Nu doar litoralul Mării Negre și Delta Dunării sunt în atenția comisarilor Autoritatății Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în acest sezon estival.
Instituția avertizează că, începând de la 01.07.2022, pe lângă Comandamentul structura tradițională de control, au mai fost înființate alte 4 structuri similare, dedicate perioadei de vacanță din sezonul estival 2022, iar „cine greșește plătește”.
La acest moment, comisarii acționează pe tot cuprinsul țării, iar primele sancțiuni au fost deja aplicate agenților economici care nu respectă legislația în domeniu și, implicit, consumatorii. Verificările la care se face referire într-un comunicat de presă au fost efectuate în perioada 04 – 07 iulie, la 22 operatori economici din județele Prahova și Brașov.
În această vară sunt verificați operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele Valea Prahovei, Brașov, Sibiu, Covasna, Harghita, în așa-numitul Comandament de Munte, coordonat de comisarul șef al Regiunii Sud Muntenia, Ion Iordăchescu, pentru zonele Neamț, Suceava, Iași a fost înființat Comandamentul Moldova-Bucovina, coordonat de comisarul șef adjunct al județului Neamț, Vlad Ciurea, Comandamentul Maramureș, coordonat de comisarul șef al Regiunii Nord Vest, Cristian Nicula, verifică operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele Valea Izei, Săpânța, Sighetu Marmației, în timp ce Comandamentul Mehedinți, coordonat de comisarul șef adjunct al județului Mehedinți, Diana Moraru, verifică operatorii economici din zonele Băile Herculane și Clisura Dunării.
Și, chiar dacă vorbim doar despre trei zile de controale, neregulile constatate au dus la aplicarea de 15 sancțiuni contravenționale – 6 amenzi în valoare totală de 95.000 lei, 9 avertismente, precum și oprirea definitivă de la comercializare a 84 kg de produse alimentare, în valoare de peste 5.000 lei, dar și oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, pentru 3 unități.
Abaterile constatate, aceleași ca în orice altă acțiune de control, în ciuda avertismentelor repetate ale comisarilor ANPC. Astfel, au fost găsite produse alimentare expirate, improprii consumului sau depozitate în condiții neconforme, meniuri fără informații complete privind alergeni și ingrediente care pot cauza alergii sau intoleranțe, dar și deficiențe în ceea ce privește depozitarea produselor.
Deficiențe au fost găsite și în camerele destinate cazării și pe căile de acces către acestea, în ceea ce privește curățenia, iar în unele situații camerele destinate cazării aveau plăci de faianță sparte, cu infiltrații în tavan sau prize desprinse, dar și lenjerii de pat neigienizate, cu fire de păr rămase de la alți clienți.
Totodată, au fost găsite la vânzare jucării notificate în sistemul RAPEX ca fiind periculoase, dar și produse textile fără etichete traduse în limba română, fără a fi menționată pe etichetă compoziția fibroasă sau a produselor de încălțăminte fără pictograme.