Nici după pagubele imense suferite de statul român în cei 14
ani în care a fost restricționată navigația pe Canalul Sulina din cauza
epavei navei ucrainene „Rostock”, autoritățile noastre nu au înțeles că
trebuie evitată repetarea unui asemenea dezastru care a sărăcit
porturile de la Dunăre. O nouă epavă, cea a navei „Fortuna S”, eșuată pe
în urmă cu un an lângă digul de sud, riscă să blocheze navigația la
Bara Sulina. Deși Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a
semnat cu o firmă din Turcia contractul pentru scoaterea epavei și
firma a adus scafandrii și echipamentele pentru începerea lucrărilor,
ranfluarea a fost oprită de Direcția Regională Vamală Galați, care cere
îndeplinirea formalităților fiscale.
În urmă cu un an, mai exact pe 8 octombrie 2014, eșua la intrarea pe
Canalul Sulina, în zona digului de sud, cargoul „Fortuna S”, o navă de
3.450 tone dead weight, care naviga sub pavilionul Republicii Moldova.
Vaporul
era încărcat cu 2.650 de tone de sare și naviga spre Galați. „Membrii
echipajului au încercat dezeșuarea cu mijloace proprii, însă încercările
nu au avut succes, motiv pentru care s-a intervenit cu remorcherul
Administrației Fluviale a Dunării de Jos <Gheorghieni 2>.
Condițiile meteorologice s-au înrăutățit însă, iar corpul navei
<Fortuna> s-a izbit de dig, apa intrând în tancul acesteia”,
descria situația șeful Căpităniei Portului Sulina, Radu Andricencu. Din
cauza furtunii și a vizibilității reduse, nicio navă a autorităților
portuare nu s-a putut apropia de vaporul eșuat. A doua zi dimineață, în
urma SOS-ului comandantului „Fortunei S”, s-a intervenit cu un elicopter
pentru salvarea celor 12 membri ai echipajului.
„Fortuna S”, măcinată de valuri și furtuni
Epava cu lungimea de 81 de metri și lățimea de 14 metri a rămas
înfiptă în nisip, în preajma digului de sud. După ce apa a pătruns în
magaziile cargoului, marfa, cele peste două mii de tone de sare, nu mai
valorează nimic.
Vânturile
din est lovesc nava în pupa, împingând-o în dig. Furtunile și valurile
macină blocul de metal și în anul care a trecut s-au desprins mai multe
bucăți din puntea principală și din castel, cabinele navei. Orice
întârziere complică situația. Există pericolul iminent ca din cauza
furtunilor nava să/și schimbe poziția și să pună în pericol navigația pe
Canalul Sulina.
Încă din toamna trecută, AFDJ Galați a început
demersurile pentru operațiunile de ranfluare, de scoatere a epavei.
Printre firmele consultate a fost Grupul de Servicii Petroliere
Constanța, ai cărui reprezentanți confirmau în februarie că schimbă
„informații de ordin tehnic cu cei de la AFDJ, pentru a identifica o
soluție potrivită în acest caz”.
În urma procedurilor de selectare a
firmei care urmează să fac[ ranfluarea, pe 17 august AFDJ a încheiat
contractul cu firma Aras Limited, din Turcia, agreată atât de armator,
cât și de asiguratorul navei. De altfel, lucrările de ranfluare, în
valoare de aproximativ 3,5 milioane de dolari, sunt plătite de firma de
asigurări. Imediat după semnarea contractului, cei de la Aras Limited au
debarcat la Sulina pentru începerea ranfluării, dar lucrările au fost
oprite, culmea!, de statul român, principalul beneficiar al scoaterii
epavei.
„Nava este scoasă pe banii asiguratorului, nu sunt bani de
la buget. Pe 17 august am semnat cu Aras Limited, au venit cu scafandri,
cu echipamente, dar i-a oprit Vama”, a declarat pentru Ziarul de
Investigaţii directorul general al AFDJ, Valerică Anghel.
