4.5 C
București
sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2

CSM cheamă judecătorii la consultări

Sursa: pixabay.com

Primele demersuri valabile după discuțiile din spațiul public vizavi de dezvăluirile din documentarul Recorder, ca și după protestele derulate de câteva zile încoace.

Consiliul Superior al Magistraturii a anunțat, ieri, că îi așteaptă pe judecători la consultări, pe ordinea de zi fiind o serie de „probleme de actualitate din sistemul judiciar”.

Autointitulatul „garant al independenței justiției”, CSM, prin Secția pentru judecători, a renunțat la declarațiile „belicoase” și a amenințărilor la adresa judecătorilor.

După ce, în urma documentarului Recorder, aceeași secție avertizase că vor fi efectuate anchete prin Inspecția Judiciară, ieri a fost anunțată o decizie mai democratică. Mai exact, corpul profesional al judecătorilor este așteptat la consultări.

Având în vedere contextul actual din justiţie, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a demarat mai multe demersuri pentru consultarea corpului profesional al judecătorilor (…).

Pentru data de 17 decembrie 2025, ora 12.30, au fost invitaţi la sediul Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanţii asociaţiilor profesionale ale judecătorilor, precum şi reprezentanţii Ministerului Justiţiei pentru dezbaterea aspectelor de actualitate în contextul generat de recentele evenimente vizând sistemul judiciar”, arată CSM într-o informare.

Și, ca teme de discuții, au fost propuse 6 probleme concrete, plus „alte aspecte”: delegarea, detașarea, transferul judecătorilor. Consecințe asupra activității acestora în completurile de judecată; percepția asupra independenței justiției; cauzele care influențează durata procedurilor judiciare în materie penală. Problematica prescripției răspunderii penale; salarizarea judecătorilor și pensiile de serviciu ale acestora; volumul de activitate și cauzele legislative și administrative care au generat creșterea acestuia. Necesitatea normării activității judecătorilor, plus libertatea de exprimare a judecătorilor.

Ulterior, din ce precizează CSM, va avea loc „consultarea corpului profesional al judecătorilor asupra problemelor de actualitate din sistemul judiciar, prin intermediul unui chestionar intern on-line, la care urmează să se răspundă până la data de 18 decembrie 2025.

Centralizarea şi analiza datelor şi a concluziilor rezultate, precum şi prezentarea acestora până la data de 19 decembrie 2025”.


    Documentarul „Justiție capturată” publicat de Recorder în puteți urmări AICI.

    Slujbe de pomenire pentru eroii Revoluției din decembrie 1989, anunțate de Patriarhia Română

    Sursa foto: Ziarul Bursa

    Patriarhia Română a anunțat că vor fi organizate mai multe slujbe de pomenire „pentru eroii care s-au jertfit pentru demnitatea, libertatea și credința poporului român”.

    Conform basilica.ro, slujbele vor fi oficiate pe parcursul a trei zile, începând cu 20 decembrie 2025, cu ocazia comemorării a 36 de ani de la Revoluția Română din decembrie 1989.

    Din ce se precizează într-un comunicat de presă, o slujbă de pomenire pentru eroii Revoluției va avea loc în ultima zi inclusiv în Catedrala Patriarhală, dar și în toate bisericile parohiale și lăcașurile de cult ale mănăstirilor din cuprinsul Patriarhiei Române.

    Concret, primele slujbe vor începe de sâmbătă, 20 decembrie 2025, la Monumentul Eroilor Martiri Timișoreni din localitatea Popești-Leordeni, ora 12.00, apoi la Monumentul Pro Memoria 89 Credință, Curaj, Eroism „Semnul Eroului” din intersecția Piața Delfinului, ora 15.00.

    Duminică, 21 decembrie 2025, de la ora 10.00, o primă slujbă va fi oficiată la Cimitirul „Eroilor Revoluției”, apoi la Troița de la Spitalul Colțea (ora 11.30), la Troița Monument din incinta Bisericii „Sfântul Gheorghe – Nou” (12.00), Piața Universității (12.30) și Monumentul Eroilor martiri de la Sala Dalles – 21 Decembrie 1989 (13.30).

    Luni, 22 decembrie 2025, slujbe vor fi oficiate la Monumentul pentru Cinstirea Eroilor Revoluției din Piața Revoluției, ora 09.00; Radiodifuziunea Română, ora 10.00; Televiziunea Română – Troița din fața instituției, ora 11.00; Televiziunea Română – Troița Parașutiștilor din curtea instituției, ora 11.30; Catedrala Patriarhală, după încheierea Sfintei Liturghii.

    Slujbele de pomenire vor fi mediatizate prin intermediul Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române”, se mai precizează în comunicat.

    Două moțiuni de cenzură, dezbătute astăzi

    Sursa: Facebook

    Săptămâna începe bine și cu spor pentru parlamentari.

    Astăzi, senatorii și deputații români sunt chemați să dezbată și să voteze nu una, ci două moțiuni, ambele vizând nemulțumiri legate de prezența USR la guvernare.

    În primul rând, moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresiști la guvernare” urmează să fie dezbătută și votată luni, în plenul reunit al Parlamentului.

    Inițiativa a fost prezentată, cu o săptămână în urmă, de senatorul Ninel Peia, cel care și-a și asumat moțiunea, din partea grupul Pace – Întâi România din Senat, format din parlamentari aleși pe listele SOS România.

