Social democratul Daniel Suciu, președinte al Camerei Deputaților, a reacționat ieri după anunțul făcut de Nicușor Dan, vizavi de dorința acestuia din urmă de a candida la alegerile prezidențiale.
Edilul Capitalei a făcut public într-o conferință de presă că vrea să se înscrie în cursa prezidențială, ca independent, fiind în căutare de susținători… politici.
Partidele nu se îngrămădesc însă să îl susțină pe Nicușor Dan, iar ieri, la Palatul Parlamentului, Daniel Suciu a explicat opinia sa. Social democratul a arătat că, personal, dată fiind oriemtarea sa politică, nu poate lua chiar în serios ideea de a pune ștampila pe Nicușor Dan.
„Dacă mă întrebaţi ca o opţiune personală, mie îmi este foarte greu să cred că fiind social-democrat aş putea să îl votez pe Nicuşor Dan. Dar, este o părere personală. Pe mine nu mă interesează gândurile de carieră politică ale lui Nicuşor Dan”, a spus Suciu.
Totodată, acesta a punctat că, cel puțin în interiorul PSD, sunt alte priorități: „Prioritatea numărul unu este construcţia unei majorităţi parlamentare şi a unui Guvern. (…) După această discuţie poate să fie inclusă şi o discuţie despre un candidat comun al tuturor partidelor”.
Și, chiar dacă în urmă cu o săptămână partidele auto-intitulate pro-europene – PSD, PNL, USR și UDMR, împreună cu minoritățile din Parlament, au anunțat că ar putea forma o coaliție, ba chiar că iau în calcul posibilitatea unui candidat comun la prezidențiale, lucrurile nu sunt chiar atât de bine tranșate.
„Eu cred că o discuţie foarte serioasă despre un candidat la prezidenţiale se ia foarte atent şi calculând absolut tot ce s-a întâmplat, inclusiv la alegerile prezidenţiale.
Un anunţ intempestiv al unui personaj politic, şi nu are nimic negativ ceea ce am spus, care nu aparţine niciunui grup, niciunui partid de care am menţionat, mi se pare că este o forţare de mână şi să ştiţi că nu noi suntem încurcaţi de această potenţială anunţare a candidaturii, ci i-am văzut mai degrabă îngrijoraţi pe cei de la Uniunea Salvaţi România, pentru că ei, din ce înţeleg, au un candidat şi acum acesta ar fi al doilea pe culoarul lor, dar nu este problema noastră”, a subliniat Suciu.
Iată că, o săptămână mai târziu s-a adeverit că Nicușor este Președinte! Este, e un fel de a spune, pentru că USR-ul este, așa cum este și normal, fracționat. Aripa luzăriței Clotilde ar vrea, dar n-are curaj, aripa Vlăduț înțelege că trebuie să-și lase din brațe iubitul (conducător, ce credeați?) și să se așeze regulamentar în spatele Președintelui, aripa rangă și Barna…ei bine ăștia-s puțini dar puternici finaciar, și atunci pare, cel puțin acum, că ei vor decide soarta lui Nicușor! Dar, la fel de bine, să nu uităm cum a fost izgonit Nicușor din usere. Iar, toți știu că omului Nicușor îi place răzbunarea.
Acum să nu credem că Nicușor e singur pe lume, nuu! El este în continuare ajutat de acceași echipă (bine, cu câteva modificări mărunte) care l-a făcut și Primar. Însă, acum ștacheta pare, cel puțin acum, prea sus. Atât timp cât nu va știi să se ”vândă” PNL-ului, Nicușor Dan are o mare problemă în afara Bucureștiului.
Bine, nici aici nu stă strălucit, dar măcar aici l-au votat vreo 20% din cei cu drept de vot, care reprezintă votanții fideli. PSD-ul NU se va vinde, chiar și cu Ciolacu președinte. Știe și el că dacă măcar ar deschide gura serios în a-l spijini pe Nicușor, zilele, chiar și așa fripte, vor deveni și puține.
UDMR-ul știe exact când îi va comunica primarului că nu poate să-i impună electoratului cu cine să voteze! Și, deci, că nu îl va susține pentru că, să fim serioși, oricât de bine ar arăta Nicușor Dan în București, închipuiți-vă cum ar arăta la masă cu Viktor Orban. Unul soroșist, altul patriot!
Mai rămâne AUR! Sigur Simion îl va susține pe Nicușor! Da, știu, și eu râd! S-o punem și pe Șoșoacă? De ce nu? Până la urmă, sunt câteva procente și de la Diana.
Mai e ceva – nici el nu știe în ce s-a băgat! Pălăria e prea mare, chiar și pentru echipa lui.
Nu vorbim aici de planșeul Unirii, nici de apa caldă…vorbim despre faptul că atunci când la noi vor fi alegeri, Donald Trump va fi mai viu ca niciodată pentru că tocmai ce va fi pus capăt unui război, că Xi Jinping va fi venit la ”încoronarea” lui, că soroșiștii vor fi ”morți”.
Deci, Nicușor Dan, dacă se va ”bate” cu Călin, ori cu urmașul lui, va avea noroc dacă va ieși pe locul trei. Însă, de a doua zi se poate întoarce ca Primar al Bucureștiului. Nu e frumoasă viața?
Steag Republica Populară Chineză - Foto David Yu - Pixabay
China, una dintre cele mai vechi civilizații din lume, are o moștenire culturală, politică și economică ce continuă să inspire respect și curiozitate la nivel global. Aflată în Asia de Est, China ocupă o vastă suprafață de peste 9,5 milioane de kilometri pătrați, fiind a treia cea mai mare țară din lume.
În ciuda întinderii sale geografice, China utilizează un singur fus orar oficial – ora Beijingului (UTC+8), o decizie care reflectă centralizarea puterii și menținerea unității naționale.