Vama se opune scoaterii epavei
La
câteva săptămâni de la semnarea contractului, blocajul părea de
nerezolvat. Directorul adjunct al AFDJ, Dorian Dumitru, acuza Direcția
Regională Vamală Galați, că tergiversează operațiunile de ranfluare,
care în condițiile continuării blocajului ar putea să fie plătite de
statul român.
„Avem probleme cu Vama, că Vama e stat în stat în
România. Ne țin pe loc, că vor nu știu ce formalități și ne pun piedici.
Avem contract, avem aprobarea Administrației Rezervației Biosferei
Delta Dunării, a Căpităniei, a AFDJ, a Gărzii de Coastă. N-am putut să
începem lucrările pentru că Vama nici nu vrea să spună scris <uite
asta vă trebuie>. Că vor să discute numai cu armatorul. Vine iarna,
n-o să facem nimic, ăștia se retrag și o să dăm bani de la buget, 3,5
milioane de dolari, că avem bugetul mare”, spune Dumitru.
De
cealaltă parte, directorul executiv al Direcției Regionale Vamale
Galați, Mihail Bucur, susține că armatorul trebuie să-și desemneze un
reprezentant fiscal în România, iar problema este complicată de faptul
că armatorul a optat pentru tăierea epavei, însă proprietarul mărfii a
pus sechestru asigurator și nu dorește distrugerea vaporului:
„Proprietarul navei trebuie să depună declarație, să solicite un regim,
dar problema este mult mai încurcată decât credeți. E un sechestru
asigurator, cu un anumit drept de dispoziție, pentru că nu știm cine
este proprietarul – fostul armator al navei sau asigurătorul. Nu știm
nici noi, nu avem o hârtie care să ne demonstreze. E firmă din afara
comunității (europene – n.red.), trebuie să își aleagă un reprezentant
fiscal în România, să poată depune declarație vamală, să probeze cu
niște acte. La momentul ăsta e pus sechestru. Cel care a pus sechestru e
cel care avea marfa în vapor. Nu vrea ca nava să se taie bucăți.
Trebuie să vedem documente întâi”, a declarat Bucur.
Dezastru live: Furtuna a dezmembrat castelul „Fortunei S”
În timp ce autoritățile se ceartă, dezastrul de la Bara Sulina se
amplifică. Duminică, 11 octombrie, furtuna puternică a dezmembrat
cabinele navei „Fortuna S”, blocul de metal prăbușindu-se sub ape.
„S-a
mai dus o parte din suprastructură, cabinele navei. Nu știu dacă au
rămas catargul și coșul de fum. Vizibilitatea era foarte redusă. Abia
mâine, când se va opri furtuna, vom merge și vom vedea care este
situația. Oricum, era <zburată> deja o o mare parte din
suprastructură. Deocamdată nu împiedică navigația, dar trebuie scoasă,
pentru că există pericolul ca vântul din est să o deplaseze”, ne-a
declarat directorul general al AFDJ Galați, Valerică Anghel.
Între
timp proprietarul mărfii, SC Mondisalt SRL Galați, a primit garanții de
la compania de asigurări că după ce se va pronunța decizia Arbitrajului
de la Londra va încasa cei 192.000 de euro, contravaloarea „drobului de
sare” și și-a dat acordul pentru tăierea epavei. În cursul acestei
săptămâni vor fi rezolvate și formalitățile vamale și fiscale.
Firma
Aras Limited va primi autorizația pentru începerea lucrărilor și, fiind
o companie dintr-o țară extracomunitară, va primi și aprobarea pentru
export temporar, adică aducerea echipamentelor în România fără plata
taxelor vamale, TVA etc. Cu o întârziere de două luni, va începe
ranfluarea epavei „Fortunei S”. Această întârziere ar putea fi decisivă,
pentru că acum lucrările depind de cum va fi vremea.
O perioadă cu
furtuni ar putea amâna scoaterea epavei până la primăvară și până atunci
nu se știe ce s-ar mai putea întâmpla. Este posibil ca epava să
blocheze Canalul Sulina și să asistăm la transferarea pe Canalul Bîstroe
a navigației către porturile de la Dunărea Maritimă?