Sursa: parade.com

Paul Anghel, directorul general al Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) are câteva sfaturi de care ar trebui să țină seama cei care își doresc să sărbătorească cu cadouri cele două zile de „dragoste” din luna februarie.

Dat fiind că se apropie Sfântul Valentin – pe 14 februarie – și Dragobetele – pe 24 februarie, catalogate de acesta drept „sărbători ale iubirii”, sfatul ar fi ca orice cadou să fie atent analizat înainte de a fi achiziționat.

De la flori, ciocolată şi bomboane din ciocolată, bijuterii, produse cosmetice și până la „alte cadouri romantice”, Paul Anghel avertizează că nu orice cadou este reușit, dacă lipsește atenția la detaliile care țin de sănătate.

În acest sens, directorul ANPC detaliază „pericolele” din spatele unor oferte. Spre exemplu, în ceea ce privește bomboanele și ciocolata, acestea trebuie achiziționate doar din locuri autorizate și „trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic”.

Chiar și în aceste condiții, mai este o regulă: „Înainte de achiziționare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător. Etichetele trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului, ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, trebuie să fie menționate numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română. (…)”.

Periculoase pot fi nu doar alimentele, ci și produsele cosmetice, în cazul cărora Paul Anghel arată că ar trebui cumpărate din magazine și/ sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare:

Produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, în locuri precum tarabele sau persoanele fizice “cu sacoșă”; să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele; să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului.

Sunt șanse mari că un produs zis “de lux”, ambalat într-o cutie de carton sau de plastic banală, să fie de fapt o contrafacere; să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere; să citească cu atenție eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.

De asemenea, consumatorii trebuie să știe că: unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii; pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE; majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia ”A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată aceasta dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, cu cifre arabe; anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni, de ex.); sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)”.

Nici în cazul bijuteriilor alegerea locului de comercializare nu este una de neglijat, în condițiile în care, arată Anghel, „dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând astfel de produse. O bijuterie “din argint” vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint”.

Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea bijuteriilor din metale prețioase și/ sau pietre prețioase de la vânzătorii ambulanți. Achiziționarea bijuteriilor din metal prețios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizați de către ANPC să efectueze operațiuni cu metale prețioase.

Consumatorii trebuie să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanți sau care se află în spații neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse.

La achiziționarea bijuteriilor din metal prețios, consumatorii trebuie să aibă în vedere următoarele: să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conțină obligatoriu detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat (titlul metalului, natura pietrelor etc) precum și datele de identificare ale operatorului economic care comercializează produsul; să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziționarea produsului; să solicite informații suplimentare despre garanția oferita produsului și eventualele probleme de service ce pot să apară; să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariției unor defecte ulterioare”, arată Paul Anghel într-o postare pe Facebook.

Articolul precedentCiolacu speră ca relația cu PNL să fie de lungă durată: „Putem creiona şi din 2024 o coaliţie, dacă nu chiar o alianţă”
Articolul următorMedic de familie în Dolj, acuzat de fapte de corupție în legătură cu vaccinări fictive