Crăciunul, revelionul, chiar şi ziua lui onomastică, Sfântul Ion, le-a „petrecut” după gratii. Chiar dacă este atât de hulit prin ziare şi pe la televiziuni, după ce a fost acuzat de deturnare de fonduri europene, omul de afaceri Nelu Iordache are un „nucleu dur” de susţinători. Este vorba de cei 8.000 de locuitori ai comunei giurgiuvene Adunaţii Copăceni, locul de baştină al lui „Nelu a’ lu’ Piele”, aşa cum i se spune prin sat.
La Adunaţii Copăceni se ajunge relativ repede, parcurgând, de la
ieşirea din Bucureşti de la Gara Progresu, 19 km pe DN5, spre Giurgiu.
Drum expres modernizat şi lărgit la două benzi pe sens chiar de
Romstrade, firma de asfaltări a lui Nelu Iordache.
Şi centura
ocolitoare a localităţii, inaugurată în 2009 de Emil Boc şi Radu
Berceanu, a fost construită tot de Romstrade. Pentru a intra în comună,
lăsăm în partea dreaptă centura şi continuăm să mergem pe drumul vechi,
cu o singură bandă pe sens. Prima impresie: aşezare bogată, de
zarzavagii care-şi vând marfa în pieţele din Bucureşti.
E drept,
casele dichisite au fost construite din banii obţinuţi pe roşii şi
castraveţi, dar şi uliţele sunt asfaltate, iluminat public peste tot,
centrul cultural se învârte după soare – se vede că s-au făcut
investiţii. De unde totuşi atâţia bani la primăria unei comune?
Ne
lămureşte primarul localităţii, Ion Tache, cunoscut de la începutul
anilor 90 prin calitatea sa de preşedinte al Asociaţiei Benzinarilor
Particulari. Între timp, a renunţat la afacerea cu benzinăriile – prea
greu de înfruntat concurenţa multinaţionalelor din domeniu – şi s-a
retras la Primărie, unde este la al doilea mandat. Se impune din capul
locului precizarea că Ion Tache este văr primar cu Nelu Iordache, l-a
cununat pe acesta şi i-a botezat copiii.
„Peste 30% din bugetul
comunei provine din impozitele, taxele şi cotele defalcate de la fimele
lui Nelu Iordache”, spune Tache. Ei bine, toate
firmele „regelui asfaltului” au sediul social în Adunaţii Copăceni. Şi
nu sunt puţine: firma de asfaltări Romstrade, compania aviatică Blue
Air, Direct Aero Services (catering, aerotaxi şi un hotel în
construcţie), Andany Trading (care deţine marca „La Moşie”, sub care se
comercializează fructele din livada de 100 hectare din Adunaţii
Copăceni), dar şi două agenţii de turism – Blue Travel şi Direct Travel.
Uliţe asfaltate şi lămâi la Primărie
Aşa se face că, de exemplu, gradul de asfaltare a străzilor, de 92%,
i-ar făcea până şi pe bucureşteni să pălească de invidie. „În anul de
graţie 2010”, aşa cum scrie pe placa de marmură instalată spre aducere
aminte, a fost construit un impozant sediu al Primăriei, cu termopane şi
tot ce trebuie. Clădirii i-a fost dat un aer exotic, culoarele şi
sălile de şedinţe fiind transformate în adevărate livezi de lămâi. Şi,
cum nu se putea altfel, în biroul primarului, liberal, ca de altfel şi
vărul său Nelu, tronează impunător portretul lui I.C. Brătianu.
Dincolo
de banii plătiţi prin intermediul impozitelor, Nelu Iordache a făcut şi
investiţii directe în comună: a asfaltat aleile cimitirului, a băgat şi
iluminat public printre morminte, a construit un centru cultural cu
plasme pe pereţi şi mese noi de biliard. Ce-i drept, oricât ne-am uitat
de jur-împrejur, n-am văzut nicio bibliotecă în centrul cultural.
Aplecare către cele sfinte
Nelu
Iordache nu a uitat nici de cele sfinte. Deasupra intrării în cea mai
mare biserică din sat se află o frescă cu motive religioase, împreună cu
inscripţia „Donaţie de la Costică Piele şi fiul Nelu”. Ne lămurim
imediat: Costică Piele este, de fapt, defunctul tată al lui Nelu,
Costică Iordache. „Aşa li se spune aici, în sat, a’ lu’ Piele”, ne spune
un localnic.
Cu atâtea donaţii, şi pentru propăşirea lumească a
comunei, dar şi pentru cea spirituală, nu este de mirare că nu există
sătean care să nu-l iubească pe omul de afaceri, chiar dacă acum a ajuns
la pârnaie. Şi unde mai pui că, din cei 6.000 de angajaţi a grupului de
firme Romstrade, peste 1.000 sunt locuitori ai comunei. „La Moşie”
lucrează permanent 100 de oameni, cărora li se adaugă alţii 400 pe
timpul verii, atunci când e vremea culesului. „Sunt plătiţi bine, cu
50-60 de lei pe zi, plus mâncare”, ne spune Tache.