    Moțiunea este într-adevăr susținută și de parlamentarii AUR, însă, cum PSD a anunțat că nu se va întoarce împotriva partenerilor de coaliție, este puțin probabil ca numărul parlamentarilor care o vor vota să fie suficient pentru ca aceasta să treacă.

    A doua moțiune aflată pe ordinea de zi este cea din Senat, unde se va dezbate și vota moțiunea simplă intitulată „Prahova sub asediu. Peste 100.000 de români condamnați la sete și boală sub privirea complice a ministrei mediului, Diana Buzoianu”.

    Și în acest caz moțiunea este asumată de opoziția „suveranistă”, însă cu o diferență: liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a fost cel care a anunțat că există acest demers, susținut de 39 de senatori.

    Locuitorii a 13 localități din județele Prahova și Dâmbovița, precum Câmpina, Băicoi, Slănic, Vălenii de Munte, Breaza, Comarnic și zeci de sate aferente, sunt victimele unui sistem incompetent, ignorant și falimentar.

    La robinete s-a furnizat timp de mai bine de o săptămână, în cel mai bun caz, aer, iar în cel mai rău caz un amestec toxic de nămol și bacterii, punând în pericol sănătatea publică a peste 100.000 de mii de locuitori, dar și sistemul energetic național.

    Totul, din cauza incompetenței ministrului Mediului, Diana Buzoianu, care, deși a știut despre procedura de golire a barajului Paltinu, a uitat care îi sunt atribuțiile.

    A uitat că trebuie să împiedice producerea unei catastrofe. (…) Acești cetățeni vă cer, prin vocea noastră, să plecați din funcția de ministru al Mediului pentru că ați reușit să vă arătați, la fel ca și colegul dumneavoastră de la Apărare, maximul de incompetență”, se susține în moțiune.

    Posibil să nu îi fi întrebat nimeni pe „acești cetățeni” care le sunt prioritățile și doalențele după criza acută a apei, dar este important ce știe AUR.

    Polițist din Dolj, arestat pentru luare de mită

    Un polițist din județul Dolj a fost acuzat oficial de luare de mită, urmarea fiind reținerea, iar mai apoi arestarea preventivă a acestuia.

    Agent de poliție în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Dolj – SPR 1 Șimnicu de Sus – P.P. Ișalnița, inculpatul este bănuit că, timp de mai multe luni, „ar fi pretins și primit sume de bani necuvenite de la conducători auto, sub pretextul depășirii regimului legal de viteză, pentru a nu aplica măsurile legale ce se impuneau, respectiv sancționarea contravențională și suspendarea dreptului de a conduce”.

    Cele de mai sus sunt acuzațiile detaliate din dosarul instrumentat de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, acuzații considerate întemeiate și de judecători.

    La finele săptămânii trecute, după ce polițistul a fost reținut, procurorii au formulat și propunere de aretare preventivă, judecată la Tribunalul Dolj:

    Admite propunerea de arestare preventivă a Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj. Dispune arestarea preventivă a inculpatului GRIGORE-GOLUMBEANU IONUȚ-LAURENȚIU pe o perioadă de 30 de zile, începând cu data punerii în executare a mandatului de arestare preventivă”, se arată în încheierea instanței.

    Însă polițistul nu este singura persoană vizată în dosar. Astfel, după efectuarea actelor procedurale de către ofițerii de poliție judiciară ai Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Dolj, mai mulți șoferi sunt cercetați pentru dare de mită.

    Pentru că, așa cum se precizează într-un comunicat al DGA, „din probele administrate până în prezent a rezultat că, în perioada ianuarie–iulie 2025, polițistul ar fi pretins și primit sume de bani necuvenite de la conducători auto, sub pretextul depășirii regimului legal de viteză, pentru a nu aplica măsurile legale ce se impuneau, respectiv sancționarea contravențională și suspendarea dreptului de a conduce.

    Cuantumul sumelor cerute și primite de polițist varia, mai arată procurorii. Mai precis, acesta „în perioada ianuarie 2025 – iulie 2025, aflându-se în exercitarea atribuțiilor de serviciu în calitate de agent de poliție în cadrul unui post de poliţie de pe raza judeţului Dolj, ar fi oprit în cinci perioade diferite de timp și în baza unor rezoluții infracționale distincte, autoturisme de lux, înmatriculate în județe limitrofe ori la mare distanță de județul Dolj, şi ar fi pretins și/sau primit de la conducătorii auto sume de bani cuprinse între 1.000 și 4.500 lei, în schimbul neaplicării unor sancțiuni contravenționale/complementare pentru încălcarea unor norme privind circulația pe drumurile publice, respectiv depășirea limitei legale de viteză”.

    Petiție pentru demiterea ministrului Predoiu

    Sursa: Facebook

    Cătălin Predoiu este vizat de o petiție în care i se cere demisia din funcție.

    Petiția a fost lansată online de comunitatea Declic, Predoiu fiind indicat drept principalul responsabil politic pentru starea „dezastruoasă” a sistemului de justiție.

    Ministrul de Interne Cătălin Predoiu este subiectul principal din cel mai nou scandal apărut în spațiul public. Numele acestuia a apărut în urma documentarului Recorder, ca fiind unul dintre artizanii a ceea ce publicația a intitulatJustiție capturată.

    Cătălin Predoiu nu mai poate rămâne în funcție”. Asta spune petiția Declic adresată premierului Ilie Bolojan.

