Corina Crețu, europarlamentar Pro România, face astăzi un bilanț al celor șase ani de când a fost semnat Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, ceea ce înseamnă automat o trecere în revistă a ceea ce (nu) s-a făcut.

Firește, aceasta nu uită să amintească faptul că momentul cheie al semnării POIM a avut loc în mandatul de premier al lui Victor Ponta – pe atunci PSD, acum lider al Pro România – anume în 2015, și că, previzibil, țara noastră nu a profitat la maxim de ajutorul oferit de Uniunea Europenă pentru finanțarea principalelor priorități de dezvoltare în sectorul de transport, adică „în jur de 10 miliarde de euro”.

Mai mult decât atât, Corina Crețu arată că nu s-a înghesuit nimeni la proiecte, nu există nimic concret pentru Regiunea Moldovei, dar și că „nu s-au primit proiecte sau cereri de finanțare nici pentru Autostrada Moldova”.

Acum, aceasta nu înseamnă că POIM a trecut pur și simplu pe lângă noi. Din ce spune europarlamentarul, au fost finanțate prin intermediul acestui program proiecte precum construirea secţiunii dintre localitățile Dumbrava şi Deva, din autostrada Lugoj-Deva (336 milioane euro); rețeau de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București (Centura Bucureștiului); îmbunătățirea serviciilor de transport pe liniile de metrou din Capitală; modernizarea rețelei de cale ferată Gurasada – Simeria: (1,3 miliarde euro).

Avertismentul Corinei Crețu este însă clar: „Proiecte nu au mai fost depuse, sunt fonduri pe care le pierdem, șanse irosite”.

Încă de la semnarea acestui document primordial, mi-am exprimat convingerea fermă că fără o infrastructură modernă, România nu se va putea dezvolta și nu va putea deveni ceea ce ne dorim cu toții – o țară în care oamenii sa aibă o viața mai bună, economia locală și cea națională să prospere, iar tinerii să-și dorească să rămână, să studieze, să lucreze și să-și întemeieze o familie. Și în calitate de Membru al Parlamentului European, rămân o susținătoare a investițiilor în autostrăzi, căi ferate și aeroporturi, care să conecteze localitățile României între ele, dar și țara noastră la Uniunea Europeană.

Din păcate, în pofida muncii pe care am depus-o alături de colegii mei din Comisia Europeana pentru a folosi acești bani europeni acordați țării noastre, asistăm în continuare la declinul infrastructurii din România, cauzat de managementul deficitar, gradul ridicat de uzură și întreținerea inadecvată.

Tocmai de aceea, pentru a încuraja proiectele de infrastructură din țară, in 2018, am modificat POIM, alocând mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanță majoră pentru România (rata de cofinanțare europeană a crescut de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, a rețelei de metrou și a celor de transport multimodalCu toate acestea, până acum Guvernul României nu a accesat decât jumatate din totalul fondurilor alocate, cu mult sub media europeană.

Iar în timpul mandatului meu de Comisar European pentru Politică Regionala, dar și de atunci încoace, Guvernele nu au transmis niciun proiect pentru Regiunea Moldovei, cu toate că încă din 2017 atât eu, cât și DG Regio, ne-am oferit să realizăm până în 2020 studiul de fezabilitate pentru Autostrada Unirii Tîrgu Mureș – Iași – Ungheni. Precizez ca la ora actuala, 50% din sumele alocate perioadei 2014-2020 (care pot fi accesate pana in 2023) sunt necheltuite. Și, din păcate, nu s-au primit proiecte sau cereri de finanțare nici pentru Autostrada Moldova.

Atât timp cât Guvernul României nu-și va clarifica obiectivele și până când dezvoltarea infrastructurii României nu va deveni o prioritate, din păcate românii vor fi privați de șansa unor standarde de viață la nivel european”, scrie europarlamentarul.

Articolul precedentAnca Dragu face notă discordantă și susține că metoda stimulentelor pentru vaccinare rămâne cea mai eficientă
Articolul următorStelian Ion, după reproșurile președintelui referitoare la SIIJ: „Criticile cred că ar trebui îndreptate înspre UDMR, nu înspre Ministerul Justiției”