Asociațiile piloților maritimi din portul Constanța au organizat luni un protest în fața sediului Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Printre nemulțumirile acestora se numără trecerea serviciului de pilotaj în administrarea statului. De asemenea, oamenii se plâng că li s-ar fi luat locurile de muncă și că, în urma concedierii lor, mulți dintre aceștia ar fi rămas pe drumuri.
„Protestăm pentru că administrația portuară ne-a luat locurile de muncă. A luat câțiva piloți și acum suntem pe drumuri. Nu avem locuri de muncă”, a declarat pentru Cuget Liber (publicație locală din Constanța) Ovidiu Ștefănescu, de meserie marinar.
De asemenea, un alt participant la protest, marinar, la rândul său, a declarat că și-ar dori să se angajeze la CNAPMC, cu toate că este pensionar, menționând că în ciuda vârstei este încă sănătos. Cu toate astea, potrivit declarațiilor, nu se dorește angajarea acestuia. „Administrația portuară a suspendat activitatea firmelor de pilotaj, în noaptea de Anul Nou și nu a vrut să prelungească contractele cu acestea. Au discutat cu patronii noștri și nu s-au înțeles. Acum lucrează cu doar nouă piloți. Nicăieri în Europa nu există pilotaj de stat. Până acum administrația portuară lua o redevență din veniturile pilotajului de 25%. Probabil că vrea să pună mâna pe toți banii. Pe urmă, cine știe, vor da pilotajul cuiva, pe care îl au ei. Așa bănuiesc! Așa au făcut și acum 30 de ani, când pilotajul era de stat. Noi protestăm pentru că ne-a lăsat fără serviciu, practic. Încalcă o mulțime de legi și nimeni nu intervine, că e statul!”, a spus pilotul Alexandru Kutnic, pentru aceeași publicație locală din Constanța.
Ce spune directorul general al Portului Constanța
De cealaltă parte a baricadei, directorul general al Portului Constanța a declarat că solicitarea cerințele protestatarilor sunt nefondate și le-a catalogat ca fiind „ilegale”, în contradicție cu hotărârea consiliului de administrație al CNAPMC, cu politica Consiliului Concurenței, dar și cu problemele aflate în litigiu în Justiție, după cum a declarat directorul general Florin Goidea.
„Trecerea serviciului de pilotaj în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime este fortuită, determinată de o situație de urgență. În urma suspendării OMT nr. 991/2020, de către instanța de judecată, decizie care nu este definitivă, CNAPMC a cerut prelungirea contractelor comerciale încheiate cu companiile de pilotaj pe trei luni, până pe 31 martie 2021. Pilotajul fiind un serviciu de siguranță a navigației, aceste companii nu pot întrerupe executarea lui decât atunci când decide Administrația Portuară. Companiile de pilotaj au refuzat să semneze prelungirea contractelor pe trei luni, afirmând că vor continua să presteze acest serviciu numai dacă CNAPMC semnează cu ele contracte cu durata de cinci ani.
Solicitarea lor este ilegală, căci vine în contradicție cu hotărârea consiliului de administrație al CNAPMC, cu politica Consiliului Concurenței, dar și cu problemele aflate în litigiu în Justiție.”, a declarat Goidea.
În completare, s-a adăugat faptul că porturile din județul Constanța vor opera normal, atât din punct de vedere al programului, cât și a capacității de funcționare.