    Predoiu este responsabil politic pentru starea gravă a justiției și pentru modul în care funcționează MAI și Poliția. În mandatul său au continuat problemele de corupție, lipsa de reacție și situațiile în care instituțiile au eșuat să protejeze oamenii.

    A fost cel mai longeviv ministru al Justiției după 1989, dar fără reforme reale. Cere și tu demiterea lui de urgență, pentru ca justiția și forțele de ordine să fie conduse cu responsabilitate și transparență”, explică Declic.

    Pe scurt, în 2023, când era ministru al Justiției, Cătălin Predoiu i-a propus în funcții pe șeful DNA Marius Voineag și pe procurorul general Alex Florența. De asemenea, el a inițiat proiectul de desființare a Secției speciale și înlocuirea acesteia cu o nouă structură în subordinea Parchetului General, care însă nu a dat rezultate în anchetarea procurorilor și judecătorilor care încalcă legea.

    După documentarul Recorder, Ilie Bolojan a afirmat, miercuri, că va avea o discuție cu Predoiu despre mandatul anterior al acestuia, de la Justiție.

    Astăzi, premierul PNL, șef politic și administrativ peste Predoiu, a anunțat că a decis înființarea unui grup de lucru la nivelul Guvernului, care ar urma să analizeze în ce mod pot fi îmbunătățite atât cadrul legal, cât și mecanismele de funcționare ale unor instituții din Justiție.

    Tulpină a virusului gripal care circulă la nivel internațional, detectată și în România

    Viroza
    Viroza respiratorie. Sursa foto: ziaruldeiasi.ro

    Institutul Național de Sănătate Publică avertizează că a fost detectată în România o tulpină a virusului gripal care circulă la nivel internațional.

    Este vorba despre subclada K a virusului gripal A(H3N2), analiza a fost evidențiată ieri, „primele rezultate ale secvențierii fiind comunicate de INCDMM Cantacuzino”.

    Descoperirea din lumea medicală nu ar trebui să creeze probleme, precizează INSP, dat fiind că „Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) evaluează riscul pentru populația generală a UE/SEE ca fiind moderat”.

    Cu toate acestea, INSP avertizează că „riscul de a dezvolta o boală severă este ridicat pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani, persoanele cu boli metabolice, pulmonare, cardiovasculare, neuromusculare și alte boli cronice preexistente, pentru femeile însărcinate, persoanele imunocompromise și cele care trăiesc în centrele de îngrijire pe termen lung”.


    Totodată, instituția precizează că analiza epidemiologică realizată de CNSCBT pentru săptămâna 49 a anului 2025 (01-07/12/2025) a relevat faptul că s-a înregistrat debutul sezonului gripa, la nivel național fiind raportate 3.018 cazuri de gripă clinică, „număr dublu față de cel înregistrat în săptămâna precedentă (1.504)”.

    Se așteaptă ca vaccinul să ofere în continuare protecție împotriva bolii severe, așa încât acesta rămâne un instrument vital de sănătate publică. În contextul epidemiologic menționat, INSP-CNSCBT face următoarele recomandări:

    Persoanele eligibile pentru vaccinare, în special cele cu risc crescut de boală severă, ar trebui să se vaccineze fără întârziere.

    Respectarea igienei mâinilor este deosebit de importantă, având în vedere faptul că virusul gripal se poate transmite și prin contact cu obiecte contaminate cu particule virale.

    Respectarea etichetei respiratorii se referă la utilizarea batistei de unică utilizare când tușim sau strănutăm, urmată de aplicarea unui antiseptic pentru mâini sau spălarea lor cu apă și săpun. Dacă acestea nu sunt accesibile pentru moment, ar trebui să tușim/strănutăm în unghiul pe care îl formează brațul cu antebrațul.

    Evitarea, pe cât posibil, a aglomerației, iar dacă acest lucru nu poate fi realizat, purtarea măștii în spații închise (ex.în mijloacele de transport în comun).

    Aerisirea corectă a încăperilor.

    Alimentație echilibrată care să includă proteine (dacă anumite afecțiuni medicale nu le contraindică), având în vedere faptul că anticorpii cu care ne apărăm față de gripă se formează din proteine.

    De asemenea, o hidratare corectă (2 litri de apă/zi) contribuie la menținerea bunei funcționalități a mucoasei respiratorii”, arată INSP într-un comunicat.

    Conferință de presă – monolog a președintei CA București

    Curtea de Apel București, prin „triumviratul” de la conducere, a susținut ieri o mascaradă de conferință de presă – în prezența presei, dar fără a răspunde la prea multe întrebări.

    Totul, pentru a „transmite” un punct de vedere, însă „nu un drept la replică” – după cum a explicat președinta CAB, în urma materialului publicat recent de Recorder.

    Judecătoarea Liana Arsenie, cea care conduce CAB, a citit zeci de minute de pe foie câteva opinii care aparent nu erau un drept la replică, după care a primit câteva întrebări din partea jurnaliștilor chemați în sala de judecată. Însă, fără a răspunde concret nici măcar la respectivele întrebări, Arsenie a întrerupt „conferința de presă” brusc, fără a mai acorda atenție și nelămuririlor exprimate de restul jurnaliștilor prezenți în sală.

