Sorin Cîmpeanu (captură video)

Nu a trecut nici măcar o lună de la debutul noului an școlar iar România se află practic în aceeași situație ca la debutul pandemiei, când au fost sistate pentru prima dată cursurile. Mari pași nu s-au făcut din partea autorităților nici pentru a asigura condiții de învățare în siguranță, dar nici pentru a acoperi lipsurile privind dotările pentru desfășurarea orelor online.

Ore online care, recunoaște chiar ministrul Educației, însă se desfășoară în România pe „orbește”, fără a exista reglementări în acest sens. Într-o intervenție de aseară, Sorin Cîmpeanu a arătat că inclusiv în acest moment procesul de învățare online este doar o excepție permisă pe perioada stării de alertă și pe perioada stării de urgență.

Ce există totuși? Ca regulă, a explicat ministrul Educației, în România putem vorbi doar de învățământul față în față. Adică cel cu prezență fizică. Pentru că nici acum, la mai bine de un an de la izbucnirea pandemiei și de la primii pași spre învățământul online, nimeni nu a făcut vreo evaluare serioasă.

Regula de bază în legea Educației Naționale este prezența fizică la școală. Atât pentru învățământul de zi, cât și pentru învățământul seral. Pe perioada stării de alertă și pe perioada stării de urgență se face o excepție. Această excepție nu beneficiază de o reglementare la nivel de lege.

Pentru că o reglementare în lege poate veni doar în urma evaluării, mai apoi autorizării, mai apoi acreditării formei de învățământ online. Nu a existat niciodată în România evaluare și nici autorizare, nici acreditare pentru învățământ online. Este o situație de excepție pentru a nu induce blocaje în sistemul de educație”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Digi 24.

Totodată, ministrul Cîmpeanu a opinat că în școli regulile distanțării sunt mai respectate decât în alte spații, aducând aici în discuție faptul că a scăzut numărul de elevi din clase – după ce a intrat în vigoare legea prin care numărul maxim de copii în învățământul primar este de 25 în clasă, în învățământul gimnazial – 29, iar în învățământul liceal – 33.

Însă nu peste tot, iar momentan, din ce a declarat Sorin Cîmpeanu se vor face verificări cu privire la modul în care se respectă regulile, avertizând că se poate ajunge până la sancțiuni. Pentru că sancțiuni avem. „Există sancțiuni legale care merg până la acele sancțiuni pentru zădărnicirea combaterii virusului, pentru punerea în situație de pericol a semenilor, indiferent de statutul acestora, indiferent că sunt elevi, cadre didactice sau alți angajați”, a subliniat Cîmpeanu.

Aseară, ministrul a „atacat” în același timp și problematica vaccinării, pe considerentul că cea mai bună soluție pentru ca elevii să fie protejați ar fi ca părinții să se vaccineze. Și, eventual, întreaga familie. Firește, ministrul a avut recomandarea ca elevii care au simptome de boală să nu fie trimiși în colectivitate.

Fac apel încă o dată la înțelegere din partea profesorilor, dar și din partea părinților, pentru ca acest proces educațional să continue. Repet, pierderile au fost foarte mari. Le plătesc întâi elevii, le vom plăti noi, întreaga societate.

Nu poți condamna un părinte pentru că este temător în raport cu starea de sănătate a propriului copil. Poți să înțelegi această teamă, dar poți să-i explici încă o dată, că nu copiii sunt cei care trebuie să plătească costurile unei atitudini generalizate în rândul întregii populații a României.

Nu copiii sunt responsabili pentru starea de sănătate a părinților și bunicilor, ci invers. Copiii au nevoie de educație. Acei părinți care au o frică foarte mare pot face ceva extrem de util pentru copii: să se vaccineze. Și ei, și bunicii. Fac un apel ca părinții să nu își trimită copiii la școală, dacă au simptome specifice”, a mai spus ministrul Educației.

Articolul precedentCe restricții vor avea persoanele nevaccinate
Articolul următorAvocatul Poporului, despre noile măsuri restrictive: „Avem poziții care ne singularizează în ansamblul statelor Uniunii Europene”