Timp de 20 de ani, Petromin a fost spoliată de rechinii din Ministerul Transporturilor, patronii unor SRL- uri din shippingul românesc şi de companiile străine. Acum, ultimei companii de navigaţie maritimă de stat i s-a mai pregătit un “tun”. Falimentară şi înglodată într-un munte de datorii, Petromin mai poate fi stoarsă de câteva milioane de euro prin ţepuirea acţionarilor minoritari  cu ajutorul tertipurilor legislative.Pentru că s-au opus planului de falimentare a companiei pregătit de AVAS , directorii Petromin au fost la un pas să fie arestaţi

Compania Naţională Maritimă (CNM) Petromin  este pe cale să îşi încheie apoteotic cele două decenii de funcţionare. AVAS, acţionarul majoritar al societăţii constănţene şi, în acelaşi timp, instituţia de stat care ar fi trebuit să vegheze la respectarea legii în cazul administrării speciale impusă companiei, a dat lovitura de graţie Petromin.

De ce vrea AVAS să îngroape Petromin?

Pentru majoritatea specialiştilor din shipping, Petromin este o companie condamnată, care nu va mai putea reveni niciodată ceea ce a fost. Scoasă de nenumărate ori la vânzare de către AVAS, Petromin a fost executată silit în zadar de către fiscul constănţean, care a redus la jumătate preţul activelor sechestrate fără însă ca vreun client să de prezinte la zecile de lictatii. De aceea, compania este considerată o problemă pentru statul român. Soluţia pentru rezolvarea problemei a fost un SRL specializat în lichidări la minut. Încapacitatea de plată cu care se confruntă de mai mult timp compania a fost confirmată oficial. Petromin a fost delistata de la bursă, iar pe 23 martie 2011 a intrat în insolvenţă. De lichidarea unei companii de renume nu se putea ocupa oricine, aşa că pentru această operaţiune a fost desemnată Societatea Civilă Profesională de Insolvenţă cu Răspundere Limitată (SPRL) Dăscălescu & Co, nume binecunoscut de altfel în acest domeniu la malul mării, pentru că aceeaşi societate s-a ocupat şi de falimentul companiei- soră a Petromin, Romline. La sfârşitul luni aprilie 2011, procesul de reorganizare a Petromin s-a transformat într- un veritabil circ. De o parte, stau conducerea Petromin, cei 50 de salariaţi care au mai rămas şi restul acţionarilor minoritari, iar de celalaltă parte firma de insolvenţă, AVAS şi împuternicita acesteia pe funcţia de administrator special, Irina Ionela Grigorescu.

Epavă de un milion de dolari

Conflictul dintre părţi a izbucnit atunci când directorul companiei, Florentin Chiforeanu, a prezentat în AGA un plan de reorganizare a companiei, e drept destul de îndrăzneţ, însă cu şanse de reuşită. În acel moment au început şicanele. AVAS şi-a arătat intenţia de a valorifica la fier vechi epava vrachierului „Ileana”, aflată în portul Constanţa Sud şi care nu a mai navigat de 15 ani. Miile de tone de fier vechi rezultate din tăierea navei ar putea aduce Petromin peste 1 milion de dolari, dar managerul AVAS intenţionează să cumpere cu aceşti bani mai multe ambarcaţiuni fluviale în vederea relansării activităţilor pe apă. Pe de altă parte,  prima măsură aplicată de administratorul special Grigorescu a fost aceea de a concedia personalul navigant al companiei.

Un scaun cald pentru fratele vicepreşedintelui AVAS

Complexul de vile de vacanţă din staţiunea Saturn, aparţinând Petromin, sechestrat de Fisc, pe care Florentin Chiforeanu vroia să- l închidă definitiv pentru că funcţionează pe pierdere, a intrat în atenţia Irinei Grigorescu. Deşi complexul produce doar pierderi, administratorul special vrea să mai angajeze personal şi să- l redeschidă. În luarea acestei decizii a cântărit greu şi faptul că directorul complexului turistic este Marian Florea, fratele lui Daniel Florea, vicepreşedintele AVAS.

Toate aceste măsuri controversate l-au făcut pe Andrei Horia Bud, directorul departamentului Nave Petromin, să depună o plângere penală împotriva Ionelei Irina Grigorescu.  „Planul de reorganizare al CNM Petromin SA nu a fost supus aprobării Comitetului Creditorilor şi Adunării Generale a Creditorilor, aşa cum cere expres Legea 85/2006. Ionela Irina Grigorescu se face vinovată de abuz în serviciu, deoarece prin emiterea unei noi organigrame se substituie ilegal Adunării Generale a Acţionarilor” se arată în plângere. La rândul său, Adrian Mihalcioiu, reprezentant al Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) – filiala România şi lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor, susţine că „Intentia conducerii AVAS este clară:  lichidarea totală a Petromin, fără a se manifesta nici un fel de intenţie de reorganizare sau  reabilitare a companiei”.