    Poate doamna Arsenie nu știe, că nu a avut timp să „documenteze”. Dar putea deschide măcar Wikipedia, pentru a afla cum „conferința de presă este o întâlnire organizată, în cadrul căreia o personalitate a vieții politice, sociale, culturale etc. sau purtătorul de cuvânt al unei organizații sau al unei persoane aflate în atenția presei face o expunere, dă declarații, furnizează informații și răspunde întrebărilor jurnaliștilor”.

    Revenind la subiect, conferința de presă a avut loc într-o atmosferă destul de tensionată, președinta CAB oprind ziariștii să pună întrebări. Apoi, judecătoarea Ionela Tudor – una dintre vicepreședinții CAB, i-a spus acesteia clar, fiind înregistrată de microfoane:

    M-a sunat Lia, mă duc să vorbesc”.

    Lia” – nimeni alta decât șefa Înaltei Curți de Casație și Justiție. După ce a revenit, Ionela Tudor s-a apucat să îi sufle Lianei Arsenie un răspuns, vizavi de faptul că actualul ministru de Interne Cătălin Predoiu, pe când era ministru de Justiție, ar fi interferat prin declarații publice într-un dosar soluționat de președinta CAB.

    În prim plan a fost de asemenea și Sabina Adomniței, cea de-a doua vicepreședintă a instanței, în timp ce în spate cele trei și-au chemat susținători din cadrul instanței.

    Însă, înainte de toată mascarada CAB, judecătoarea Raluca Moroșan de la Secția I penală a Curții de Apel București, cu 26 de ani de magistratură, a ținut să ia cuvântul. Doamna a vorbit însă mai subiect decât șefa sa directă, luându-i apărarea magistratului Ionuț Laurențiu Beșu, pus acum la zid de CAB, după intervenția sa în documentarul Recorder:

    Sunt aici să îl susțin pe colegul Laurențiu Beșu și să spun că tot ce a spus el este adevărat, conducerea nu ne ajută de niciun fel. Suntem terorizaţi pur şi simplu, cu acţiuni disciplinare şi cu tot ce ştiţi dumneavoastră că ni se întâmplă. Nu vreau să vă spun cum este atmosfera și în ce situație toxică și încordată suntem”, a transmis judecătoarea.

    Fără vreo reacție, Arsenie a început să citească de pe foaie ce dorea să transmită, iar la o oră după începerea conferinței de presă a acceptat întrebări aproximativ 20 de minute de la jurnaliști.

    Au apucat însă să pună întrebări doar jurnaliștii de la Recorder, HotNews, TVR și Pro TV. Pentru că, apoi, Liana Arsenie s-a ridicat și a plecat, în ciuda faptului că restul jurnaliștilor i-au solicitat să le acorde un răgaz, pentru alte întrebări.

    Decisă, Arsenie a spus că mulțumește presei pentru prezență, dar că „am transmis ce voiam să transmitem”.

    Vă mulțumim pentru conferința de presă”, a fost replica Lianei Arsenie.

    Conferință de presă organizată de Curtea de Apel București „de prezentare a datelor factuale și informațiilor relevante privind acuzațiile formulate în spațiul public în ultima perioadă” a fost transmisă live AICI, de Privesc.Eu România, iar documentarul „Justiție capturată” publicat de Recorder în puteți urmări AICI.

    Reorganizarea Clubului Sportiv Olimpia București: analiză asupra transferului administrativ, a situațiilor litigioase și a vulnerabilităților patrimoniale

    Clubul Sportiv Olimpia

    Premisele normative ale reorganizării

    Primăria Municipiului București justifică reorganizarea Clubului Sportiv Olimpia prin referințe la principiul subsidiarității, la Legea nr. 69/2000 și la Codul administrativ. Aceste acte normative, însă, reglementează doar cadrul general al descentralizării, fără a descrie proceduri specifice pentru separarea entității juridice a unui club sportiv de patrimoniul aferent activităților sale.

    PMB afirmă că reorganizarea este fundamentată pe „disponibilitatea” Primăriei Sectorului 2 de a prelua entitatea juridică, nu patrimoniul.

    Această disociere conceptuală între patrimoniu și instituția care îl folosește direct ridică o problemă structurată: activitatea sportivă este inseparabil legată de infrastructura pe care se desfășoară.

    Argumentația juridică invocată de PMB este insuficientă pentru a demonstra legitimitatea și coerența separării patrimoniului sportiv de entitatea instituțională a clubului.


    Situația juridică a bazelor sportive administrate de Clubul Olimpia

    Lista bazelor transmise de PMB, pe baza adresei Agenției Naționale pentru Sport, cuprinde patru locații principale:

    Iancului – intabulată;
    Valerian Prescure – intabulată;
    Vitan – aflată în litigiu;
    Străulești – neintabulată, în litigiu.

    Această structură juridică prezintă două vulnerabilități majore:

    1. neintabularea – imposibilitatea stabilirii certe a titularului dreptului real;
    2. litigiile – interferența directă cu atribuțiile de administrare publică.

    În absența clarificării acestor două aspecte, transferul patrimoniului sportiv către PMB devine operațional fragil.

    Transferul imobilelor fără situație cadastrală consolidată afectează integritatea procedurii administrative și poate produce consecințe juridice semnificative.


    Cazul Străulești: erodarea patrimoniului sportiv și opacitatea instituțională

    Fosta bază sportivă din Străulești reprezintă un caz de studiu viitor în sine. Terenul este astăzi ocupat de un cartier rezidențial, în absența oricărei infrastructuri sportive funcționale.

