Nici după pagubele imense suferite de statul român în cei 14 ani în care a fost restricționată navigația pe Canalul Sulina din cauza epavei navei ucrainene „Rostock”, autoritățile noastre nu au înțeles că trebuie evitată repetarea unui asemenea dezastru care a sărăcit porturile de la Dunăre. O nouă epavă, cea a navei „Fortuna S”, eșuată pe în urmă cu un an lângă digul de sud, riscă să blocheze navigația la Bara Sulina. Deși Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a semnat cu o firmă din Turcia contractul pentru scoaterea epavei și firma a adus scafandrii și echipamentele pentru începerea lucrărilor, ranfluarea a fost oprită de Direcția Regională Vamală Galați, care cere îndeplinirea formalităților fiscale.
În urmă cu un an, mai exact pe 8 octombrie 2014, eșua la intrarea pe Canalul Sulina, în zona digului de sud, cargoul „Fortuna S”, o navă de 3.450 tone dead weight, care naviga sub pavilionul Republicii Moldova.
Vaporul era încărcat cu 2.650 de tone de sare și naviga spre Galați. „Membrii echipajului au încercat dezeșuarea cu mijloace proprii, însă încercările nu au avut succes, motiv pentru care s-a intervenit cu remorcherul Administrației Fluviale a Dunării de Jos <Gheorghieni 2>. Condițiile meteorologice s-au înrăutățit însă, iar corpul navei <Fortuna> s-a izbit de dig, apa intrând în tancul acesteia”, descria situația șeful Căpităniei Portului Sulina, Radu Andricencu. Din cauza furtunii și a vizibilității reduse, nicio navă a autorităților portuare nu s-a putut apropia de vaporul eșuat. A doua zi dimineață, în urma SOS-ului comandantului „Fortunei S”, s-a intervenit cu un elicopter pentru salvarea celor 12 membri ai echipajului.

„Fortuna S”, măcinată de valuri și furtuni

Afdj Galati

Epava cu lungimea de 81 de metri și lățimea de 14 metri a rămas înfiptă în nisip, în preajma digului de sud. După ce apa a pătruns în magaziile cargoului, marfa, cele peste două mii de tone de sare, nu mai valorează nimic.
Vânturile din est lovesc nava în pupa, împingând-o în dig. Furtunile și valurile macină blocul de metal și în anul care a trecut s-au desprins mai multe bucăți din puntea principală și din castel, cabinele navei. Orice întârziere complică situația. Există pericolul iminent ca din cauza furtunilor nava să/și schimbe poziția și să pună în pericol navigația pe Canalul Sulina.
Încă din toamna trecută, AFDJ Galați a început demersurile pentru operațiunile de ranfluare, de scoatere a epavei. Printre firmele consultate a fost Grupul de Servicii Petroliere Constanța, ai cărui reprezentanți confirmau în februarie că schimbă „informații de ordin tehnic cu cei de la AFDJ, pentru a identifica o soluție potrivită în acest caz”.
În urma procedurilor de selectare a firmei care urmează să fac[ ranfluarea, pe 17 august AFDJ a încheiat contractul cu firma Aras Limited, din Turcia, agreată atât de armator, cât și de asiguratorul navei. De altfel, lucrările de ranfluare, în valoare de aproximativ 3,5 milioane de dolari, sunt plătite de firma de asigurări. Imediat după semnarea contractului, cei de la Aras Limited au debarcat la Sulina pentru începerea ranfluării, dar lucrările au fost oprite, culmea!, de statul român, principalul beneficiar al scoaterii epavei.
„Nava este scoasă pe banii asiguratorului, nu sunt bani de la buget. Pe 17 august am semnat cu Aras Limited, au venit cu scafandri, cu echipamente, dar i-a oprit Vama”, a declarat pentru Ziarul de Investigaţii directorul general al AFDJ, Valerică Anghel.