“Tabloul creditorilor”

În ciuda contestaţiei în instanţă a calităţilor administratorilor judiciar şi special al CNM Petromin, pe 6 mai 2011, Dăscălescu SPRL a afişat la Tribunalul Constanţa – Secţia Comercială „Tabelul preliminar al obligaţiilor debitoarei SC Petromin SA- în insolvenţă”. Alături de principalului creditor, Direcţia Generală de Finanţe Publice Constanţa, care s- a înscris cu o creanţă de peste 26, 6 milioane de lei, figurează şi fostul partener de afaceri al Petromin, compania austriacă Voestalpine, care a sechestrat la Istambul vreachierul „Carmen Silva”). Austriecii au de recuperat de la Petromin peste 27, 7 milioane de lei. Potrivit directorului Florentin Chiforeanu, modul în care Petromin a ajuns să aibă datorii la Voestalpine este de domeniul penalului. „Scrisoarea de garanţie a fost semnată în august 2008 de către fostul director al Petromin Mihai Andrei pentru un împrumut de 11,8 milioane de dolari de la Voestalpine, însă Andrei nu mai era directorul companiei din luna mai a aceluiaşi an” susţine Florentin Chiforeanu. Documentul a fost ţinut departe de ochii noii conduceri, iar Chiforeanu reclamă faptul că administratorul judiciar ar fi trebui întâi să verifice condiţiile în care s-a semnat acest act şi abia apoi să accepte creanţa. Cazul este cu atât mai controversat cu cât nava „Carmen Silva” a fost reţinută la Istanbul pe 12 februarie 2011, în timp ce străbătea Bosforul, la cereea grupului austriac Voestalpine, pentru recuperarea datoriei. Voestalpine este cea care a finanţat lucrările de reparaţii ale navei, în valoare de 13 milioane de dolari, în condiţiile în care nava nu valora mai mult de 8- 9 milioane de dolari.

Arhiva „Flota” merge la gunoi

Dosar „Flota”, în care a fost implicat şi actualul preşedinte al României Traian Băsescu, va fi îngropat definitiv odată cu “decesul” Petromin. Cea mai păguboasă asociere a Petromin cu o companie străină a fost afacerea “Petroklav”, care a provocat prejudicii imense statului român. Asocierea dintre Petromin şi Klaveness Norvegia  a început în iulie 1991 şi a implicat în total 16 nave româneşti, care urmau să fie modernizate printr-un credit bancar internaţional. De aceea, în Liberia au fost înfiinţate Petromin Overseas Inc. şi Petroklav Management Inc., în care Petromin avea deţinea 100% din acţiuni. Cele 16 nave au fost transformate în tot atâtea societăţi comerciale de tip offshore, iar transferul navelor din patrimoniul Petromin către aceste companii s-a făcut la preţul de un dolar. Ce a urmat este binecunoscut opiniei publice. Petromin a pierdut toate navele, unele executate de banca creditoare, altele pur şi simplu vândute de către statul român pentru a acoperi găurile acestei afaceri păguboase. Dosarul „Flota” a fost închis cu scandal în 2007, cu toate că expertiza PNA indica un prejudiciu de 275 milioane de dolari.

Flota de stat, doar o amintire

Petromin a fost cea mai mare companie de stat, înfiinţată prin reorganizarea întreprinderii Navrom. Dintr-o flotă ce număra, după Revoluţie, 12 tancuri petroliere şi 70 de mineraliere, Petromin mai deţine în prezent doar epava vrachierului din portul Constanţa Sud  şi un împingător fluvial. Petromin are un capital social de 56, 21 milioane de lei iar datoriile, conform tabloului provizoriu al creditorilor, sunt cu mult peste această valoare. AVAS deţine peste 70% din acţiunile companiei , SIF Transilvania are 23,8% din acţiuni iar restul revine micilor acţionari. AVAS a încercat în repetate rânduri să privatizeze compania, însă datoriile imense au tăiat pofta oricărui investitor de a se angaja într-o asemenea afacere.

Acţiune in forţă

La sfârşitul lunii mai s-a consumat un nou episod în scandalul Petromin. În ultima zi a lunii mai procurorii însoţiţi de mascaţi au descins la sediul din port al socieţăţii şi au sigilat toate dosarele şi birourile din cadrul Companiei Naţionale Maritime Petromin. De asemenea, oamenii legii au sigilat şi autoturismele societăţii. Procurorii au precizat că acţiunea a survenit ca urmare a unei sesizări a administratorului special. Cei doi directori ai companiei au fost aduşi în faţa procurorilor, unde au fost audiaţi timp de mai multe ore. În cele din urmă Florentin Chiforeanu şi Horia Bud au fost eliberaţi, dar au primit interdicţie de a părăsi localitatea Constanţa, timp de 30 de zile. Cei doi directori ai companiei Petromin sunt cercetaţi în prezent de procurori pentru bancrută frauduloasă şi refuzul de a pune la dispoziţie documentele firmei. Nu se ştie cum se va termina această cercetare, cert este însă că cei doi nu au mai scos o vorbuliţă în faţa presei şi fix la expirarea celor 30 de zile de mandat, respectiv sfîrşitul lui iunie, toată afacerea AVAS va fi (fost) aranjată

Articolul precedentDeputatul PDL Mihai Boldea, cercetat penal în cazul escrocheriei de 1.000.000 de euro
Articolul următorTermocentrala Mintia, la un pas de închidere