    Cu toate acestea, PMB transmite că terenul:

    „Este neintabulat și se află în litigiu”.

    Instituția nu oferă detalii despre:

    – părțile implicate în litigiu;
    – obiectul acțiunii;
    – istoricul juridic al imobilului;
    – temeiul pentru care litigiosul nu a fost clarificat înaintea reorganizării.

    Terenul este confirmat simultan ca neintabulat, în litigiu și ocupat de un cartier rezidențial.

    Această situație impune o analiză prin prisma precedentelor urbanistice ale Capitalei, în care terenurile cu destinație sportivă au fost ulterior convertite în proiecte imobiliare.

    Exemple

    Spartac (Rahova): bază sportivă supusă unui proces extins de retrocedare, cu litigii privind aproximativ 8 hectare.
    Terenul Juventus Colentina: Tribunalul București a stabilit că un teren de peste 60.000 mp folosit de club este retrocedabil.
    Baza Electrica: teren cu destinație sportivă, ulterior convertit în dezvoltare imobiliară.

    Aceste precedente indică o continuitate sistemică în care patrimoniul sportiv se confruntă cu presiuni imobiliare.

    Absența informațiilor elementare despre Străulești sugerează un deficit de control administrativ asupra unui teren care a trecut, de facto, în afara sferei sportului.


    Analiza financiară: relația dintre CSM și Clubul Olimpia

    PMB confirmă că:

    „CSM București achită aproximativ 500.000 lei anual pentru folosința bazelor sportive ale Clubului Olimpia”
    „în ultimii trei ani, aceste costuri au depășit 1.350.000 lei”.

    Această realitate financiară oferă o explicație suplimentară pentru interesul municipalității de a prelua patrimoniul sportiv.

    În interpretare strict contabilă:

    CSM a suportat costuri semnificative pentru folosința unui patrimoniu administrat de altă instituție publică.

    Rațiunea financiară pare determinativă pentru reorganizare, însă nu există o evaluare de impact care să demonstreze că mutarea va genera economii reale la nivel bugetar.

    Se pune problema în ce măsură costurile de întreținere, reabilitare și operare vor depăși economiile generate prin eliminarea chiriei.


    Limitările critice ale răspunsului PMB

    Secțiunea cea mai relevantă din perspectiva investigării riguroase este recunoașterea explicită a lipsei unor informații fundamentale.

    PMB afirmă:

    „Direcția Cultură, Învățământ, Turism nu deține informații referitoare la:
    – situația bazei sportive din Străulești;
    – dreptul de acces al sportivilor și antrenorilor în urma transferului;
    – proiectele de viitor ale bazelor sportive;
    – existența unor revendicări imobiliare, notificări, litigii sau proceduri administrative aferente terenurilor Clubului Sportiv.”

    Această constatare indică o vulnerabilitate administrativă majoră.

    Instituția care redactează raportul de specialitate recunoaște absența informațiilor indispensabile pentru fundamentarea unei decizii de reorganizare.

    Procedura administrativă pare a fi fost inițiată în absența unui inventar juridic complet, ceea ce conduce la o diminuare a robusteții deciziei publice.

    Vulnerabilități administrative în procesul de transfer

    Separarea patrimoniului sportiv de entitatea juridică a Clubului Olimpia implică o serie de riscuri operaționale. Din analiza documentelor reiese că:

    – patrimoniul este transferat către municipalitate;
    – entitatea juridică este transferată către Primăria Sectorului 2;
    – situația bazelor sportive este incomplet documentată;
    – drepturile de folosință ale sportivilor nu sunt clarificate;
    – două dintre baze sunt afectate de litigiile în curs (cel puțin așa susține PMB)

    Din perspectivă administrativă, această structură creează o ”forțare” instituțională periculoasă: entitatea juridică va funcționa fără patrimoniu propriu, în timp ce patrimoniul sportiv este preluat de un alt administrator, fără o garanție explicită privind accesul sportivilor.

    Fragmentarea deciziei conduce la o diminuare a coerenței administrative și poate afecta sustenabilitatea activităților sportive.


    Dinamica urbanistică și riscul conversiei destinației terenurilor sportive

    Analiza istorică a terenurilor cu destinație sportivă din București indică o tendință constantă: pierderea funcțiunii sportive în favoarea dezvoltărilor imobiliare.

    Exemplele includ:

    Spartac (Rahova), un teren de aproximativ opt hectare implicat în retrocedări succesive, ulterior vizat pentru construcții;
    Terenul Juventus Colentina, stabilit de Tribunalul București ca retrocedabil, cu potențial de schimbare a destinației;
    Baza Electrica, imobil sportiv convertit în teren pentru construcții.

    În acest context, situația Străulești se înscrie într-un model deja recunoscut: terenuri neintabulate sau aflate în litigiu sunt în mod frecvent mai expuse unor transformări ulterioare.

    Baza Străulești figurează ca neintabulată și în litigiu, în timp ce realitatea urbanistică arată existența unui cartier rezidențial pe terenul respectiv.

    Se pune problema în ce măsură lipsa de informații privind situația juridică a terenului a contribuit la această conversie de facto.

    Riscul conversiei terenurilor sportive în proiecte imobiliare este accentuat de absența unor documentații administrative robuste și de lipsa unor mecanisme de protecție explicită în cadrul reorganizării.


