În Cluj Napoca, începând de astăzi, vor fi eliberate noile cărți de identitate electronice cu cip. Acestea vor avea dimensiunea unui card bancar, iar pe lângă datele care se regăsesc pe actualele cărți de identitate vor fi stocate o amprentă facială și două amprente digitale ale solicitantului. Potrivit presei locale, emiterea acestor documente fac parte dintr-un program pilot ce va dura câteva luni, urmând ca emiterea acestora la nivel național să fie extinsă în perioada următoare, în baza datelor colectate de Serviciul de Evidența Persoanelor.
Cetățenii români au totuși posibilitatea să aleagă între „buletinul” electronic cu cip și cel clasisc, sigura diferență fiind că acesta din urmă nu va avea stocate cele trei amprente, faciale și digitale. Totodată, deținătorii cărțiilor de identitate clasice nu vor putea călători în stăinătate, statele din Uniunea Europeană impunând această condiție. De asemenea, data până la care vor putea fi preschimbate cărțile de identitate este de 2 august 2031, în funcție de expirarea actualelor documente.
Șeful Direcției pentru Evidența Persoanei și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului de Interne, comisarul-șef Cătălin Giulescu, a declarat pentru Radio Europa Liberă România că introducerea buletinului biometric va duce la stimularea autorităților locale și centrale să informatizeze sistemele de plată a taxelor locale sau de eliberare a altor tipuri de documente, operațiuni care vor putea fi efectuate online. Printre acestea numărându-se serviciile de înmatriculare, de eliberare a cazierului judiciar, plata taxelor sau a impozitelor. Mai mult, accesarea acestora se va putea face de la distanță, fără crearea de conturi pe platformele respective, așa cum se întâmplă acum cu ghiseul.ro, de exemplu.
Ce acte ai nevoie pentru cartea de identitate electronică sau biometrică
– Cerere pentru eliberare buletin;
– Certificatul de naștere, original și copie;
– Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie;
– Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie;
– Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie;
-Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie;
– Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
– Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate.
Senatul a decis eliminarea birocrației din instituțiile publice