Foto Cotidianul

Autoritatea națională pentru Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat, miercuri, că a declanțat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale, pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile Legii 259/2021 privind plafonarea și compensarea facturilor la energie, mai ales în contextul în care un număr ridicat de consumatori casnici au primit facturi eronate sau au fost emise în afara legii.

ANRE a demarat acţiuni de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte: respectarea obligaţiei privind emiterea de facturi care să cuprindă informaţii corecte, transparente, clare şi complete referitoare la plafonarea preţului final al energiei electrice şi al gazelor naturale precum şi consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensaţiei; respectarea obligaţiei de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamaţiile consumatorilor referitoare la facturi şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; respectarea obligaţiei de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.

au transmis reprezentanții ANRE

Furnizorii de energie electrică verificați sunt: Electrica Furnizare, EON Energie România, Hidroelectrica, ENEL Energie, ENEL Energie Muntenia, CEZ Vânzare, Tinmar Energy. Furnizorii de gaze naturale verificați sunt: ENGIE România, EON Energie România, ENEL Energie, ENEL Energie Muntenia, PREMIER Energy, Energia Gas & Power, Gaz Vest.

Sfaturi pentru consumatorii care au neclarități privind facturarea la energia electrică și/sau gaze naturale

În situația în care consumatorii au neclarități privind facturarea la energia electrică și a gazelor naturale, ANRE a venit cu o serie de sfaturi în acest sens.

Astfel, dacă există neclarități, clienții finali trebuie trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

„Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele: – să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; – să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;  – să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; – să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată”, se mai arată în comunicatul ANRE.

În ce condiții furnizorul restituie suma plătită pe o factură eronată

Totodată, ANRE precizează că în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Potrivit comunicatului ANRE, acesta rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip ”„Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) și la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele).

Modificări legislative pentru refacerea facturilor la energie

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat după ședința de guvern de astăzi că există o modificare legislativă, intrată deja pe circuitul de avizare în Guvern, care prevede ca toți cei care au  întocmit facturi eronate să aibă obligația să le storneze și să nu emită penalități. Mai mult decât atât, consumatorii nu pot fi debranșați.

„Pe toată perioada asta de aplicare a legii nu vor fi debranșări, nu numai pentru consumatorii vulnerabili care sunt protejați ci și pentru restul consumatorilor, lucrurile sunt simple”, a mai spus ministrul. „Sper să nu fi greșit (n.red. furnizorii) într-un mod intenționat”, a declarat Virgil Popescu.

Ciucă: „De la 1 aprilie, consumatorii casnici, cu un consum lunar de până la 330 kWh, vor beneficia de o nouă schemă de protecție”

Articolul precedentGeorge Simion face ”turneu prin țară” – la limita dintre întâlnire cu susținătorii și hărțuirea politicienilor
Articolul următor„Sectorul 0”, cel mai mare proiect imobiliar din România, votat în mod nelegal? Guvernul a răspuns „negru pe alb”. Document