Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a sancționat compania aeriană Blue Air cu 10.094.200 lei, în urma unor controale care au vizat „modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air, și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 – 10.10.2022”.
Ehipa de comisari ANPC care a mers la fața locului a decis ieri aplicarea a 2 amenzi contravenționale, una în cuantum de 2.000.000 de euro – echivalent în lei – pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta în valoare de 200.000 lei, pentru abateri repetate.
Din ce detaliază ANPC, controlul s-a derulat destul de greu, date fiind „reacțiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari cu privire la diverse documente necesare investigației”, iar în final s-a ajuns la concluzia că, începând cu 15 iunie, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene, dat fiind că „practica operatorului economic a avut caracter repetitiv”.
Totodată, ANPC mai arată că „operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente”.
Și, pe lângă amenzi, comisarii ANPC au aplicat și sancțiuni complementare: a fost dispusă măsura de remediere, măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora, fiind propusă și suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
„Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă…
Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse ar fi trebuit să execute, în condițiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN1.
Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane, lucrurile s-ar fi complicat și mai tare.
Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb, pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă.
Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele.
La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici.
Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate”, a precizat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Comparativ cu amenzile pe care Blue Air ar trebui să le achite, ANPC mai precizează că valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 euro, însă această sumă reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate. „Rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 euro (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 euro). Un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 euro, s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări”, a mai detaliat ANPC.