Istoria Chinei se întinde pe milenii și este marcată de evoluții care au influențat nu doar această națiune, ci și întreaga regiune asiatică. De la primele dinastii până la politica modernă, relațiile externe ale Chinei au fost modelate de o filosofie unică, bazată pe armonie, respect reciproc și interdependență.
Originile civilizației chineze: primele dinastii și dezvoltarea culturii
Primele atestări istorice ale Chinei datează din perioada dinastiei Shang (aproximativ 1600-1046 î.Hr.), cunoscută pentru inscripțiile pe oase oraculare – primele forme de scriere chineză. Aceste artefacte demonstrează complexitatea organizării sociale, politice și religioase din acea perioadă. Dinastia Shang este succedată de dinastia Zhou (1046-256 î.Hr.), care introduce conceptul de „tărâm central” (Zhongguo), simbolizând poziția Chinei ca nucleu al civilizației.
În această epocă, s-a cristalizat sistemul de relații externe bazat pe Tributary System (sistemul tributului), prin care statele vecine recunoșteau suzeranitatea Chinei în schimbul accesului la comerț și alte beneficii. Acest model de diplomație a fost fundamental în construirea influenței Chinei asupra regiunii asiatice.
Filosofia Chinei: confucianismul, taoismul și legalismul
Perioada Statelor Combatante (475-221 î.Hr.) este recunoscută ca epoca de aur a filosofiei chineze. În această perioadă au luat naștere principalele școli de gândire care aveau să influențeze profund relațiile internaționale ale Chinei:
Confucianismul: Creat de Confucius (Kong Fuzi), acest sistem etic pune accent pe armonie, respect ierarhic și relații bine definite. În diplomație, Confucianismul a modelat relațiile Chinei cu vecinii, promovând un rol de „frate mai mare” protector și binevoitor.
Taoismul: Fondat de Laozi, Taoismulsubliniază importanța echilibrului și a non-intervenției. Această filosofie a influențat politica externă a Chinei, favorizând soluții pașnice și evitarea conflictelor inutile.
Legalismul: Dezvoltat de Han Feizi, Legalismul a promovat utilizarea puterii centralizate și aplicarea legii pentru menținerea ordinii. În plan internațional, această abordare a justificat utilizarea forței pentru apărarea granițelor și protejarea intereselor naționale.
Dinastiile Qin și Han: unificarea și expansiunea Chinei
Unificarea Chinei sub Dinastia Qin (221-206 î.Hr.) a fost un moment decisiv în istoria acestei națiuni. Împăratul Qin Shi Huang a instituit un guvern centralizat, a standardizat scrierea, moneda și măsurile și a început construcția Marelui Zid Chinezesc pentru apărarea împotriva popoarelor nomade din nord.
Această dinastie a fost urmată de Dinastia Han (206 î.Hr. – 220 d.Hr.), care a adus o perioadă de prosperitate și expansiune teritorială. Drumul Mătăsii, o arteră comercială esențială, a legat China de Asia Centrală, Orientul Mijlociu și Europa, facilitând schimburile economice și culturale. Relațiile externe ale Chinei din această epocă reflectă valorile Confucianismului, punând accent pe cooperare și respect reciproc.
Dinastiile Tang și Song: epoca de aur a culturii și comerțului
Dinastia Tang (618-907) este adesea considerată epoca de aur a Chinei. În această perioadă, China a devenit un centru cultural și diplomatic major. Relațiile cu Japonia, Coreea și Vietnam au fost consolidate prin schimburi culturale și comerciale, iar influența Chinei s-a extins în toată Asia de Est.
Sub Dinastia Song (960-1279), deși confruntată cu amenințări externe, China a continuat să inoveze și să își dezvolte rețelele comerciale. Invenții precum tiparul mobil și praful de pușcă au avut un impact global, iar relațiile comerciale au devenit un element cheie al politicii externe chineze.
Secolul XX și modernizarea Chinei
Dinastia Qing (1644-1912), ultima dinastie imperială, a fost martora unei perioade de declin și presiuni externe din partea puterilor occidentale și a Japoniei. După revoluția din 1911 și formarea Republicii Populare Chineze în 1949, China a intrat într-o nouă eră, combinând moștenirea sa tradițională cu modernizarea rapidă.
Reformele economice inițiate de Deng Xiaoping în anii ’70 au transformat China într-o superputere economică globală. Relațiile internaționale au fost redefinite prin inițiative precum Belt and Road Initiative, un proiect care reflectă filosofia chineză de interdependență economică și cooperare internațională.
Filosofia Chinei în relațiile contemporane
În prezent, China își adaptează principiile filosofice tradiționale la noile realități geopolitice. Politica externă se bazează pe trei piloni principali:
Armonia și cooperarea: Prin proiecte precum Belt and Road Initiative, China promovează interdependența economică și stabilitatea regională, ilustrând principiile Confucianismului adaptate contextului modern.
Respectul reciproc: Inspirată de filosofia tradițională, China cere recunoașterea suveranității sale și promovează respectarea granițelor, mai ales în privința unor probleme sensibile precum Taiwanul sau Marea Chinei de Sud.
Non-intervenția: Moștenită din Taoism, politica de non-intervenție susține respectarea suveranității fiecărui stat, evitând implicarea directă în treburile interne ale altor națiuni. Totuși, China utilizează investițiile economice și infrastructura pentru a-și extinde influența globală.
Lecții din istoria chinei
Istoria Chinei oferă o perspectivă unică asupra modului în care o civilizație poate combina moștenirea culturală cu pragmatismul geopolitic. Filosofia sa tradițională continuă să modeleze politica externă, promovând armonia, respectul reciproc și cooperarea. Într-o lume din ce în ce mai interdependentă, lecțiile Chinei privind relațiile internaționale rămân relevante, subliniind importanța stabilității și a interconectivității globale.
