Romstrade îşi bagă în faliment propriii parteneri

Nu mai puţin de 25 de subcontractori ai companiei Romstrade cer în instanţă insolvenţa firmei giurgiuvene patronate de „regele asfaltului” Nelu Iordache. Deşi dispune de bani în conturile firmei, acesta refuză să plătească facturile. Între timp, liberal convins fiind, Iordache semnează pe bandă rulantă contracte cu primăriile controlate de PNL, dar şi cu CNADNR, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Una dintre cele mai mari firme care activează în domeniul infrastructurii, respectiv în construcţia şi reabilitarea de drumuri, Romstrade, patronată de omul de afaceri Nelu Iordache, a înregistrat anul trecut şi anul acesta împotriva sa nu mai puţin de 23 de dosare, iniţiate de un număr de 25 de societăţi creditoare, având drept obiect cererea de declanşare a procedurii de intrare în insolvenţă a firmei.

Compania, înregistrată în comuna Adunaţii Copăceni, judeţul Giurgiu, nu şi-a achitat datoriile băneşti faţă de diverşi subcontractori care i-au furnizat produse, dar nu şi-au primit banii de cel puţin şase luni. Romstrade a primit de la stat, în ultima perioadă de timp, contracte care însumează peste 250 milioane de euro, pentru diverse lucrări de infrastructură, cum ar fi drumul Transalpina. Pentru Romstrade sumele datorate nu sunt mari, dar pentru firmele mai mici care au avut contracte cu firma lui Iordache neplata banilor de atâta amar de vreme poate însemna condamnarea la faliment.
     
Păgubitul, bun de plată

Una dintre firmele care au cerut intrarea în insolvenţă a Romstrade este Vesta Investment SRL, pentru o datorie de 455.000 de lei, contravaloarea mărfii livrate, plus 92.182 de lei reprezentând penalităţi de întârziere de 0,1% pe zi, socotite până la data de 5 decembrie 2011.

Contractul între cele două firme a fost semnat la data de 2 decembrie 2010, având drept obiect livrarea unor produse. Vesta a livrat la timp şi în bune condiţii respectivele produse, neînregistrându-se din partea Romstrade nicio reclamaţie faţă de îndeplinirea condiţiilor contractuale. Cum nici până azi Nelu Iordache nu a plătit vreun leu din datorie, societatea sa a fost chemată în judecată la Tribunalul Giurgiu, pentru pronunţarea insolvenţei. Dar la tribunal, supriză ! Tot cel păgubit, adică Vesta, trebuie să dea bani, pentru ca să se judece procesul. Astfel, Tribunalul Giurgiu, unde este fieful de necontestat al lui Iordache, a cerut ca atât Vesta, cât şi celelalte firme păgubite să plătească o cauţiune de 5% din valoarea creanţei, respectiv, în cazul Vesta Investment, de 27.369 de lei.

Şi firma Stelian Media SRL are de încasat de la Romstrade 100.000 de lei, pentru un contract de furnizare de păcură. Acestea sunt doar două exemple din zecile de cazuri cu care se confruntă firma patronată de Nelu Iordache.

Unii patroni înşelaţi au declarat că, în bătaie de joc, li s-a arătat că Romstrade are destui bani în conturi, “dar ne-au spus că ne vor da banii atunci când vor vrea ei şi dacă vor vrea, aşa că să nu-i mai batem la cap. Tactica este să amâne plata până la Sfântu’ Aşteaptă, până chiar în momentul în care insolvenţa este gata să fie pronunţată. Abia atunci plătesc, dar pentru unele firme, care şi aşa au mari probleme, poate fi prea târziu “.

Nelu merge mai departe

Conform celor afirmate de juriştii consultaţi de Jurnal de Investigaţii, procedura de plată a unei cauţiuni este foarte rar folosită de instanţe, atunci când judecă cereri de intrare în insolvenţă.