    Transparența instituțională și limitele furnizării de informații

    Un element adițional îl constituie poziția Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care a refuzat furnizarea informațiilor solicitate în baza Legii nr. 544/2001, condiționând accesul de plata unor taxe specifice.

    Din perspectiva cadrului legal, este necesară o distincție între:

    accesul la informații de interes public, reglementat de Legea nr. 544/2001;
    eliberarea de înscrisuri cu valoare autentică, supusă taxelor prevăzute de legislația specială.

    În esență:

    Refuzul OCPI de a furniza informații de interes public contravine principiilor fundamentale ale transparenței administrative, în condițiile în care nu s-au solicitat acte autentice, ci doar informații care ar trebui să fie accesibile publicului.

    Această limitare afectează capacitatea societății civile și a presei de a evalua complet situația juridică a patrimoniului transferat.


    Considerații asupra sustenabilității reorganizării

    Reorganizarea produce o ruptură instituțională între activitatea sportivă și patrimoniul aferent. Lipsa unor detalii privind:

    – accesul sportivilor la baze;
    – mecanismul de utilizare a infrastructurii după transfer;
    – planurile de investiții;
    – regimul juridic post-transfer;

    indică faptul că procesul de reorganizare nu este fundamentat pe un studiu de impact complet.

    PMB nu furnizează nicio analiză privind consecințele reorganizării asupra sportivilor și personalului administrativ.

    Absența unei astfel de analize constituie o deficiență procedurală semnificativă și ridică întrebări privind capacitatea reorganizării de a asigura continuitatea și calitatea serviciilor publice în domeniul sportului.


    Concluzii generale

    Analiza documentelor oficiale furnizate de PMB, coroborată cu istoricul urbanistic al Capitalei și cu situația juridică a bazelor sportive, indică un set de riscuri administrative, juridice și operaționale asociate reorganizării Clubului Sportiv Olimpia.

    Printre elementele structurale identificate se numără:

    – existența unor litigii active asupra bazelor sportive; – Exact asta spune PMB! –
    – neintabularea bazei Străulești;
    – absența informațiilor privind proiectele de viitor;
    – lipsa clarificării dreptului de acces al sportivilor;
    – exemple istorice de conversie a terenurilor sportive în dezvoltări imobiliare;
    – motivații financiare insuficient explicate;
    – limitări în furnizarea informațiilor de interes public (OCPI).

    În ansamblu, reorganizarea se desfășoară într-un cadru caracterizat de incertitudini documentare și vulnerabilități procedurale.

    Procedura de reorganizare, în forma existentă, nu prezintă un nivel adecvat de rigoare administrativă pentru a garanta protejarea patrimoniului sportiv și continuitatea activităților instituționale, fiind necesară reevaluarea etapelor premergătoare transferului.

    Citește și Constantin-Bogdan Matei: traseul complet al unui politician ajuns accidental în fruntea sportului românesc

    Poliţist din Constanța, reţinut după ce a bătut un bărbat în sediul postului de poliție

    Sursa foto: Pixabay
    Sursa foto: Pixabay

    Acuzații de abuz în serviciu la adresa unui om al legii, care a fost reținut după ce a agresat fizic un bărbat.

    Agent de poliţie în cadrul Postului de Poliţie Siliştea, judeţul Constanța, inculpatul în uniformă a fost reținut ieri de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa.

    Agresiunea în urma căreia a fost luată măsura reținerii a avut loc în seara zilei de duminică, 7 decembrie 2025, când persoana vătămată a fost adusă de o patrulă de poliție la sediul de poliție, după ce bărbatul avusese un conflict cu soția sa.

    Iar polițistul, deși se afla în afara orelor de serviciu, a motivat că vrea să stea de vorbă cu persoana vătămată în legătură cu situația posibil conflictuală. În schimb, a lovit bărbatul în mod repetat cu palme și pumnii peste față, cu genunchii în zona coastelor și i-a fracturat două coaste, după care a folosit un baston telescopic metalic cu care a aplicat mai multe lovituri.

    Ulterior, după ce a ajuns acasă, bărbatul agresat a fost preluat cu ambulanța și dus la Spitalul Medgidia, unde s-a constatat că are două fracturi costale. Așa că a fost mutat la Spitalul Județean Constanța, iar ulterior, când starea de sănătate i s-a ameliorat, a fost externat.

    Din probatoriul administrat până în prezent a rezultat, ca stare de fapt prezumtivă, că la data de 07 decembrie 2025, în jurul orei 21.00, la sediul Poliţiei Oraşului Cernavodă, unde persoana vătămată A.G. fusese adusă de o patrulă de la Siliştea pentru investigarea unui posibil conflict cu soţia sa, deşi aflat în afara orelor programului obişnuit, dar în exercitarea voluntară a atribuţiilor de serviciu ca lucrător de poliţie care gestiona mapa situaţiei conflictuale a celor doi soţi, inculpatul a agresat-o în mod nejustificat pe persoana vătămată A.G., prin lovirea în mod repetat cu palmele şi pumnii peste faţă, cu picioarele în zona hemitoracelui stâng şi cu un baston metalic telescopic la nivelul ambelor fese şi a membrelor superioare, astfel încât i-a provocat leziuni traumatice, inclusiv fractura a două coaste cu consecinţa unui pneumotorax, vindecabile în circa 18 zile de îngrijiri medicale”, au detaliat procurorii.

    Astăzi, polițistul va fi prezentat însă și la Judecătoria Constanţa, cu propunere de arestare preventivă a inculpatului pentru următoarele 30 de zile.