Noi dezinformări apărute în mediul online au făcut ca Ministerul Apărării Naționale să vină cu precizări privind iminența unui conflict armat în țara noastră.
Este vorba despre dezinformări cu privire la apărarea spaţiului aerian al României, iar MApN punctează că „este cât se poate de evident” că apărarea şi securitatea României nu sunt ameninţate de aliaţi şi parteneri.
Știrilefalse vin în contextul în care există câteva inițiative legislative reale inițiate de Ministerul Apărării Naționale, respectiv Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național și Legea privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român.
Iar interpretările apărute în spațiul public nu au nicio legătură cu realitatea, asigură MApN, ci e doar o „manipulare (…) în spațiul public românesc, prin care se încearcă discreditarea acțiunilor de întărire a capacității de apărare și de reacție în fața oricăror forme de agresiune luate la nivel național ori împreună cu aliații din NATO”.
„Atragem atenția asupra unei noi încercări de manipulare răspândită în platformele digitale și de unele publicații on-line, prin care se acreditează ideea falsă că prevederile articolului 7 al proiectului Legii privind controlul utilizării spațiului aerian național, prin care se reglementează modul în care, în scopul apărării colective, spaţiul aerian național este integrat în spaţiul aerian al Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, ar însemna un act de trădare a intereselor naționale (!)
O astfel de interpretare este falsă! Gestionarea în comun a spațiului aerian al țărilor NATO reprezintă un exemplu concret prin care Alianța Nord-Atlantică își îndeplinește în mod eficient principala misiune asumată prin Tratatul de la Washington, aceea a apărării colective împotriva oricăror amenințări și provocări. Spațiul aerian al țărilor NATO este gestionat într-o formă integrată, pentru utilizarea cât mai eficientă a capabilităților defensive aflate permanent la datorie. Aceste măsuri nu diminuează în niciun fel suveranitatea țărilor membre asupra propriilor spații aeriene.
Reamintim că Forțele Aeriene Române au dislocat de două ori aeronave de luptă și personal aeronautic în Baza Aeriană Šiauliai, Lituania – în 2007, cu patru aeronave MiG -21 LanceR și 67 de militari, respectiv în 2023, cu patru F-16 și 100 de militari, pentru executarea unor misiuni de poliție aeriană sub comandă NATO. Misiunea acestor detașamente, dislocate prin rotație de forțe aeriene ale membrilor NATO, este de apărare a spațiului aerian al Țărilor Baltice și nu afectează suveranitatea acestor țări.
În mod similar, în România, aliații din NATO dislocă prin rotație detașamente de forțe aeriene – cu aeronave de luptă și tehnică de apărare aeriană sau de radiolocație, pentru executarea unor misiuni de poliție aeriană extinsă sub comandă NATO, care suplimentează misiunile de poliție aeriană executate de Forțele Aeriene Române, sub comandă națională.
Astfel de dezinformări și manipulări, prin care este atacat cel mai puternic instrument de garantare a acestora, constituie încercări de subminare a suveranității și securității naționale. În cazul în care astfel de dezinformări vor mai apărea, vom continua să le semnalăm”, transmite MApN pe Facebook.
Liderul interimar al PNL, Ilie Bolojan, vrea să pună capăt speculațiilor potrivit căruia ar lua în calcul să candideze la prezidențiale.
Dat fiind că posibila coaliție a partidelor pro-europene ia în calcul un candidat comun la alegerile prezidențiale, s-a vehiculat că unul dintre aceste nume ar putea fi chiar președintele Consiliului Județean Bihor.
Nici pomeneală, afirmă Ilie Bolojan, care a explicat de ce nu vede aceasta o variantă de „lucru”.
„Nu îmi doresc această chestiune, o spun foarte deschis”, a punctat liderul liberal pentru Europa FM, însă, totodată, a mai spus că „nici funcția de președinte de partid nu mi-am dorit-o”.
Nedorită sau nu, funcția de președinte al PNL o are, așa că rămâne de văzut cine va fi și prezidențiabilul. Iar Bolojan are o idee clară despre cum arată un profil al candidatului câștigător:
„E o chestiune foarte importantă să avem un candidat care garantează că România este o ţară predictibilă, stabilă şi una de încredere. E foarte important asta pentru noi. (…)
Pentru că în condiţiile în care, la nivelul statului, preşedinte, premier, coaliţie de guvernare, introduci instabilitate şi lipsă de predictibilitate, înseamnă nişte probleme foarte mari. (…)
Cred că, cu cât sunt mai puţini candidaţi, unul, doi, maxim, din zona de coaliţie, cu atât este mai bine. Trebuie să discutăm deschis şi de un singur candidat. Gândiţi-vă că această coaliţie este foarte diferită. PSD, PNL, UDMR, USR.
Nu este foarte uşor să găseşti un candidat care are capacitatea, din prima, să mobilizeze electoratele. (…) Cred că trebuie bine analizată această chestiune, indiferent că e un candidat politic sau unul independent, e clar că ar trebui să acopere nişte bazine mai mari electorale, în aşa fel încât să aibă capacitatea să ia cel puţin 25-30% din primul tur.
Dacă nu are această capacitate şi din analize nu iese, pur şi simplu, v-am spus, riscăm să repetăm ceea ce s-a întâmplat”, a subliniat Bolojan.
Lidera SOS Diana Șoșoacă, europarlamentar ales pe listele acestui partid, se află – deloc surprinzător, în mijlocul unui alt scandal.
Iar comportamentul acesteia a dus chiar la acuzații penale, Șoșoacă fiind cercetată într-un dosar pentru ultraj.
Incidentul în urma căruia Diana Șoșoacă s-a ales cu dosar penal a avut loc în weekend, când la domiciliul acesteia a venit un echipaj de poliție pentru a-i înmâna un proces-verbal de contravenție. Iar Diana Șoșoacă, în stilul său caracteristic, a început să amenințe și a adus injurii polițiștilor.
