Maşini la scară şi benzină pentru salariaţii Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, contracte artribuite fără licitaţii, firme căpuşă şi aproape o sută de procese pe rolul instanţelor. Toate acestea se întâmplă la compania constănţeană Oil Terminal, chiar sub ochii autorităţilor, fără ca reprezentanţii Ministerului Economiei să mişte un deget. Neregulile companiei petroliere de stat au intrat şi în vizorul Fondului Monetar Internaţional.
În plin proces de trecere la management profesionist şi eficientizare
a cheltuielilor în întrepriderile de stat, există încă societăţi unde
se fură ca-n codru. Unul dintre cei mai importanţi operatori de pe piaţa
petrolului, compania Oil Terminal, este o oază unde huzuresc
funcţionarii statului şi directori numiţi politic.
Poate nu cea mai
importantă neregulă, dar care exemplifică cel mai bine bătaia de joc
faţă de banul public, este faptul că reprezentanţii Oficiul
Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), structură
care funcţionează sub autoritatea Ministerului Economiei, beneficiază
gratuit de maşinile şi benzina companiei Oil Terminal. Funcţionarii
statului se plimbă de ani buni după bunul plac cu maşinile Oil Terminal,
în condiţiile în care compania a trecut, în numele crizei, prin
disponibilizări colective.
„Reprezentanţii OPSPI dispun de maşini şi
bonuri de benzină”, a precizat Dan Bărbulescu, administrator
independent şi avertizor de integritate în cadrul Oil Terminal. Pe lângă
autoturisme, funcţionarii Ministerului Economiei, desemnaţi să
reprezinte statul în adunările acţionarilor, primesc bani ori de câte
ori se deplasează la Constanţa pentru AGA. „Este o situaţie de
discriminare a celorlalţi acţionari”, a precizat avertizorul de
integritate. El a explicat că ceilalţi acţionari nu sunt remuneraţi
pentru activitatea în AGA şi că aceste avantaje sunt cel puţin curioase,
în condiţiile în care OPSPI, care reprezintă statul la Oil Terminal, ar
fi trebui să fie cel care să asigure respectarea legalităţii, şi nu să o
încalce.
„Este un alt mod de a da mită”, a precizat Dan Bărbulescu.
Din aceste motive, unul dintre acţionarii companiei, fondul de
investiţii Broadhurst, a solictat în mod oficial stoparea acestor
practici, AGA urmând să adopte, la începutul lui iulie, o poziţie
oficială în acest sens.
Un avertizor acuză
După cum am menţionat mai sus, acestea nu sunt singurele
neregului de la Oil Terminal. Avertizorul de integritate a trimis
sesizări la toate intituţiile statului, fără însă ca cineva să ia
poziţie.
„La Oil Terminal a fost inoculată o cultură a fraudei (…)
am semnalat autorităţilor riscurile majore de continuarea a fraudelor
iniţiate de fosta conducere
executivă si constatate de ANAF prin care s-au închiriat active, chiar
depozite petroliere întregi, fără licitiaţie, şi s-au prelungit de către
noua conducere executivă cu aprobarea complice dată de OPSPI în AGA de
la Oil Terminal… Refuzul aplicării guvernării corporatiste de către
MECMA şi OPSPI a generat numirea provizorie de persoane înregimentate
politic dar fără competenţele necesare care au aprobat situaţii
financiare pentru 2012 care nu reflectă realitatea economică a
societăţii, prin subevaluarea unor active de care depinde funcţionarea
societăţii sau care se intenţionează a fi vândute şi supraevaluarea
altora care sunt inchiriate fără licitaţie”, arată avertizorul de
integritate în scrisoarea trimisă Ministrului Economiei.