    Primele demisii după criza apei din Prahova; cine pleacă înaintea ministrei Mediului

    Sursa: Facebook

    Apar primele schimbări la nivelul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, după criza apei potabile din Prahova.

    Mai exact câteva demisii, dincolo de solicitările privind „capul” ministrei Diana Buzoianu.

    Am primit demisia de onoare a directorului general Florin Ghiță. (…) În ceea ce privește demisia de onoare a directorului general Florin Ghiță, îi mulțumesc pentru activitatea pe care a desfășurat-o. (…) În perioada următoare va fi director general domnul Sorin Rândașu, care este directorul pentru Departamentul pentru Situații de Urgență și va ocupa funcția de director general pentru o săptămână, maxim două”, a precizat ministra Mediului, într-o conferință de presă.

    De menționat că Florin Ghiță a ocupat acest post prin detașare și se va întoarce la nivel local, în SGA București, unde a ocupat un post de execuție. Iar un anunț similar a fost făcut și de instituție:

    Sorin Rîndașu a preluat funcția de director general al Administrației Naționale „Apele Române”. Până în prezent, acesta a ocupat funcția de director al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă fiind direct implicat în gestionarea situației actuale de la Paltinu.

    Sorin Rîndașu are o îndelungată experiență tehnică și profesională, fiind expert cooptat inclusiv la nivelul mai multor Comisii internaționale privind managementul riscului la inundații”.

    În paralel, au ajuns și concluziile raportului Corpului de Control, despre care ministra Mediului a precizat că „au fost trimise deja către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție”.

    Pe scurt, au fost constatate deficiențe grave în gestionarea situației la nivelul ABA Buzău–Ialomița, SGA Prahova și al operatorului de apă ESZ Prahova.

    A fost trimisă decizia de demitere a directoarei de la Apa Buzău-Ialomița. (…) Eu am spus-o și continui să spun foarte clar: cred că este nevoie să fie demiteri ale persoanelor care sunt vinovate de această situație. (…)

    De asemenea, a fost convocată ședința Consiliului de Conducere (…), care are pe ordinea de zi mandatarea Consiliului de Administrație al operatorului ESZ Prahova pentru demiterea directorilor responsabili de neîndeplinirea obligațiilor, constatate de Corpul de Control. (…)

    Mai departe de atât, analizăm în perioada imediat următoare și redactarea hotărârii de guvern care să desființeze acest CA, de fapt această companie cu totul (operatorul de apă ESZ Prahova – n.r.), pentru că așa cum am menționat în ultimele zile, oricum este o structură care și-a arătat limitele și în situații de criză, dar și în situația de zi cu zi.

    La Prahova oamenii plătesc practic unele dintre cele mai mari prețuri la apă, iar situația acestei companii, existența companiei acesteia este unul dintre motivele pentru care acest lucru se întâmplă”, a mai precizat Diana Buzoianu.

    CCR amână pronunțarea privind neconstituționalitatea Legii pensiilor magistraților

    Curtea Constituțională a României a amânat o decizie legată de sesizarea Înaltei Curți privind reforma pensiilor magistraților.

    Ieri, judecătorii constituționali au decis că ar putea lua o hotărâre mai târziu – duminică, 28 decembrie. Practic, cum ar zice americanii, „no rest for de the wicked”.

    Toată suflarea din țară ar putea afla imediat după Crăciun cât de constituțională este a doua variantă a Legii privind pensionarea magistraților, așa cum a fost asumată de Guvernul Bolojan.

    Ieri, CCR a amânat pronunțarea la sesizarea făcută de Înalta Curte de Casație și Justiție. Pe 5 decembrie, Înalta Curte de Casație și Justiție anunța că, într-o ședință condusă de președinta Lia Savonea, „în unanimitate a decis sesizarea Curții Constituționale a României pentru controlul constituționalității, înainte de promulgare” a legii legate de pensionarea magistraților.

    Criticile, conform unui comunicat de presă, constau în aceea că actul normativ „discriminează magistrații față de alte categorii de beneficiari de pensii de serviciu; încalcă brutal independența justiției; elimină de facto pensia de serviciu pentru magistrați; încalcă standardele internaționale statuate prin jurisprudența CJUE și CEDO; încalcă caracterul obligatoriu al deciziilor Curții Constituționale; utilizează termeni ambigui și neclari și prezintă lacune normative care fac legea incompatibilă cu standardul de claritate și previzibilitate într-un stat de drept”.

    Așa s-a format dosarul nr. 4848A /2025 al Curții Constituționale, care a avut termen ieri, moment în care s-a decis că este nevoie de (minim) un răgaz de două săptămâni și câteva zile pentru o soluție.

    Aceasta în condițiile în care și la sesizarea anterioară a ÎCCJ, pe prima formă a Legii, judecătorii CCR au amânat de câteva ori pronunțarea.

    Curtea de Apel București a „găsit” un judecător „acoperit”

    Sursa: pixabay.com

    Mare surpriză mare la Curtea de Apel București, unde conducerea instanței a realizat, ieri, că există în sistemul său un judecător „acoperit”.

    Pur întâmplător, descoperirea vine după ce judecătorul în cauză a vorbit în cel mai recent material Recorder despre anumite probleme destul de grave din sistem.