„Ce căutați la mine duminică la ora 9?”, îi interpelează Șoșoacă, pe un ton ridicat, pe cei doi polițiști, așa cum rezultă dintr-o înregistrare video pe care a făcut-o aceasta.
Și, în momentul în care este întrebată dacă primește procesul-verbal de contravenție, Șoșoacă îi acuză că i-au speriat copiii.
„Ce căutați duminică, de ce nu veniți luni? (…) Scârbe! Mamă, de n-oi pune eu bâta pe ăștia până la urmă, că m-am săturat!”, mai spune Șoșoacă.
Ulterior, poliția a venit cu clarificări asupra incidentului, dat fiind că Șoșoacă a susținut că nu avea cunoștință despre procesul-verbal, care, oricum, trebuia să îi fie remis prin poștă:
„În acest context, persoana în cauză a refuzat primirea documentului și i-a împiedicat pe polițiști să afișeze, conform procedurilor legale, actul la domiciliul acesteia. Reiterăm faptul că, persoana în cauză, la data de 24 noiembrie 2024, a realizat un clip video în interiorul cabinei de votare, încălcând astfel normele art. 55 lit. m) raportat la art 56 alin. (1 ) din Legea nr. 370/2004, privind fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot”, a anunțat și Poliția Capitalei, cu mențiunea că, în urma vizionării imaginilor apărute în spațiul public, oamenii legii s-au sesizat din oficiu, în cauză fiind demarate investigații sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ultraj, deoarece Șoșoacă i-ar fi amenințat pe polițiști.
Fermă de creștere de pui - Foto Asociația F.R.E.E.
Pieptul de pui este adesea perceput ca o alegere sănătoasă și convenabilă, dar un defect din ce în ce mai frecvent, cunoscut sub numele de dungi albe, ridică probleme legate de calitatea nutrițională și siguranța alimentelor.
Fenomenul dungilor albe, descoperit și documentat în ultimele decenii de cercetătorii din SUA și Europa, afectează peste 83% din carnea de pui comercializată, fiind asociat cu schimbări structurale și nutriționale în carnea puilor crescuți industrial.
Afecțiunea dungilor albe este o problemă întâlnită în pieptul de pui crescut convențional, fiind rezultatul selecției genetice pentru creștere rapidă și eficiență. Această afecțiune are implicații majore asupra calității cărnii, atât din punct de vedere estetic, cât și nutrițional, ridicând semne de întrebare în ceea ce privește beneficiile sale pentru consumatori. Studiile recente arată că peste 83% din carnea de pui de pe piață este afectată, fenomenul fiind mai frecvent întâlnit la puii cu creștere rapidă.
Conform raportului realizat de Asociația F.R.E.E., „din totalul de 247 de eșantioane analizate, 83,3% au prezentat dungi albe, indicând o problemă sistemică în metodele actuale de creștere a puilor”. Mai mult, raportul subliniază că „Carrefour a avut cea mai mare prevalență, cu 97,56% din produsele analizate fiind afectate”.
Metodologie
Asociația F.R.E.E. a realizat oinvestigație detaliată în 41 de supermarketuri din București, incluzând mari retaileri precum Lidl, Kaufland, Carrefour și Auchan. Studiul s-a concentrat pe 247 de eșantioane de piept de pui din gama de marcă proprie, analizate fotografic pentru a determina severitatea dungilor albe.
Fiecare probă a fost evaluată pe o scară de la 0 (fără dungi) la 3 (dungi severe), iar datele obținute au fost procesate statistic folosind SPSS și Excel. Conform raportului, „dintre toate produsele analizate, doar 16,6% nu prezentau dungi albe, în timp ce 41,3% aveau dungi ușoare, 29,1% dungi moderate, iar 13% dungi severe„. Aceste date subliniază cât de larg răspândită este această problemă.
Pentru a evalua prevalența afecțiunii, cercetătorii au utilizat metoda fotografierii digitale în 41 de supermarketuri selectate dintr-un total de 118 din București, incluzând Kaufland (9), Carrefour (7), Auchan (5) și Lidl (20). Alegerea magazinelor a fost bazată pe asigurarea unei reprezentări echitabile a tuturor sectoarelor orașului, iar eșantioanele au fost selectate aleatoriu pentru a evita părtinirile.
Din cele 449 de produse fotografiate inițial (Auchan: 57, Carrefour: 71, Kaufland: 99, Lidl: 222), după eliminarea duplicatelor și a datelor irelevante, au fost reținute 247 de eșantioane, aproximativ 6 pentru fiecare magazin. Limitările de disponibilitate a produselor din anumite magazine au influențat această repartizare.
Metoda fotografierii a fost aleasă pentru că oferă o abordare eficientă, accesibilă și etică. Dungile albe fiind vizibile cu ochiul liber, acest proces s-a dovedit ideal pentru documentare și analiză vizuală.
Rezultate
Rezultatele analizei realizate de Asociația F.R.E.E. au evidențiat o prevalență alarmantă a dungilor albe:
83,3% dintre eșantioane au prezentat urme vizibile de dungi albe;
Carrefour a înregistrat cel mai mare procentaj, cu 97,56% dintre produse afectate;
Clasificarea severității dungilor albe a fost următoarea:
16,6% din probe nu prezentau dungi (scor 0);
41,3% aveau dungi ușoare (scor 1);
29,1% dungi moderate (scor 2);
13% dungi severe (scor 3). În cadrul analizei, au fost găsite eșantioane de pui cu scor 0, fără dungi albe prezente, doar în 21 de magazine. Produsele evaluate marca Auchan au avut cea mai mică prevalență de dungi albe dintre toți retailerii, cu un procent de 33,33%. La polul opus se află Carrefour, cu o prevalență de 97,56% a dungilor albe în toate produsele marcă proprie din eșantion, având totodată și cel mai mare procent al fileurilor de pui cu scor 3.