Acesta mai
reclamă faptul că Oil Terminal, cu acordul conducerii, este căpuşată de
mai multe societăţi cu răspundere limitată. „Refuzul actualului CA de a
solicita statutul de antrepozit fiscal produce zilnic pagube Oil
Terminal, deoarece clienţii societăţii preferă serviciile Oil Prod SRL
(din grupul Eco Petroleum) care, deşi a închiriat toate rezervoarele
funcţionale din depozitul Nord al societăţii Oil Terminal, beneficiază
de statutul de antrepozit fiscal din 2009, anul în care l-a pierdut Oil
Terminal (n.r. statutul de antrepozit fiscal) printr-o Hotarâre de
Guvern prejudiciabilă şi care a fost declarată anul trecut ca fiind
incompatibilă cu normele UE”, mai menţionează administratorul
independent. Altfel spus, o firmă c u răspundere limitată face afaceri
în curtea Oil Terminal, pe spatele companiei de stat.
Directorul, amendat cu 5.000 lei
În replică la sesizările administratorului independent,
conducerea Oil Terminal îl acuză pe acesta că face „lobby negativ” şi că
a făcut publice documente care ar fi trebuit păstrate sub tejghea.
Mai
mult, în cadrul viitoarei AGA, programată pentru 4 iulie, a fost
introdus pe ordinea de zi un punct suplimentar, respectiv „analizarea
acţiunilor administratorului Bărbulescu Dan în mass media privitoare la
managementul societăţii şi situaţia patrimonială a sa precum şi
implicaţiile acestor acţiuni şi dispunerea celor legale în funcţie de
rezultatul analizei”. Nu se ştie cum se va termina acest diferend, cert
este însă că directorul general al Oil Terminal, Sorin Ciutureanu,
trebuie să plătească o amendă de 5.000 de lei pentru că a depăşit
cheltuielile de exploatare pe anul trecut, iar în urma unui control
efectuat de ANAF s-a dispus rezilierea a patru contracte suspecte.
Afacerile cu petrol, în instanţă
Directorii care s-au perindat la conducerea Oil Terminal au făcut de toate, numai afaceri în folosul companiei nu.
Potrivit
unui raport remis de companie către piaţa de capital, la sfârşitul lui
mai, pe rolul instanţelor constănţene figurau nu mai puţin de 90 de dosare
în care este implicată societatea. Acestea totalizează posibile datorii
în valoare de peste şase milioane de lei, bani pe care Oil Terminal va
trebui să îi suporte din surse proprii în cazul în care va pierde
procesele. Mai mult, Oil Terminal a pierdut procesele colective
intentate de către salariaţi pentru neacordarea primelor de Crăciun.
Compania
are de plată, în urma deciziei Tribunalului, despăgubiri către 692 de
angajaţi. Despăgubirile includ atât cunatumul primelor propriu-zise, în
valoare de 1.060 de lei pentru fiecare salariat, dar şi cheltuieli de
judecată, stabilite la 3.000 de lei. Adunate, toate acestea au o valoare
de peste 2,8 milioane de lei, respectiv peste 660.000 de euro. În 2011,
compania nu a mai acordat prime angajaţilor în cuantumul stabilit de
către părţi înainte de criză, prin contractul colectiv de muncă. De
asemenea, pentru reducerea cheltuielilor, s-a decis reducerea săptămânii
de lucru, fapt ce a provocat nemulţumiri în rândul salariaţilor
companiei. Directorul general de la acea vreme, Silviu Ioan Wagner, nu
mai conduce în prezent compania, însă Oil Terminal trebuie să le acorde
despăgubiri salariaţilor, în urma deciziilor obţinute de aceştia în
instanţă.
Dosarul, pe masa şefului FMI
Scandalul de la malul mării a căpătat şi conotaţii
internaţionale. Toate neregulile de la Oil Terminal i-au fost semnalate
şefului FMI pentru România, Tonny Lybek.
Într-
o scrisoare adresată oficialului FMI, administratorul independent
susţine că Ministerul Economiei a început o acţiune pentru intimidarea
sa. „Ministerul Economiei intenţionează să blocheze accesul la
informațiile de interes public ale acționarilor și membrilor
consiliului, care nu au aprobare pentru a accesa date secrete, chiar
dacă în ultimii 10 ani pe agenda adunărilor acţionarilor sau ale
consiliului de administraţie nu au existat documente clasificate ca
fiind secrete”, arată Dan Bărbulescu.