Vama se opune scoaterii epavei

Fortuna S 1

La câteva săptămâni de la semnarea contractului, blocajul părea de nerezolvat. Directorul adjunct al AFDJ, Dorian Dumitru, acuza Direcția Regională Vamală Galați, că tergiversează operațiunile de ranfluare, care în condițiile continuării blocajului ar putea să fie plătite de statul român.
„Avem probleme cu Vama, că Vama e stat în stat în România. Ne țin pe loc, că vor nu știu ce formalități și ne pun piedici. Avem contract, avem aprobarea Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, a Căpităniei, a AFDJ, a Gărzii de Coastă. N-am putut să începem lucrările pentru că Vama nici nu vrea să spună scris <uite asta vă trebuie>. Că vor să discute numai cu armatorul. Vine iarna, n-o să facem nimic, ăștia se retrag și o să dăm bani de la buget, 3,5 milioane de dolari, că avem bugetul mare”, spune Dumitru.
De cealaltă parte, directorul executiv al Direcției Regionale Vamale Galați, Mihail Bucur, susține că armatorul trebuie să-și desemneze un reprezentant fiscal în România, iar problema este complicată de faptul că armatorul a optat pentru tăierea epavei, însă proprietarul mărfii a pus sechestru asigurator și nu dorește distrugerea vaporului: „Proprietarul navei trebuie să depună declarație, să solicite un regim, dar problema este mult mai încurcată decât credeți. E un sechestru asigurator, cu un anumit drept de dispoziție, pentru că nu știm cine este proprietarul – fostul armator al navei sau asigurătorul. Nu știm nici noi, nu avem o hârtie care să ne demonstreze. E firmă din afara comunității (europene – n.red.), trebuie să își aleagă un reprezentant fiscal în România, să poată depune declarație vamală, să probeze cu niște acte. La momentul ăsta e pus sechestru. Cel care a pus sechestru e cel care avea marfa în vapor. Nu vrea ca nava să se taie bucăți. Trebuie să vedem documente întâi”, a declarat Bucur.

Dezastru live: Furtuna a dezmembrat castelul „Fortunei S”

Fortuna S 2

În timp ce autoritățile se ceartă, dezastrul de la Bara Sulina se amplifică. Duminică, 11 octombrie, furtuna puternică a dezmembrat cabinele navei „Fortuna S”, blocul de metal prăbușindu-se sub ape.
„S-a mai dus o parte din suprastructură, cabinele navei. Nu știu dacă au rămas catargul și coșul de fum. Vizibilitatea era foarte redusă. Abia mâine, când se va opri furtuna, vom merge și vom vedea care este situația. Oricum, era <zburată> deja o o mare parte din suprastructură. Deocamdată nu împiedică navigația, dar trebuie scoasă, pentru că există pericolul ca vântul din est să o deplaseze”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galați, Valerică Anghel.
Între timp proprietarul mărfii, SC Mondisalt SRL Galați, a primit garanții de la compania de asigurări că după ce se va pronunța decizia Arbitrajului de la Londra va încasa cei 192.000 de euro, contravaloarea „drobului de sare” și și-a dat acordul pentru tăierea epavei. În cursul acestei săptămâni vor fi rezolvate și formalitățile vamale și fiscale.
Firma Aras Limited va primi autorizația pentru începerea lucrărilor și, fiind o companie dintr-o țară extracomunitară, va primi și aprobarea pentru export temporar, adică aducerea echipamentelor în România fără plata taxelor vamale, TVA etc. Cu o întârziere de două luni, va începe ranfluarea epavei „Fortunei S”. Această întârziere ar putea fi decisivă, pentru că acum lucrările depind de cum va fi vremea.
O perioadă cu furtuni ar putea amâna scoaterea epavei până la primăvară și până atunci nu se știe ce s-ar mai putea întâmpla. Este posibil ca epava să blocheze Canalul Sulina și să asistăm la transferarea pe Canalul Bîstroe a navigației către porturile de la Dunărea Maritimă?

Articolul precedentCompania care deţine AFI Palace Cotroceni a fost trimisă în judecată pentru evaziune fiscală de 4,6 milioane de euro
Articolul următorFostul director al Poştei Române Dan Mihai Toader a fost condamnat la opt ani şi şase luni de închisoare.