Aceste fileuri de pui nu prezintă dungi albe. Din cele 247 de probe, doar 41 au primit scor 0. – Foto Asociația F.R.E.E.
Scor 3 – Acest piept de pui prezintă cele mai pronunțate dungi albe. În magazinele Lidl și Kaufland, au fost identificate cele mai mari procente de pachete de pui cu scoruri ridicate. Foto Asociația F.R.E.E.
Impactul asupra sănătății consumatorilor
Carnea de pui cu dungi albe are implicații directe asupra sănătății: Consumul acesteia poate contribui la un aport caloric mai mare și la o dietă dezechilibrată. Studiile au arătat că puii afectați de acest defect au un conținut de grăsimi de până la 224% mai mare comparativ cu puii neafectați, ceea ce crește riscul de boli precum obezitatea și bolile cardiovasculare.
Totodată, proteinele de calitate inferioară pot afecta aportul nutritiv esențial pentru o sănătate optimă (conform cercetărilor menționate în raportul Asociației F.R.E.E.).
Aport caloric crescut și risc de obezitate: Conținutul mai mare de grăsimi din carnea afectată crește numărul de calorii consumate, ceea ce poate duce la creștere în greutate și chiar obezitate, mai ales dacă este consumată frecvent.
Valoare nutrițională redusă: Nivelul de proteine din carnea cu dungi albe este mai scăzut, afectând calitatea nutrițională a dietei.
Consecințe pe termen lung: Aportul de grăsimi saturate din carnea afectată poate contribui la creșterea nivelului de colesterol LDL și la un risc mai mare de boli cardiovasculare.
Obezitatea în România: O problemă în creștere
Obezitatea reprezintă o provocare majoră pentru sănătatea publică în România, cu tendințe alarmante atât în rândul adulților, cât și al copiilor. ConformWorld Obesity Atlas 2023, se estimează că aproximativ 35% dintre adulții români vor fi afectați de obezitate până în 2035, cu o creștere anuală de 2,1% în perioada 2020-2035.
Situația este și mai îngrijorătoare în rândul copiilor, unde se preconizează o creștere anuală de 5,6% a numărului de copii afectați de obezitate în aceeași perioadă. Aceste statistici plasează România printre țările cu cea mai rapidă creștere a ratei obezității la copii, evidențiind necesitatea unor intervenții urgente pentru a preveni și combate această problemă de sănătate publică.
Ce pot face consumatorii?
Pentru a evita carnea afectată de dungi albe, consumatorii pot:
Cumpăra produse de calitate: Verificați etichetele și optați pentru carne provenită din surse etice, cum ar fi „crescut lent” sau „organic”.
Inspectați vizual produsul: Evitați fileurile care prezintă linii albe evidente.
Diversificați dieta: Includeți mai multe proteine vegetale în alimentație pentru a reduce dependența de carne.
De la pui la om
Conform Xu et al. (2022), utilizarea excesivă sau inadecvată a antibioticelor în creșterea animalelor a condus la apariția bacteriilor rezistente și a genelor de rezistență, care pot fi transmise de la animale la oameni. Mai mult, cercetările evidențiază că utilizarea extinsă a antibioticelor în scopuri non-terapeutice la animale contribuie semnificativ la rezistența antibiotică la oameni (Martin et al., 2015, citat în Xu et al., 2022, p. 1).
Peste 35.000 de persoane mor anual din cauza infecțiilor rezistente la antimicrobiene în Uniunea Europeană și Spațiul Economic European (UE/SEE), conform unui raport recent al Comisiei Europene.
Utilizarea excesivă de antibiotice în fermele avicole nu doar că accelerează apariția acestor bacterii rezistente, dar permite și transmiterea lor la oameni prin consumul de carne contaminată. Această dinamică reprezintă un cerc vicios care pune o presiune uriașă asupra sistemelor de sănătate. Este crucial ca politicile de reglementare a antibioticelor să fie revizuite pentru a minimiza riscurile asociate.
Fenomenul dungilor albe este un exemplu clar al compromisurilor de calitate din industria alimentară. Studiul realizat de Asociația F.R.E.E. scoate la iveală prevalența ridicată a acestei probleme și impactul asupra sănătății consumatorilor.
În contextul în care obezitatea reprezintă o problemă în creștere, în special în rândul copiilor, alegerile alimentare conștiente și educația nutrițională sunt esențiale pentru prevenirea riscurilor asociate.
Despre Asociația F.R.E.E.
Asociația F.R.E.E. (Freedom and Respect for Every Earthling) a fost fondată în 2017 și este una dintre cele mai active organizații din România în domeniul drepturilor animalelor. Studiile și campaniile lor se concentrează pe îmbunătățirea bunăstării animalelor și pe educarea consumatorilor cu privire la impactul produselor alimentare asupra sănătății și mediului.
Guvernul a decis să suplimenteze bugetele mai multor ministere, cu sume cuprinse între 30 și 350 de milioane.
Împărțirea banilor s-a decis în cadrul unei ședințe de Guvern care s-a derulat ieri, fiind avute în vedere ministerele Educaţiei, Agriculturii, Justiţiei şi Muncii, precum și al Investițiilor și Proiectelor Europene sau al Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, banii provin din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului pentru anul în curs.
„Bugetul Ministerului Educației a fost suplimentat cu suma de 30 de milioane de lei pentru finanțarea proiectelor de modernizare și digitalizare a infrastructurii universitare și educaționale, în special pentru pregătirea profesiilor digitale ale viitorului și pentru echiparea laboratoarelor și atelierelor din învățământul profesional și tehnic, un proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Ministerul Agriculturii a primit o suplimentare de 122 milioane lei pentru reabilitarea infrastructurii de îmbunătățiri funciare și pentru reîntregirea Fondului European de Pescuit, pentru susținerea activităților specifice din sectorul piscicol.
Bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene a fost suplimentat cu suma de 350 de milioane de lei, din care 150 de milioane de lei vor fi alocați pentru rambursarea cererilor depuse de beneficiarii Programului Operațional Regional 2014-2020, iar restul de 200 de milioane de lei pentru cererile de rambursare ale Programului Dezvoltare Durabilă 2021 – 2027, asigurând astfel respectarea calendarului de închidere a celor două programe operaționale.
Bugetele Ministerului Justiţiei, Ministerului Public, Consiliului Superior al Magistraturii şi al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au fost suplimentate pentru achitarea drepturilor salariale restante stabilite prin hotărâri judecătoreşti pentru personalul din cadrul acestor instituţii, precum şi pentru plata serviciilor de interpretariat şi traduceri, a onorariilor experţilor, pentru prestări servicii de întreţinere şi funcţionare, precum şi pentru acoperirea cheltuielilor curente în cuantum total de aproximativ 1,6 miliarde de lei.
De asemenea, bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale a fost suplimentat cu suma de 30 de milioane de lei pentru a asigura finalizarea obiectivelor stabilite pe anul în curs de către Casa Națională de Pensii Publice, precum și pentru acoperirea integrală a plăților pentru toate categoriile de cheltuieli implicate”, a detaliat Mihai Constantin.
Daniel Funeriu, fost ministru al Educației în Guvernul Boc II, are în intenție să se înscrie în cursa pentru prezidențiale, la alegerile care urmează cel mai probabil anul viitor.
Anunțul a fost făcut chiar de acesta aseară, în platoul Gândul, Funeriu explicând și ce îl mână „în luptă”.
Fost ministru al Educației din 2009 până în februarie 2012, Daniel Funeriu nu mai vrea să stea pe „tușă”. Așa că a decis să candideze la prezidențiale.
„Vreau să candidez la președinția României. (…) Partidele majore din România nu mai vorbesc cu românii. (…) E firesc ca oamenii să fie stresați, au preocupări legitime. Partidele majore nu i-au ascultat. (…)
AUR și alți reprezentanți ai acestui curent care pare că-i ascultă, că iau în considerare ceea ce oamenii doresc. Și atunci, practic unor întrebări legitime, s-au dus voturile într-un vehicul politic toxic și care duce către nicăieri. A fost o lipsă de comunicare, o lipsă de relaționare cu oamenii care au probleme legitime”, a explicat Funeriu rezultatele din turul 1 al alegerilor prezidențiale și tot ceea ce a urmat după.
Aceasta în condițiile în care Daniel Funeriu nici nu îl lua în calcul pe Călin Georgescu ca un prezidențiabil serios sau un candidat demn de băgat în seamă, atunci când, înainte de alegerile prezidențiale, făcea o scurtă prezentare a 7 candidați. La acel moment sublinia pozitiv pe două nume:
„Dacă vreți să votați un independent, gândiți-vă serios la Diaconescu. Dacă mergeți pe logica votului partinic, cred că e bine să ne gândim la Ciucă”.
Conform rezultatelor din primul tur – în afară de cei aflați pe primele două locuri, Călin Georgescu și Elena Lasconi, românii i-au votat – în ordinea procentelor obținute – pe Marcel Ciolacu, George Simion, Nicolae Ciucă, Mircea Geoană, Hunor Kelemen, Cristian Diaconescu, Cristian Terheș, Ana Birchall, Ludovic Orban, Sebastian-Constantin Popescu, Alexandra-Beatrice Bertalan-Păcuraru și Silviu Predoiu.
Procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție au repurtat o primă victorie în „Dosarul Ursu”, în care se solicită aflarea adevărului în cazul morții disidentului Gheorghe Ursu.
Ieri, Curtea Supremă a a admis apelul formulat de procurori împotriva deciziei penale pronunțată anterior de Curtea de Apel București în acest dosar, cu consecința trimiterii cauzei la această instanță, în vederea rejudecării.
În vară, Înalta Curte de Casație și Justiție îi achita definitiv pe foștii ofițeri de Securitate Marin Pârvulescu și Vasile Hodiș, încă de la acel moment procurorii ÎCCJ anunțând că iau în calcul inițierea unei căi extraordinare de atac.
Concret, revizuirea hotărârii de achitare a inculpaților trimiși în judecată de PÎCCJ – Secția parchetelor militare, inițiativă despre care procurorii arată că „se bazează pe fapte sau împrejurări care nu au fost cunoscute la soluționarea cauzei”.
„În cererea de revizuire din data de 1 noiembrie 2023, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a solicitat admiterea cererii de revizuire, anularea hotărârii atacate și, rejudecând, condamnarea a doi dintre inculpați și încetarea procesului penal față de cel de-al treilea (decedat în timpul judecății) pentru săvârșirea infracțiunii de tratamente neomenoase”, detaliază procurorii.
Tratamentele neomenoase fac referire la faptul că inginerul Gheorghe Ursu a fost anchetat de Securitate în 1985 în arestul Miliției Capitalei, după ce a trimis la Radio Europa Liberă o scrisoare în care denunțase decizia lui Nicolae Ceaușescu de a opri consolidările la clădirile afectate de cutremurul din 4 martie 1977. El a fost bătut în celulă de doi deținuți de drept comun și, potrivit martorilor din dosar, inclusiv în timpul interogatoriilor ofițerilor de Securitate Marin Pârvulescu și Vasile Hodiș.
În august 2016, procurori militari ai Secţiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au dispus trimiterea în judecată a maior (rez.) Marian Pârvulescu și colonel (rez.) Vasile Hodiș, foști ofiţeri în cadrul Direcţiei a VI-a Cercetări penale din Departamentul Securităţii Statului, pentru săvârşirea de infracţiuni contra umanităţii, a lui George Homoștean, fost ministru de interne, și a lui Tudor Postelnicu, fost şef al Departamentului Securităţii Statului, pentru complicitate la săvârşirea de infracțiuni contra umanității.
