Dan Barna după publicarea rezultatelor PISA 2018, în care este reflectat dezastrul din învățământul românesc: „Le greșim grav copiilor aflați acum pe băncile școlii”

Liderul USR vine cu o propunere către factorii de decizie, pentru a ajuta învățământul românesc, după publicarea rezultatelor la Testele PISA 2018. România este la coada clasamentului în privința punctajelor obținute de copii, pe locul 47 la testul de citire, 52 la matematică și 55 la științe, potrivit Raportului Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) lansat azi la Paris. Barna nu are soluții, dar propune o întâlnire… la o masă, pentru a găsi una.

Zeci de miniștri și sute de schimbări de legislație nu au făcut nimic pentru a îmbunătăți situația învățământului românesc. Mai rău, am ajuns în situația în care, atunci când se publică rezultate ca cel de mai jos, să citim concluzii dureroase de tipul “elevii slabi au devenit și mai slabi”.

Cred că, dincolo de orice loialitate politică, trebuie să acceptăm că în educație e un dezastru care se amplifică de la an la an. Iar asta înseamnă că le greșim grav copiilor aflați acum pe băncile școlii. Mai mult, multora dintre ei le oferim un traseu pentru o viață fără șanse reale de a prospera și a-și realiza potențialul.

Iar pentru asta nu ne vor ierta.

Nu putem continua să ne mințim că un număr mic de elevi cu performanțe spectaculoase dau măsura calității învățământului românesc. Nu putem să ne facem în continuare că nu vedem că în multe din școlile românești nu se face școală. Sau că avem profesori demoralizați și prost plătiți, iar ierarhiile sunt strâmbe și meritele recunoscute după criterii neclare.

Cred că e momentul să declanșăm starea de urgență în educație și să ne așezăm la masă pentru a opri această spirală a catastrofei. Acum, cât încă se mai poate”, scrie Dan Barna pe Facebook.

Potrivit Edupedu, România are cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani la testele PISA 2018, scorul fiind în scădere față de ultimele două testări la care România a participat (2012 și 2015) la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe. Totodată, sursa citată scrie că procentul de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de 2015.