Daniel David, ministrul Educației, a confirmat că vor fi modificări în ceea ce privește acordarea burselor – inclusiv a celor de merit sau sociale, însă a ținut să asigure că salariile cadrelor didactice nu vor fi diminuate.
În cadrul unei conferințe organizate la Palatul Victoria, ministrul a detaliat că pentru elevi vor fi trei tipuri de burse – de merit, sociale și tehnologice, dar și că elevii olimpici vor primi premii „ușor” mărite.
Dincolo de micșările elevilor și studenților, care în ultimele zile au inițiat proteste vizavi de măsurile de reducere a burselor, ministrul Educației se arată de neclintit.
Acesta a explicat ieri că vor fi luate măsuri măsuri definite „de două principii foarte importante” – cel al „raționalității, adică, orice modificare pe care o facem în zona educației și în zona cercetării trebuie să se poată înscrie în anumite practici europene la care noi ne raportăm. Și doi: un principiu al decenței, adică, așteptăm atâtea resurse în acest moment câte își permite țara, iar pe măsură ce eficientizăm sistemul educației și sistemul cercetării, banii pe care îi obținem prin aceste eficientizări”
„Bugetul pentru burse a crescut extrem de mult în ultimii ani. Pe de o parte, te bucuri, orice ministru se bucură când are mai mulți bani pe care poate să-i ducă în sistem. Dar am spus, întotdeaua trebuie să ai grijă să duci acei bani în zona în care a prins lumina, nu în zona în care există întuneric. Și de ce spun acest lucru? Pentru că am generat un fond pentru burse, ca să ne fie clar acest lucru, care depășește, spre exemplu, susținerea pe care Ministerul Educației și Cercetării o dă întregului sistem de cercetare-dezvoltare, inovare din țară.
Am creat un sistem de burse care nu are o structură pe care o găsești ușor în țări vestice la care te raportezi. Am creat un sistem de burse care nu se exprimă în performanță. (…) Totuși, ai fi așteptat să vezi o performanță, o schimbare în performanța educațională, de exemplu, măcar participarea la bacalaureat, nu neapărat notele sau rata de succes, sau măcar gradul de participare în examinarea națională să crească – și nu vedem aceste lucruri. (…)
În zona elevilor, în privința burselor, nu schimbăm doar bugetul. În zona elevilor trebuie să schimbăm sistemul de burse. Noi avem un sistem de burse în acest moment care are o varietate de burse – burse de merit, burse de reziliență, burse sociale, burse tehnologice, un sistem foarte complex pe care nu-l vezi în alte țări.
Ce vreau să propun? Simplu și direct spus, ținând cont de ce vezi în alte țări și de cât își permite țara în acest moment. (…) Dar meritul va fi definit ca merit, adică maxim 15% dintr-o clasă cu nota minimă 9. Nu mai mult de 15%. Acum avem, prin lege, minim 30% cu nota limită 9,50, dar dacă toți copiii dintr-o clasă au 9,50 toți primesc bursă și la 30% ajungem la 90% sau la 100% dacă sunt toți, ceea ce nu este obișnuit”, a spus ministrul David.
În ceea ce privește bursa socială, ministrul Educației a precizat că „va fi foarte bine gândită pentru a merge spre copiii care au nevoie să fie ajutați să vină la școală”, care au probleme economice, care sunt în zona de risc, sunt persoane dezavantajate, iar bursele tehnologice vor fi „pentru copiii care sunt în școli profesionale, care lucrează în parteneriat cu diverse companii, cu diverse firme”.
„Chiar vom crește ușor premiile, pentru că, uite, spre exemplu, vreau ca pentru o olimpiadă internațională, dacă ai luat mențiune, să poți să-ți acoperi prin acel premiu o bursă de merit în fiecare lună. Mi se pare un lucru corect. În acest moment, de exemplu, premiile pentru olimpiadele internaționale variază undeva între 4.000 de euro și 1.000 de euro și pe lângă asta mai iei și o bursa în fiecare lună. Nu mai putem susține acest sistem. (…)
Îi rog pe toţi elevii să înţeleagă că cei care au nevoie să fie ajutaţi social, vor fi ajutaţi. Meritul va fi definit ca merit, iar cei care sunt foarte performanţi pe olimpiade naţionale şi internaţionale vor primi ca premiu mai mult decât au primit până acum. Asta mi se pare sau, în general, acest sistem de burse mi se pare un sistem care este şi performant şi corespunde cu alte practici europene şi este şi echitabil în acelaşi timp”, a punctat Daniel David.
În ceea ce privește sistemul de învățământ de cealaltă parte a catedrei, ministrul Educației a subliniat că nu se vor face concedieri, că „nu avem de disponibilizat oameni, noi trebuie să angajăm în viitor, sigur, nu acum în situația de criză, dar în viitor trebuie să angajăm oameni”, dar și că „nu modificăm salarii”.
„Pe termen mediu am spus lucruri pe care am început deja să le gândim, că raportul sau punctul de raportare pentru debutant în preuniversitar trebuie să fie salariul mediu brut pe economie și avem nevoie de echivalența în salarii, între CS1, CS2 și profesor și conferențiar. Sunt lucruri deja prezentate în diverse acte normative, nu sunt noutăți, doar că va trebui să le prindem în Legea salarizării unitare. (…)
Peste cinci ani, cel târziu, să nu mai amânăm angajamentele pe care le-am făcut față de educație și cercetare, de foarte mulți ani, 1% din PIB pentru cercetare, 15% din bugetul general consolidat pe cheltuieli pentru educație, cu o creștere gradată, sigur, nimeni nu se așteaptă la creșteri spectaculoase în primii doi ani, până când ne mai stabilizăm din punct de vedere fiscal, din punct de vedere bugetar, dar sunt angajamente pe termen lung”, a mai spus ministrul.