Furnizorii, taxaţi draconic. Diferenţa e în buzunarul Auchan

Preluarea de către lanţul francez Auchan a diviziei autohtone a retailerului german Real se răsfrânge negativ asupra furnizorilor români. După ce au dat aproximativ 280 milioane de euro pentru cele 20 de magazine Real din România, francezii vor să-şi scoată rapid pârleala, taxându-i suplimentar şi retroactiv pe furnizori. Numai din obligarea acestora de a plăti din nou taxele de listare pe anul în curs, Auchan va recupera 150 milioane de euro.

„Diferenţa e în buzunarul tău”. Nu ştim în ce măsură acest slogan li se aplică celor care li se adresează, adică celor care-şi fac cumpărăturile în hipermarketurile Auchan. Francezii beneficiază însă cu vârf şi-ndesat de spiritul sloganului cu pricina, taxându-i pe furnizorii Real pe care i-a preluat. Diferenţa e în buzunarul familiei Mulliez, proprietara Auchan.
TRanzacţia de preluare a Real nu a fost una locală, ci a vizat patru ţări. Grupul Auchan a cumpărat în schimbul sumei de 1,1 miliarde de euro hipermarketurile Real din România, Polonia, Ucraina şi Rusia. Aceasta este singura cifră oficială. Nimeni nu a anunţat, cu subiect şi predicat, cât a costat preluarea operaţiunilor din România ale retailerului german.
Înainte de producerea propriu-zisă a tranzacţiei, ZF estima că, pe piaţa locală, aceasta s-ar ridica la o sumă cuprinsă între 200 şi 250 milioane de euro. Ulterior, surse din piaţă au precizat că valoarea a fost chiar mai mare, undeva pe la 280 milioane de euro. O sumă mare, pe care francezii au decis s-o recupereze rapid, prin toate mijloacele pe care le au la îndemână.
O primă manevră făcută de Auchan a constat în obligarea furnizorilor fostului lanţ Real de a plăti din nou taxa de listare pe anul în curs. Din nou, pentru că ei deja achitaseră acest „bir”, la începutul anului, către nemţii de la Real. Nu contează, le-au replicat francezii furnizorilor, acum vă listaţi în magazinele Auchan, aşa că trebuie să mai plătiţi o dată.
Şi nu este vorba de sume deloc mici. Mai mulţi furnizori au declarat pentru Jurnal de Investigaţii că taxa de listare se ridică in medie la 22.000 de lei pentru fiecare furnizor şi fiecare magazin în parte. Ţinând cont de faptul că Real avea aproximativ 1.500 de furnizori pentru cele 20 de magazine care au fost preluate de Auchan, rezultă o sumă uluitoare: 660 milioane de lei, adică circa 150 milioane de euro dintr-un foc.

Refacturarea discountului

Real

Deja se pare ca mai mult de jumătate din valoarea tranzacţiei de preluare a lanţului Real a fost recuperată de francezi. Şi lucrurile nu s-au oprit aici, alte câteva zeci de milioane de euro fiind „recuperate” printr-o nouă inginerie. Spre exemplu, una din firmele care furniza marfa la Real o vindea către retailerul german cu un discount de 20% faţă de preţurile practicate în mod curent. Aceeasi marfa o livra catre Auchan cu un discount mai mare cu aproape două puncte procentuale.
OK, şi-a spus furnizorul, de acum încolo livrăm marfa mai ieftin, ţinând cont de noul discount. Ba nu-i OK, le-au replicat francezii. Trebuie să plătiţi diferenţa de discount din ianuarie şi până acum. Conducerea Auchan a motivat această decizie prin faptul că încă din luna noiembrie a anului trecut (mai exact 30 noiembrie 2012, când a fost semnat acordul între Grupul Auchan şi Metro Group) se ştia că Real nu se va mai vorbi nemţeşte.
Francezii au trecut la capitolul „detalii” faptul că preluarea efectivă a celor 20 de magazine din România s-a produs abia la data de 12 septembrie, deoarece la finele lunii iulie primiseră acordul Consiliului Concurenţei. „Acum furnizorii au doua posibilitati: sa actioneze in judecata grupul Metro sau sa se indrepte impotriva Auchan. A doua varianta este putin probabila, avand in vedere ca nu vor sa-si strice relatia contractuala cu grupul francez”, au declarat pentru Jurnal de Investigatii surse din industria retailului.

Bagă bani, bagă bani

Scan Intrebari1

Pe piaţa locală, francezii aveau neapărată nevoie de bani. De la începutul anului, retailerul şi-a majorat capitalul social cu 180 milioane de euro, banii sosind în trei tranşe, ultima dinte ele în octombrie. Astfel, în urmă cu două luni, lanţul de magazine din România a beneficiat de o infuzie de capital de 108,5 milioane de euro, cea mai mare majorare de capital, într-o singură tranşă, a unei companii locale în 2013. Cu toate că, oficial, reprezentanţii Auchan nu au precizat în ce scop vor fi folosiţi banii, o parte dintre ei este de presupus că au mers către Metro Grup, pentru achitarea contravalorii tranzacţiei de preluare a Real, iar alta către rebrandingul celor 20 de hipermarketuri preluate de la lanţul german.
Una peste alta, Auchan a devenit, în urma tranzacţiei de preluare a Real, unul dintre „jupânii” retailului românesc. Auchan România are acum 31 de magazine deschise şi alte două în construcţie, o suprafaţă netă de vânzare de 252.000 mp, peste 10.000 de angajaţi, trei platforme logistice, 70 milioane de clienţi pe ani şi o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei (raportate la anul trecut).
Nou creatul gigant a urcat pe locul 2 în topul celor mai mari lanţuri de hipermarketuri, atât din punctul de vedere al numărului de magazine, cât şi după cifra de afaceri, fiind surclasat doar de liderul comerţului local, grupul german Kaufland, care însumează 87 de magazine şi afaceri care s-au ridicat în 2012 la aproape 1,5 miliarde de euro.

Probleme la Târgu Mureş şi Craiova

Tranzacţia Auchan-Real a fost cât pe ce să nu se finalizeze în ceea ce priveşte magazinele din Târgu Mureş şi Craiova, unde retailerul francez ajungea la o cotă de piaţă de aproape 40%, dar francezii au ales varianta soft, respectiv condiţii comportamentale, a spus preşedintele Consilului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Tranzacţia a fost la limită, Auchan ajungea în unele oraşe la cote de piaţă un pic sub 40%. Acesta este motivul pentru care am aprobat tranzacţia, dar în două oraşe le-am impus anumite condiţii. Puteam să zicem: da, Auchan poţi să cumperi magazinele Real, dar fără cele din Târgu Mureş şi Craiova sau să le vinzi în şase luni sau un an, sau varianta de mijloc mai puţin obişnuită, mai inovativă, de a impune măsuri comportamentale”, a declarat Chiriţoiu.
Concret, pentru cele două oraşe, Auchan şi-a luat angajamentul de a nu deschide sau achiziţiona noi magazine pe o perioadă de cinci ani de la data autorizării concentrării şi de a nu majora preţurile cu mai mult de 5% faţă de media preţurilor altor magazine din reţea pentru trei ani.
Jurnal de Investigatii a trimis un set de intrebari catre Auchan inca de acum trei saptamani, dar oficialii retailerului francez nu au binevoit sa raspunda.

Share: