Ne-am obişnuit deja ca în Bucureşti municipalitatea să se apuce de proiecte grandioase a căror finalizare să se tot amâne. Rândurile care urmează nu se referă însă la investiţiile neduse la bun sfârşit, ci la acelea care s-au finalizat, însă, din varii cauze, sunt practic inutile. Străpungerea Doamna Ghica – Chişinău şi linia de tramvai de pe Calea 13 Septembrie sunt numai două exemple care ilustrează cum sunt arucaţi pe fereastră banii contribuabililor. Şi aici vorbim de zeci de milioane de euro.
Odată finalizate, după amânări succesive, investiţii care ar fi
trebuit să ducă la fluidizarea traficului bucureştean se dovedesc pur şi
simplu inutile. Pe linia de tramvai supraînnălţată de pe Calea 13
Septembrie tramvaiele circulă din jumătate în jumătate de oră, iar
Străpungerea Doamna Ghica – Chişinău este sugrumată de maşinile parcate
ilegal.
Dar s-o luăm în ordine cronologică. În partea de vest a
Capitalei, traficul este mai aglomerat ca oriunde. Din cauză că în zonă
nu este metrou,
toată lumea circulă pe la suprafaţă. Tocmai de aceea, în încercarea de a
mai descongestiona zona, în perioada 2004-2005 municipalitatea a alocat
Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) suma de 13,89 milioane de
lei fără TVA (adică aproximativ cinci milioane de euro) pentru
modernizarea liniei de tramvai care leagă Bulevardul Ghencea de Calea 13
Septembrie. Cu banii respectivi s-au înlocuit terasamentul şi şinele şi
au fost refăcute refugiile (staţiile). Mai mult, pentru a sigura un
transport rapid, liniile au fost delimitate de carosabil cu borduri.
Un tramvai numit dorinţă
O soluţie excelentă, am putea spune la prima vedere. Din Ghencea ai
putea ajunge la Piaţa Unirii în timp record. Da, numai că tramvaiele
sunt rara avis pe linia 47. Mai exact, potrivit informaţiilor existente
pe site-ul RATB, intervalul de succedare este de 20 de minute între
orele 6,00-9,00 şi 13,00-21,00, de 31 de minute în intervalul 9,00-13,00
şi, atenţie!, de 60 de minute după ora 21,00.
Evident,
din statisticile RATB reiese că nu există cerere de transport pe
această rută. Ceea ce este perfect adevărat, numai că motivul este
tocmai timpul mare de aşteptare în staţie. Decât să aştepţi jumătate de
oră sau chiar o oră întreagă în staţie, preferi să te reorientezi către
alt mijloc de transport – maşină personală sau autobuz, ambele mult mai
poluante decât tramvaiul şi care, evident, aglomerează şi mai mult
traficul
În 2008, oficialii RATB anunţau că au în plan, “pentru
urmatorii ani”, repunerea în funcţiune a liniei 48, între Ghencea şi
Gara Basarab, pentru a micşora intervalul de succedare a tramvaielor pe
linia modernizată. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum, după
cinci ani de zile. Şi aşa s-au dus pe apa Sâmbetei cinci milioane de
euro.
Dincolo era mai ieftin
După ani şi ani, o altă investiţie, care de această dată a “înghiţit”
zeci de milioane de euro, se dovedeşte la fel de inutilă. Este vorba de
Străpungerea Doamna Ghica – Chişinău, din estul Bucureştiului, care ar
fi trebuit să fluidizeze traficul rutier pe inelul median de circulaţie
din această zonă.
Lucrările au început în 2006. Pentru suma de 5,6
milioane de euro, constructorul portughez Lena Construccoes se angaja să
refacă şi să modernizeze strada Doamna Ghica, de la intersecţia cu
Şoseaua Colentina şi până la calea ferată care intră în Gara Obor. Peste
şine trebuia construit
un pasaj, şoseaua continuând apoi, tot pe două benzi pe sens, până la
“Circul Foamei” din Piaţa Delfinului, pentru ca apoi traficul să fie
“vărsat” în Bulevardul Chişinău. Artera era proiectată la patru benzi de
circulaţie, câte două pe fiecare sens, o lungime totală de 1,8 km şi o
lăţime cuprinsă între 21 şi 70 m.
