Construirea unui terminal VIP pe Aeroportul din Băneasa de către o firmă controlată de omul de afaceri Dinu Patriciu nu poate fi realizată fără evacuarea Unităţii Speciale de Aviaţie a MAI, inclusiv a elicopterelor SMURD, din vecinătatea Aeroportului Băneasa. Costul relocării Unităţii pentru a face loc afacerii lui Patriciu este de 10 milioane de euro bani publici. Lucrările pentru construirea terminalului VIP, de către SC Eurojet România SRL (firmă din grupul condus de Dinu Patriciu), destinat deţinătorilor de avioane mici, de lux, au fost sistate şi au intrat în impas după ce Direcţia logistică a Ministerului Administraţiei şi Internelor a dat avize nefavorabile pentru construirea hangarului, terminalului, staţiei de combusttibil şi a punei arcării auto.
Motivul tuturor avizelor nefavorabile a fost acela că realizarea obiectivului propus, adjudecată de Eurojet la data de 27 augusrt 2008, în timpul guvernării Tăriceanu, va pune Unitatea Specială de Aviaţie Bucureşti în imposibilitatea desfăşurării activităţii de zbor şi executarea misiunilor ordonate, prin închiderea culoarului de zbor pentru elicopterele MAI şi SMURD.
Elicopterele MAI şi SMURD, în mare pericol
Unitatea Specială de Aviaţie a MAI (UM 0970) operează cu elicopterele Mi-8, care au putut fi văzute atât la intervenţiile în cazul unor catastrofe cât şi recent, în aducerea la Bucureşti a vameşilor reţinuţi şi cercetaţi pentru săvârşirea unor fapte de corupţie. Tot la Băneasa staţionează şi elicopterele de patrulă şi de supraveghere ale Poliţiei, precum şi aparatele roşii SMURD. Regimul de înălţime al noilor construcţii va împiedica elicopterele să efectueze zboruri în deplină siguranţă, la intervenţii urgente sau pentru transportul unor pacienţi în stare gravă.
Potrivit raportului 631672/09.12.2010 al Biroului Securitate Zbor din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie din MAI „apariţia unui nou obstacol, în ax, la distanţă mică de locul de aterizare (150 metri) şi cu o înălţime mare (16 metri), va afecta capacitatea operativă a Unităţii Speciale de Aviaţie Bucureşti şi va periclita siguranţa zborului. Specialiştii în aviaţie din cadrul MAI argumentează că dispunerea clădirii terminalului, înaltă de 16 metri, la o distanţă de 150 de metri de helipunct (zona de decolare – aterizare a elicopterului) va limita operaţional executarea misiunilor de transport (materiale, persoane, oficialităţi), reducând greutatea maximă admisă la decolare cu cel puţin 1000 de kilograme. Experţii semnalează că acesta nu este singurul impediment – edificare noii clădiri va obliga elicopterele să abordeze aterizarea/decolarea pe teren obstacolat, „linia de ridicare a obstacolelor” fiind de 2,6 ori mai mare decât cea maxim admisă pentru o decolare/aterizare normală. Mai mult, susţin experţii, noua clădire va influenţa direcţia şi intensitatea vântului, generând posibilitatea apariţiei curenţilor de forfecare şi „obligând elicopterele să zboare în zona de insecuritate (viteză mică, înălţime mare) ceea ce face imposibilă aterizarea în siguranţă în cazul cedării unui motor”. Mai mult, avertizează specialiştii în aviaţie, survolul repetat la înălţime mică al unei clădiri precum cea a terminalului lui Patriciu prezintă diverse riscuri de accident „având în vedere că se vor efectua atât zbor de instrucţie cât şi zbor de noapte!”.
Judecătorii trec la manşă
Urmare a acestor argumente, Ministerul Administraţiei şi Internelor a dat aviz nefavorabil pentru construirea terminalului firmei lui Patriciu, iar aceasta a acţionat în judecată MAI pentru ca instanţa să-l oblige să emită avizele favorabile pentru construcţia terminalului. De parcxă un judecător are dreptul ca, urmânduş-i convingerea intimă, să hotărască: „Da, aveţi dreptul să construiţi clădiri în calea elicopterelor, Da, am dreptul să dau sentinţe care să pună în pericol siguranţa piloţilor şi poate a militarilor şi pacienţilor din elicoptere”. Mai ales că, în cazul unei catastrofe, nedorite de nimeni, vinovat va fi pilotul care nu a ştiut cum să evite terminalul lui Patriciu!
Iar avocaţii Eurojet au ales să încerce să-i determine pe judecători să ignore, juridic, tocmai acest aspect: „Refuzul pârâtei de a aviza obiectivele de investiţii a avut ca singur argument un aspect ce ţine de domeniul aeronauticii”. Mai precis avocaţii lui Patriciu au mizat pe faptul că Autoritatea Aeronautică Civilă a avizat construcţia, doar aceasta fiind, spun ei. Replica, logică, dealtfel, a MAI a fost promptă: „Autoritatea aeronautică Civilă s-a exprimat numnai din punct de vedere al siguranţei aviaţiei civile. (…).Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Administraţiei şi Internelor nu desfăşoară activităţi aeronautice civile. Elicopterele utilizate de către serviciile militare, vamale, Poliţie şi SAR (căutare – salvare)”. Reprezanţii Direcţiei juridice a MAI avertizează în acest sens: „O eventuală afectare a operatibvităţii misiunilor de mai sus ar aduce mari prejudicii ordinii şi siguranţei publice, precum şi operativităţii serviciului aerian SMURD Bucureşti, a cărui utilitate publică şi eficienţă sunt binecunoscute”.
10 milioane de euro pentru „pohta” lui Patriciu
Cum s-a putut aproba o astfel de lucrare şi cum s-a putut semna contractul de concesiune între Compania Naţională şi Eurojet-ul grupului de firme controlat de Dinu Patriciu este un mister, o enigmă ce trebuie dezlegată de organe abilitate. Cum se va rezolva totuşi problema terminalului VIP? Surse din MAI spun că aceasta se va face în cel mai pur stil românesc. „Sunt discuţii pentru ca atât unitatea specială de aviaţie cât şi cea a Smurd Bucureşti să fie mutate de la „Aviaţia Utilitară” (unde funcţionează, în prezent) într-o altă locaţie, pentru a face posibilă construirea terminalului”, ne-au declarat surse din cadrul MAI. Costul relocării, spun acelaşi surse, se apropie de 10 milioane de euro, bani publici ce vor fi cheltuiţi pentru a face posibilă afacerea lui Dinu Patriciu.
Aviaţia Utilitară, alt cui pe pista Eurojet
Chiar dacă pronblema MAI va fi rezolvată pe bani publici, Eurojet mai are de rezolvat o problemă spinoasă. SC Aviaţia Utilitară Bucureşti S.A. a obţinut în instanţă (dosarul 22091/3/2004) o sentinţă prin care se stabileşte drept de servitute legală de trecere chiar pe terenul pe care vrea Patriciu să construiască terminalul. Altfel spus, dacă de construieşte terminalul avioanele Aviaţiei Utilitare nu vor mai avea acces pentru decolare – aterizare pe pista aeroportului Băneasa (domeniu public!) şi nu-şi va mai putea exercita obiectul de activitate. Caz în care „Aviaţia Utilitară” va cere despăgubiri, care se vor adăuga la cele cerute dacă vor rezilia contractul de închiriere cu MAI şi SMURD. Despăgubiri ce vor fi plătite, fireşte tot din bani publici!