“Absurdul situaţiei este evident – adică tot cel păgubit, pe româneşte tot cel ţepuit, să scoată bani din buzunar ? Unele firme mici, care nu şi-au primit banii pentru bunurile sau serviciile livrate şi care sunt practic şi ele în faliment, chiar nu au de unde să achite cauţiunea aceasta de 5 % din valoarea creanţei. Atunci, prin stabilirea unei astfel de obligaţii de plată, instanţa şi judecătorul sindic condamnă practic firma aceea la imposibilitatea de a-şi recupera banii şi de a i se face dreptate”, afirmă avocatul Ştefan Baranga, un specialist cu îndelungată practică în domeniul insolvenţei şi lichidării societăţilor comerciale.

Interesant este faptul că, folosind acest mod de lucru total incorect, care duce la falimentarea firmelor mai mici, totuşi Nelu Iordache, prietenul tuturor guvernelor (dar mai ales al liberalilor şi al fostului ministru al Transporturilor, Ludovic Orban) se descurcă în continuare, participă la licitaţii şi câştigă contracte dintre cele mai bănoase. Un astfel de exempul este cel încheiat cu Primăria Otopeni (fief liberal), la data de 12 septembrie 2011, având valoarea de 1.112.552.346 de lei fără TVA. Licitaţia deschisă, la care a existat un singur ofertant, a fost câştigată de asocierea SC Romstrade SRL şi SC Arcadia Engineering SRL, cu Romstrade drept lider. Contractul constă în lucrări de infrastructură în oraşul Otopeni, respectiv lucrări de drumuri, lucrări de alimentare cu apă, lucrări de canalizare, iluminat stradal şi servicii de proiectare tehnică pentru construcţia de lucrări publice. Conform Anunţului de atribuire a contractului din 1 februarie 2012, pot fi folosiţi subcontractori pentru realizarea obiectivului. Există astfel posibilitatea de a apărea alţi clienţi ai Romstrade (subcontractori pentru respectiva lucrare) care vor fi înşelaţi la plată şi care vor fi la rândul lor obligaţi să ceară intrarea în insolvenţă a firmei „regelui asfaltului”.

Asfalt şi asigurări

Dar nu numai cu primăriile liberale a reuşit Nelu Iordache să obţină contracte, ci şi cu companiile din subordinea ministerelor conduse de pedelişti. Şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) i-a atribuit lui Iordache, în ianuarie 2011, un contract de reabilitare a DN 6 Alexandria – Craiova, în valoare de 137 milioane de lei, fără TVA.

Finanţarea proiectului este asigurată de Uniunea Europeană, prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Tot CNADNR i-a mai atribuit un alt contract lui Iordache-Romstrade, în luna martie a anului trecut, pentru modernizarea DN5, între Bucureşti şi Adunaţii Copăceni, adică taman sub fereastra primului asfaltator al ţării. Contractul are valoarea de 80,2 milioane lei, fără TVA. Şi aici finanţarea este asigurată de Uniunea Europeană, prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

Mai nou, Iordache a decis să intre şi pe piaţa asigurărilor. Astfel, compania Romstrade a achiziţionat un pachet reprezentând 98,5 % din acţiunile companiei ABC Asigurări, la o valoare de 4,5 euro per acţiune, adică o sumă totală de 6,7 milioane de euro. Cei care vor lua grosul banilor sunt Hidroconstrucţia Bucureşti, care are un pachet de 55 % din acţiunile ABC Asigurări, şi Iridex Group, cu 17,6% din capitalul social.

Şi ceva şi mai nou – Iordache vrea să construiască un nou aeroport la Adunaţii Copăceni, ca un concurent direct al Otopeniului. Investiţia este preconizată a se ridica la circa 200 milioane de euro. Averea estimată a lui Nelu Iordache este de circa 115 milioane de euro, ocupând locul 56 în ultimul Top 300 Capital.

Jurnal de Investigaţii a încercat, fără succes însă, să obţină un punct de vedere de la Nelu Iordache în privinţa celor prezentate mai sus.