În 2019, cei doi ofițeri de Securitate au fost achitați de Curtea de Apel București, după ce o judecătoare a schimbat încadrarea juridică din crime împotriva umanităţii în tratamente neomenoase. Acum, PÎCCJ subliniază că sunt probe care pot duce cel puțin la reanalizarea sentinței:
„În mod concret, în lunile septembrie și octombrie 2023, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității a trimis Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție o serie de înscrisuri conținând date și informații, însoțite de detalii tehnice apreciate ca absolut relevante și necesare înțelegerii datelor prezentate, referitoare la fapte sau împrejurări care nu au fost cunoscute la soluționarea cauzei și care dovedesc represiunea exercitată de Securitate și calitatea de disident a victimei Gheorghe Ursu.
Totodată, în vederea documentării imparțiale și competente a realităților regimului comunist, cu precădere în ceea ce privește funcționarea aparatului de represiune a acestuia, dar și a celorlalte instituții ale regimului, PÎCCJ a primit sprijinul științific al Academiei Române, prin intermediul Institutului de Istorie „Nicolae Iorga”, precum și al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), în calitatea sa de agenție guvernamentală specializată în investigarea crimelor comunismului. Astfel, în luna octombrie 2023, a fost înaintat Materialul documentar întocmit de IICCMER, în colaborare cu Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, însoțit de un material sintetic referitor la cazuistica și încălcările drepturilor omului în România în perioada 1980 – 1989.
Așa cum se evidențiază în cererea de revizuire, faptele și împrejurările noi relevate de aceste materiale susțin o cu totul altă situație de fapt decât cea reținută de instanță și se circumscriu adevărului istoric, respectiv că represiunea a fost o trăsătură permanentă a regimului comunist, conflictul dintre societate și regim a reprezentat o constantă, regimul a continuat practicarea politicilor restrictive, interzicând orice manifestare publică pe care o considera drept un pericol la adresa stabilității sale și a disimulat represiunea politică prin folosirea anchetelor penale instrumentate de Miliție, ca paravan al acțiunilor de poliție politică.
În ceea ce priveşte situaţia concretă a victimei Ursu Gheorghe, din noile înscrisuri reies elemente clare şi indubitabile ale faptului că acesta era considerat un opozant politic, iar faptele sale erau considerate ca făcând parte din categoria formelor celor mai grave de manifestare a opoziţiei faţă de regimul dictatorial al lui Nicolae Ceauşescu.
Prin urmare, prin raportare la documentele menționate, procurorii au apreciat că rezultă date și împrejurări noi care nu au fost avute în vedere la soluționarea cauzei și care pot conduce la o soluție diametral opusă celei pronunțate, solicitând (…) condamnarea a doi dintre inculpați și încetarea procesului penal față de cel de-al treilea (decedat în timpul judecății) pentru săvârșirea infracțiunii de tratamente neomenoase”.
Controalele la frontierele terestre interne cu România și Bulgaria se elimină începând cu 1 ianuarie 2025.
Aceasta a fost decizia luată astăzi, în cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne, ceea ce înseamnă că, începând cu prima zi a lui 2025, cetățenii pot călători fără controale la frontierele terestre către Bulgaria și România și între aceste două țări.
Atât România cât și Bulgaria au intrat astfel deplin în spațiul Schengen, după ani de încercări și tratative.
„Astfel se consolidează și mai mult atât spațiul Schengen, cât și piața internă, intensificându-se călătoriile, comerțul și turismul. Un spațiu Schengen solid unește și mai mult statele membre și îi conferă UE mai multă putere pe scena internațională”, se arată într-un comunicat oficial, transmis astăzi, după Consiliul JAI.
Iar mesaje au „curs” și la noi în țară. Premierul Marcel Ciolacu a transmis că „este o victorie a dreptății și a demnității naționale și un semnal clar că nu vom accepta vreodată să fim cetățeni de mâna a doua în Europa! Este un triumf al tuturor românilor. Este o victorie a muncii în echipă pentru binele României”.
„Nu se va mai sta zeci de ore la frontiere, ci se va circula liber, fără controale suplimentare. Asta înseamnă mai mult timp petrecut cu familiile și mai puțin stres în călătorii”, a mai precizat Ciolacu.
Și Nicolae Ciucă, fost lider al PNL, acum doar președintele Senatului României, a catalogat ziua ca fiind una istorică, „după ani de eforturi susținute și negocieri intense”:
„Aderarea la Schengen nu este doar un succes diplomatic, ci și o realizare concretă cu impact direct pentru fiecare român. Libertatea de circulație, facilitarea comerțului, întărirea economiei și eliminarea controalelor la granițe sunt doar câteva dintre beneficiile care vor aduce schimbări în viața noastră de zi cu zi.
Acest succes nu ar fi fost posibil fără o muncă de echipă exemplară. Președintele Klaus Iohannis a avut o contribuție esențială, prin susținerea fermă și constantă a acestui obiectiv strategic. Implicarea instituțiilor cheie – Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe, ambele conduse de oameni dedicați din echipa liberală, iar aici îi menționez pe Cătălin Predoiu și Luminița Odobescu – a fost esențială pentru a demonstra că România își îndeplinește toate angajamentele europene.
Totodată, un rol important l-au avut întâlnirile și dialogurile cu partenerii noștri europeni. Luna trecută, în cadrul discuțiilor de la Viena, am avut un dialog constructiv cu Cancelarul Karl Nehammer, în calitate de lideri ai partidelor din familia Partidului Popular European. Apreciez faptul că și-a respectat angajamentele politice, susținând o soluție echitabilă pentru România. Această deschidere și colaborare au fost decisive pentru succesul de astăzi.