Nelu Iordache nu a
selectat din comună numai forţă necalificată din comună. Doi piloţi de
la Blue Air şi şase stewardese au buletin de Adunaţii Copăceni. Ca să nu
mai vorbim de cei care lucrează la Romstrade, firma de asfaltări având
cartierul general chiar la intrarea în comună.
Aeroportul, ideea lui Ceauşescu
Şi, dacă procurorii anticorupţie nu-i retezau aripile, Nelu Iordache
avea planuri şi mai mari. Voia să construiască la Adunaţii Copăceni un
aeroport de peste 200 milioane de euro, care să preia traficul tuturor
curselor low-cost care operează la Bucureşti. Primarul Tache ţine să
contrazică percepţia, greşită, spune el, că ideea aeroportului i-a
aparţinut vărului său: „Aeroportul din Adunaţii Copăceni a fost o idee a
lui Ceauşescu.
În anii 80, specialiştii de la IPTANA au constatat, în urma
măsurătorilor, că aici există o suprafaţă de teren de 3.600 de hectare
cu o diferenţă maximă de nivel de 40 de centimetri. În plus, viteza
vântului nu depăşeşte 6 m/secundă, iar ceaţa se risipeşte întotdeauna
imediat. Doar 11 aeroporturi din lume au astfel de condiţii”.
Nu-l
contrazicem, nici în ceea ce priveşte viteza vântului, dar ne punem
întrebarea cum de vărul său a instalat, tot la Adunaţii Copăceni, şi o
centrală eoliană. Şi mai voia să instaleze alte patru. Păi, ori e vânt,
ori nu?
Dar să lăsăm să continue povestea aeroportului. Ideea a fost
repusă pe tapet în 1986, când erau în toi lucrările de construcţie a
canalului Dunăre – Bucureşti, însă, până să se facă ceva concret în
acest sens, a venit schimbarea de regim poltic din 1989.
Frenezia
aeroportului renaşte în 2008, când premierul de atunci, Călin Popescu
Tăriceanu, promovează o hotărâre de Guvern prin care statul se angaja să
construiască acest obiectiv. Un an mai târziu, a venit criza, iar
ministrul Trasnsporturilor, de această dată Radu Berceanu, care îi luase
locul lui Ludovic Orban, abandonează proiectul. Şi atunci intră în
scenă Nelu Iordache. „Nelu a venit într-o zi la mine şi mi-a spus:
<Vreau să construiesc eu acest aeroport>. Le-am spus şi
consilierilor. Toţi au fost de acord. Cine nu şi-ar dori un aeroport în
localitatea sa?”, se întreabă retoric Ion Tache.
Zis şi făcut. Nelu
Iordache a cumpărat terenul de la 800 de săteni şi a comandat un studiu
de fezabilitate la Lufthansa Consulting, dar zborul a fost întrerupt de
DNA. Şi primarul, dar şi sătenii sunt însă încrezători că proiectul va
fi reluat. Mai ales că oamenii din comună speră să se numere printre cei
aleşi să lucreze la noul aeroport. Până la noi ordine, însă, proiectul
rămâne pe hârtie. Chiar la intrarea pe centura ocolitoare a localităţii,
a răsărit şi un hotel, tot al lui Nelu Iordache, care urma să servească
aeroportul. Construcţia este aproape gata, dar şi aici lucrările au
trecut în conservare.
Cel mai iubit dintre pământeni
Faptul că Nelu Iordache e la închisoare iar compania sa, Romstrade, e în insolvenţă se va simţi la bugetul comunei. Vor fi mai puţini bani, spune Ion Tache, care a trecut la planul B, şi anume îmbunătăţirea gradului de colectare a taxelor şi impozitelor de la săteni.
Până în 2000, Ion Tache a fost partener de afaceri cu Nelu Iordache. Apoi s-a retras, şi-a vândut benzinăriile şi, ulterior, a devenit primar. A rămas şi acum preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari, pentru că n-a vrut nimeni să preia funcţia. După retragerea lui Tache din afaceri, a început adevărata ascensiune a vărului său, Nelu, în domeniul business-ului. Dar la finele anului trecut procurorii i-au tăiat elanul, trimiţându-l după gratii pentru deturnarea a şase milioane de euro din bani europeni. Urmează procesul, pentru că până acum a fost vorba doare de arest preventiv.
Oricare ar fi verdictul, însă, la Adunaţii Copăceni Nelu Iordache va continua să fie cel mai iubit dintre pământeni.