În 2008, când lucrările erau la
stadiul de 70%, la Primăria Capitalei s-a produs schimbarea – a plecat
Adriean Videanu şi a venit Sorin Oprescu. Carele Sorin Oprescu a oprit
lucrările, pe motiv că sunt prea scumpe. A făcut o nouă licitaţie şi
pentru restul de 30% rămas neexecutat s-au plătit noului constructor,
SCT Bucureşti, 11 milioane de euro.
“Perversa” lui Onţanu
Dar nu sumele exorbitante plătite de municipalitate fac obiectul
acestui articol. Pe 3 decembrie 2012, primarul Sorin Oprescu inaugura,
alături de premierul Victor Ponta, finalizarea lucrărilor la acest
obiectiv. Şoferii care aşteptaseră ani buni o soluţie de trafic mai
rapidă s-au îmbulzit să utilizeze noua arteră.
Utilitatea acesteia a
fost însă sabotată de primarul sectorului 2, Neculai Onţanu. De la 1
februarie 2012, cu zece luni înainte de tăierea panglicii, în sectorul 2
nu se mai ridică autoturismele parcate ilegal pe partea carosabilă.
Asta deoarece contractul cu Supercom, firma care ridica maşinile de pe raza acestui sector, expirase la finele lunii ianuarie 2012.
Primăria
a organizat, la finele lui 2011, două licitaţii pentru reînnoirea
acestui serviciu, la care nu s-a prezentat nimeni, aşa că Onţanu s-a
resemnat. „Contractul cu firma care ridică maşinile a expirat pe 31
ianuarie 2012. Pentru a continua această activitate, anul trecut am
organizat două licitaţii, la care nu s-a prezentat nimeni, deoarece
tariful era redus cu 40%. Aşa că am decis să nu mai facem nici o
licitaţie. Nu vom mai ridica deloc maşinile parcate neregulamentar”,
declara, la începutul anului trecut, pentru HotNews.ro, Anatol Albu,
purtătorul de cuvânt al Primăriei sectorului 2.
Şi această
resemnare/nepăsare a Primăriei se răsfrânge negatit inclusiv asupra
Străpungerii Doamna Ghica – Chişinău. La Piaţa Delfinului trebuie să te
strecori, pe o singură bandă, printre maşinile pieţarilor şi
riveranilor, parcate fiecare cum i-a tunat. Te duci apoi glonţ peste
pasajul ce supratraversează linia de cale ferată şi apoi te opreşti în
coloană, pentru că circulaţia este din nou gâtuită la o singură bandă pe
sens, din cauza maşinilor parcate pe dreapta. Chiar în dreptul
indicatoarelor de “staţionarea interzisă”. Dacă nu-i întreabă nimeni de
sănătate… Aşa că ultima porţiune de câteva sute de metri până la
intersecţia cu Şoseaua Colentina este străbătută, la orele de vârf, în
20-25 de minute. Halal fluidizare!
“Invazia” de la capătul lui 5
Despre investiţiile fără cap şi fără coadă ale municipalităţii
bucureştene se poate scrie o carte. Linia tramvaiului 5 a fost
modernizată doar între Aeroportul Băneasa şi Pasajul Băneasa (sediul
AVAS), chit că pe Bulevardul Barbu Văcărescu, până la intersecţia cu
Şoseaua Ştefan cel Mare, terasamentul este într-o stare jalnică. Pe
aici, tramvaiele abia se târâie, dar circulă. Ceea ce nu se poate spune
despre porţiunea modernizată, pe care nu circulă nimic.
Dincolo de
necesitatea unor lucrări suplimentare la pasajul peste calea ferată,
municipalitatea nu a fost în stare să lămurească problema celor câţiva
cetăţeni care au împrejmuit terenul pe care se află bucla de întoarcere
de la aeroport. Pe motiv că e terenul lor. Păi, dacă au dreptate, să-i
exproprieze potrivit legii, dacă nu, să-i evacueze.