoarele britanice invizibile, arată totuşi potenţialul Turciei de a ţine pasul cu ultimele tehnologii din domeniul militar naval. Sistemul de navă-robot cu amprentă radar redusă nu este accesibil oricui, costurile sunt imense, dar odată construieşti o astfel de navă, poţi să defilezi cu capul sus oriunde în lume.
Britanicii au distrugătorul HMS Duncan, la rândul lor americanii au construit distrugătorul Zumwalt, iar francezii se mândresc cu fregata La Fayette. Rusia a dezvoltat de asemenea clasa de fregate stealth Admiral Gorshkov.
La polul opus, România trage de trei fregate ponosite: fostul distrugător “Mărăşeşti” şi cele două nave tip 22, cumpărate cu bani grei de la britanici şi care nu au nicio rachetă la bord.

Scump, doamnă, scump

Aşa cum am menţionat mai sus etapa a doua de modernizare a fregatelor costă 190 milioane de euro. Dacă socotim că, la momentul achiziţiei de la britanici, în 2003, a navelor “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria” statul român a plătit 134 milioane de euro, afacerea celor două fregate sare de 300 milioane de euro.
Reamintim că ”Regele Ferdinand” și ”Regina Maria” au fost achiziționate în anul 2003 de la BAE Systems. Marina Regală a Marii Britanii scosese cele două nave din serviciu înaintea perfectării contractului de vânzare-cumpărare.
A doua etapă a programului de modernizare era planificată îniţial pentru anii 2008-2009, interval în care fregatele urmau să își primească armamentul principal, reprezentat de rachetele antinavă și antiaeriene precum și înlocuirea sistemelor radar cu unele mai moderne, dar lucrările au fost abandonate.
Modernizarea navelor se va realiza, în mod obligatoriu, în România, ca cerinţă de securitate a aprovizionării, potrivit art. 1 alin. (1) şi art. 50 din OUG nr. 114/2011, coroborate cu art. 346 alin. (1) din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, fiind aprobată de CSAT prin Memorandumul cu tema: Programul multianual „Fregata multifuncțională- modernizare etapa a II-a”.
Cu alte cuvinte, câştigătorul licitaţiei va trebui să caute un şantier autohton, unde să monteze noile sisteme de armament. Luni, la ceremonie, reprezentantului Centrului pentru Servicii de Radiocomunicații i-a ieşit porumbelul pe gură. Răspunzând întrebărilor presei referitoare la implicarea Şantierului Naval Constanţa, controlat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, în etapa a doua de modernizare a fregatelor Doru Bancu, reprezentantul CSR, a declarat: “Probabil, pentru că este un din componentele naţionale, vitale pentru asemenea combinaţie. Probabil pentru că va fi un element necesar pentru orice consorţiu pentru a intra şantierul naval”.

CSR, o SRL abonată la contracte grase cu STS

Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL a făcut zeci de milioane de lei din contracte cu Serviciul de Telecomuniicaţii Speciale, ministere şi unităţi militare. Nu întotdeauna a participat la licitaţii, ci a câştigat multe contracte prin procedura de negociere fără anunţ de participare.
Multă vreme, unul dintre asociaţii CSR a fost jurnalistul Bogdan Chireac, care însă a renunţat la această calitate după dezvăluirile presei despre câştigurile nu tocmai ortodoxe ale acestei SRL care activează în domeniul informaţional.

Articolul precedent#PanamaPapers Borcea şi Vîntu, în compania selectă lui Vladimir Putin şi a tatălui lui David Cameron
Articolul următorCe caracteristici are primul remorcher multifuncţional care a intrat în dotarea Forţelor Navale