O nouă ședință de Guvern, în cadrul căreia s-a aprobat modul de reorganizare a Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.
Ședința a avut acest singur punct pe ordinea de zi, referitor la o modificare adusă Codului Silvic, care „creează temeiul legal pentru organizarea și funcționarea, precum și măsurile de reorganizare a Romsilva, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor”.
„Adoptarea actului normativ este justificată de necesitatea corectării cadrului juridic existent pentru implementarea corespunzătoare a Jalonului 24 din Planul Naţional de Redresare și Reziliență al României”, explică reprezentanții Guvernului, cu mențiunea că „actul normativ creează premisele unei gestionări durabile ale fondului forestier proprietate publică a statului administrat de Romsilva”.
Hotărârea privind reorganizarea Romsilva a fost amânată joi din lipsa avizelor necesare. Aceasta în condițiile în care în nota de fundamentare se atrăgea atenția că „neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă poate genera urmări cu impact negativ major, iar neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere a ţintelor și jaloanelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României poate conduce la un dezechilibru în ceea ce priveşte posibilitatea finanţării altor tipuri de investiţii”.
Ordonanța de urgență prevede doar că „la articolul 32 din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 7 din 9 ianuarie 2025, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Măsurile de organizare și funcționare, precum și de reorganizare ale Romsilva se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorității”.
În momentul în care a anunțat că Regulamentul de organizare și funcționare al RNP a fost pus în dezbatere publică, Ministerul Mediului arăta „reorganizarea Romsilva se clădește pe trei piloni: reducerea numărului de direcții silvice pentru eficiență, separarea clară a activităților economice de cele de administrare a pădurilor și introducerea unor indicatori de performanță financiari și non-financiari”.
Pe larg, se descriau mecanismele pentru „reducerea de la 41 la 12 direcții silvice, economii de peste 19 milioane lei anual, criterii clare de performanță pentru conducerea silvică, contracte de mandat pentru directori și șefi de ocoale, supraveghere video pentru minimum 30% din fondul forestier, accent pe identificarea arborilor remarcabili și a habitatelor valoroase”.