Acest moment este o recunoaștere a eforturilor constante ale României în protejarea granițelor Uniunii Europene și în combaterea migrației ilegale. Am dovedit că suntem un partener de încredere, cu rezultate concrete, iar acest lucru este acum recunoscut de toată Europa.
Aderarea României la Schengen înseamnă mai mult decât eliminarea frontierelor fizice, este un simbol al progresului, al unității și al respectului pe care l-am câștigat în Uniunea Europeană. Este un moment de mândrie pentru noi toți!
Le mulțumesc tuturor celor implicați – lideri politici, diplomați, funcționari și cetățeni – care au crezut în acest obiectiv și au muncit pentru el. Acest succes ne arată că împreună putem construi un viitor mai bun pentru România europeană”, a scris acesta pe Facebook.
În ceea ce o privește pe președinta USR, Elena Lasconi, aceasta a subliniat că „votul de azi e un gest de dreptate pentru români”,deoarece „România a îndeplinit de 12 ani condițiile tehnice să intre în Schengen”. De altfel, un mesaj a fost transmis și de Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene:
„Astăzi este o zi de bucurie pentru toți bulgarii și românii și pentru întreaga noastră Uniune. Ambele state membre vor intra pe deplin în cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume. Este un pas important pentru toți cetățenii și toate întreprinderile din Europa. Vom profita astfel împreună de beneficiile unei Uniuni mai puternice și mai conectate”.
Procurorii Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Iași îi acuză pe doi jandarmi din Vaslui că au sechestrat și bătut un bărbat, în duba jandarmeriei, cei doi fiind de altfel trimiși în judecată.
Jandarmii vor fi judecați la Tribunalul Militar Iași pentru lipsire de libertate în mod ilegal și purtare abuzivă, fapte comise în primăvara anului trecut.
Potrivit unui comunicat de presă, „în data de 21.04.2023, la orele 15.35, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu, având asupra lor fiecare armamentul și muniția din dotare, și patrulau cu autospeciala, au interactional cu persoana vătămată A.A., pe o stradă din orașul Murgeni, jud. Vaslui, ca urmare a comiterii unei contravenții, au introdus-o pe aceasta pe bancheta din spate a autospecialei, iar la orele 15:38 s-au pus în mișcare și în loc să se deplaseze la sediul organelor de poliție pentru luarea măsurilor legale față de contravenientul A.A., contrar dispozițiilor legale, s-au deplasat împreună cu persoana vătămată în afara localității, fără acceptul sau acordul persoanei vătămate A.A., cu scopul de a o agresa pe aceasta și după parcurgerea unei distanțe de aproximativ 1,5 km au părăsit drumul național, intrând pe un drum agricol din extravilanul orașului Murgeni, iar după ce s-au mai deplasat circa. 300 de metri, l-au scos pe A.A. din autospecială continuând restrângerea ilegală a libertății sale de mișcare, și au exercitat amândoi agresiuni asupra persoanei vătămate, lovind-o cu pumnii și picioarele în toate zonele corpului, până în jurul orelor 16:00, când i-au permis să plece;
persoana vătămată s-a aflat în custodia inculpaților pentru un interval de aproximativ 17 minute, interval în care persoana vătămată a fost agresată fizic de către cei doi inculpați prin loviri repetate cu pumnii și picioarele, ce i-au determinat și căderea pe sol, actele de agresiune cauzându-i evidente suferințe fizice și leziuni traumatice la nivelul capului, a feței și a zonei toracice;
urmare a actelor de agresiune, victima a suferit multiple leziuni traumatice, respectiv fracturi arcuri costale, echimoză pavilion ureche stângă, plagă superficială și eroziuni buză superioară, evaluate medico-legal la 24-25 de zile de îngrijiri medicale pentru vindecare”.
În urmă cu un an, procurorii militari solicitau arestarea preventivă a celor doi jandarmi, însă instanța a dispus „luarea faţă de inculpaţii plt. ENACHE ȘTEFAN şi plt. UNGURIANU NICUȘOR DAMIAN măsura controlului judiciar pentru o durată de 60 de zile, de la data de 08.12.2023 până la data de 05.02.2024 inclusiv”.
Potrivit soluției de la acea vreme, cei doi aveau o serie de obligaţii: „să se prezinte în faţa organului de urmărire penală sau a judecătorului de drepturi şi libertăţi ori de câte ori este chemat; – să informeze de îndată judecătorul de drepturi şi libertăţi care a dispus măsura sau organul judiciar în faţa căruia se află cauza cu privire la schimbarea locuinţei; să se prezinte la I.P.J. Vaslui – Serviciul Supravegheri Judiciare, ca organ de poliţie desemnat de judecătorul de drepturi și libertăți cu supravegherea acestora, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie sau ori de câte ori este chemat; să nu depășească limita teritorială a țării decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului; să nu comunice, direct sau indirect, prin niciun mijloc de comunicare (telefon fix sau mobil, internet sau orice alt mijloc de comunicare sau prin intermediul altor persoane) cu persoana vătămată A A, şi martorul C N”.
A urmat contestația, pe care judecătorii Curții Militare de Apel București au admis-o, în ceea ce privește obligațiile. Astfel că, pe lângă cele menționate, celor doi le-a fost interzis să „desfășoare activitatea de menținere a ordinii și siguranței publice, în exercitarea căreia au săvârșit fapta”.
S-ar părea că, dincolo de declarațiile referitoare la o eventuală demisie, ministrul Educației, Daniel David, ia totuși în calcul să își depună mandatul.
Nu „pe...
Președintele Nicușor Dan a revenit în țară și anunță că a citit sesizările primite din partea magistraților, așa cum au fost transmise după documentarul...
Utilizăm cookie-urile pentru a vă oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. De asemenea, utilizăm cookie-uri pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, pentru a îmbunătăţi experienţa de navigare si integrarile cu reţele de socializare.DA, ACCEPTPolitica cookies