    „Săriți de apărați Justiția” – pare a spune Curtea de Apel București, într-un comunicat de presă transmis ieri. Comunicatul vine după ce un fost judecător detașat la CAB, în prezent activând la Tribunalul București, a apărut cu nume și prenume într-un material Recorder, vorbind despre problemele din sistem, așa cum le-a perceput.

    Se cere anchetarea de către toate organele posibile și imposibile a judecătorului Ionel Laurenţiu Beșu, devenit peste noapte poate cel mai cunoscut magistrat.

    Referitor la acesta, CAB București arată că există „informaţii care au exprimat îngrijorare în spaţiul media faţă de trecutul profesional al judecătorului Beşu, se reţine că acesta a activat anterior timp de 5 ani ca ”ofiţer la doi şi-un sfert” sau „SIPI”. (…)

    Dispoziţiile art. 228 din Legea 303/2022 privind statutul magistraților prevăd că niciun magistrat nu are voie să fie — sau să fi fost — agent de informații (operativ, acoperit, informator, colaborator) sub nicio formă”.

    Cam cum ar veni, CAB a aflat ultima despre trecutul profesional al judecătorului Beșu, tocmai după ce acesta, așa cum arată instanța, este implicat într-o acțiune „de compromitere, cu intenţie, a unor lideri şi activităţi judiciare legale”.

    Conform CV-ului său public, de pe site-ul Tribunalului Giurgiu, Beșu a absolvit Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” – Facultatea de Drept în 2001, a fost ofițer de poliție judiciară la IPJ Giurgiu, Serviciul de Investigaţii Criminale între 2001 – 2006, apoi, într-adevăr, ofiţer de poliție judiciară – DGIPI – Bucureşti, SIPI – Giurgiu, între 2006 – 2011.

    A dat concurs și a devenit judecător, fiind numit la Judecătoria Feteşti în 2011, iar din 2014 a activat la Judecătoria Giurgiu. Adică aceste informații erau publice înainte ca judecătorul să fie delegat de CA București, în 2022!

    Având în vedere tipul de acţiune în care este implicat (de compromitere, cu intenţie, a unor lideri şi activităţi judiciare legale) este necesar ca, neîntârziat, să fie clarificate următoarele aspecte:

    Care este statutul său real? Vorbim despre un traseu profesional care include etape sensibile ce necesită clarificare publică. Este legitim ca judecătorii şi opinia publică să primească răspunsuri privind: în ce calitate a acționat în diverse perioade ale carierei sale, care au fost atribuțiile reale, ce roluri a avut şi are în raport cu alte instituții ale statului, dacă mai există astfel de raporturi în prezent, și, mai ales, dacă există vreo incompatibilitate sau vreo zonă neexplicată între statutul său și poziția actuală.

    Aceasta nu este o acuzație, ci o cerință fundamentală de transparență într-un stat de drept. Oricine ocupă o funcție judiciară are obligația de a-și clarifica integral parcursul profesional, pentru a nu lăsa loc de confuzii, speculații sau dubii privind misiunea, rolul sau eventualele influențe din perioade anterioare.

    Tocmai de aceea, înainte de orice conexiune cu demersul său actual, avem obligația instituțională să analizăm, să verificăm și să documentăm public un astfel de caz.

    În contextul interdicţiilor prevăzute de Legea 303/2022, este necesar ca, fără întârziere şi fără echivoc, să fie clarificate, pe de o parte, compatibilitatea dintre statutul său anterior și cerințele legale privind incompatibilitatea cu activităţi în subordinea sau slujba serviciilor de informații, iar pe de altă parte riscurile ce decurg din exercitarea pe perioade întregi din parcursul profesional a unor activităţi asupra cărora poate plana un dubiu legitim privind componenta de independenţă specifică funcţiei de judecător.

    Prin natura și consecințele sale, această situație generează o afectare majoră a bunei funcționări a actului de justiție. Gravitatea afirmaţiilor judecătorului impun ca Inspecția Judiciară, CSM, CSAT și CNSAS să clarifice aspectele ce planează asupra tuturor elementelor acestui caz, sens în care vom adresa solicitări corespunzătoare”, se arată în comunicat.

    Iar CAB nu se oprește aici: a anunțat pentru astăzi o conferință de presă, pentru a insista asupra subiectului. Între timp, documentarul Recorder în puteți urmări AICI.

    Rămâi conectat

    6,124FaniÎmi place
    București
    ceață
    4.5 ° C
    5.1 °
    3.8 °
    82 %
    2.1kmh
    1 %
    S
    7 °
    D
    8 °
    lun
    8 °
    mar
    10 °
    mie
    5 °

    Ultimul articol

    Acordul UE–Mercosur este expresia cea mai concretă a eșecului de guvernare și pare că...

    În ultimii ani, Uniunea Europeană a construit un discurs public obsesiv despre siguranță alimentară, sănătate publică și protecția consumatorului. În paralel, aceiași decidenți au...

    Cristian Popescu Piedone, un actor-cheie în noua ecuație administrativă a Capitalei

    Un moment de tranziție pentru administrația Bucureștiului Depunerea jurământului de către Ciprian Ciucu în funcția de primar general al Capitalei marchează începutul unei etape administrative...

    Ludovic Orban se întoarce „acasă” și anunță că Forța Dreptei urmează a fuziona cu...

    După o lipsă de câțiva ani din PNL, partid pe care l-a și condus, Ludovic Orban ar putea renunța la partidul pe care l-a...