România riscă să piardă 700 mil de euro pentru sectorul feroviar.

De parcă nu am avea nevoie de bani pentru îmbunătăţirea transportului pe calea ferată, prin modernizarea unor tronsoane astfel încât să se poată circula cu viteze sporite, România dă cu piciorul banilor europeni. Şi nu puţini! Numai în acest an, România riscă să piardă aproape 700 milioane de euro din fonduri de la Bruxelles, după cum o recunosc chiar oficialii Ministerului Transporturilor, la solicitarea Ziarului de Investigaţii.

Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial Transport (POS-T) a realizat, pentru Ziarul de Investigaţii, o radiografie a stadiului lucrărilor de modernizare a tronsoanelor de cale ferată de pe Coridorul IV pan-european. Concluzia este una singură – pe mai toate sectoarele lucrările sunt întârziate, motiv pentru care România riscă să piardă finanţările europene.

Şi-a băgat Fenechiu coada

Dar să luăm pe rând toate tronsoanele pe care se lucrează (sau ar trebui să se lucreze, mai bine spus). Primul pe listă este obiectivul de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov – Simeria, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu o viteză de 160 km/h, tronsonul Coşlariu – Simeria (POST/2012/1/2/002). Pe tronsonul Simeria – Vinţu de Jos, contractul a fost semnat iniţial cu asocierea FCC Construccion SA – Alpine Bau GmbH – Azvi SA – Straco Grup SRL, având o valoare de 1.255.756.000 lei (aproximativ 300 milioane de euro). Au urmat însă contestaţiile, iar prin Decizia Civilă nr. 4521/27.09.2013 Tribunalul București a anulat acest contract. În consecinţă, a fost reluată procedura de atribuire, iar pe 5 decembrie anul trecut a fost semnat un nou contract, cu asocierea Swietellsky – Strabag – Alstom – Arcada – Euro Construct – Transferoviar, de această dată cu o valoare mai mare, de 1.350.523.773,99 lei, fără TVA.

Din cauza acestor lupte în justiţie, în care a fost implicat şi fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu (intervenţia lui în semnarea contractului iniţial fiind şi principala cauză pentru care managerul privat al CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous, şi dat demisia), stadiul fizic al lucrărilor (la data de 28 februarie 2014) era de 0%. Ordinul de începere a lucrărilor şi predarea amplasamentului s-au produs pe data de 6 decembrie 2013. Termenul de finalizare a lucrărilor este 5 decembrie 2016.

Italienii de la Pizzarotti au promis 89% şi au executat 24%

Pe următorul tronson, Vinţu de Jos – Coşlariu nu au fost contestaţii în instanţă, dar nici aici lucrările nu sunt prea avansate. Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat pe 12 decembrie 2011 cu Impresa Pizzarotti&C SpA, având o valoare de 766.924.829,00 lei fără TVA. Pe 20 decembrie 2011 a fost predat amplasamentul şi a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind 20 iulie 2013.

Am ajuns însă în 2014, iar la finele lunii februarie stadiul fizic al lucrărilor era de numai 23,68%, față de 88,72% programat. Oficialii Ministerului Transporturilor spun că vina pentru această situaţie aparţine deopotrivă constructorului şi beneficiarului. Primului i se reproşează o “mobilizare deficitară a constructorului în sensul desfășurării activităților conform graficului de execuție și proiectului tehnic/caietului de sarcini”. Pe de altă parte, statul român nu a făcut la timp exproprierile, a început cu întârziere licitația pentru întocmirea documentației cadastrale, a întârziat şi elaborarea și aprobarea proiectelor tehnice pentru relocarea utilităților identificate.

O altă problemă constă în faptul că nu au fost contractate la timp lucrările de semnalizare, comune pentru ambele tronsoane. Cu alte cuvinte, chiar dacă lucrările de infrastructură ar fi gata, trenurile ar merge cu 40-50 km/oră, pentru că nu ar exista semnalizare şi ar trebui circulat „la cale liberă”. “Din cauza aspectelor mai sus enumerate există riscul ca niciunul dintre termenele de finalizare a lucrărilor să nu fie respectat”, recunosc oficialii Autorităţii de Management.

Pe două tronsoane “ne mişcăm cu talent”

Ne mutăm acum pe următorul sector supus modernizării, Sighișoara-Coșlariu (POST/2013/1/2/004). Pe tronsonul Sighișoara – Atel (km 299+399 – km 327+625), contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat la data de 17 februarie 2012 cu asocierea SCC Construction SA – Alpine BAU GmbH – SC AZVI SA, având o valoare de 872.643.737,73 lei fără TVA (peste 200 milioane de euro). Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 13 martie 2012, iar amplasamentul a fost predat pe 10 mai, acelaşi an. Aici, lucrurile stau ceva mai bine, stadiul fizic (la 28 februarie 2014) fiind de 23,34% față de 28,23% programat. Termenul de finalizare a lucrărilor, conform contractului, este 15 februarie 2015.

Pe următorul tronson, Aţel – Micăsasa (km 327+625 – km 357+095), stadiul lucrărilor este chiar mai avansat decât fusese preconizat – 23,85%, față de 20% programat. Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat pe 9 decembrie 2011 cu asocierea FCC Construccion S.A. – Alpine BAU GmbH – AZVI S.A. –Straco Grup SRL, având o valoare de 747.497.929,80 lei fără TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la finele lunii iunie 2012, iar accesul pe şantier a fost posibil o săptămână mai târziu.

Întârzieri a la à la grecque

Optimismul se topeşte când ajungem pe următorul tronson, Micăsasa – Coșlariu (km 357+095 – km 394+150). Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat pe 26 aprilie 2012 cu asocierea eleno-română Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Arcada Company SA şi are o valoare de 721.852.150,60 lei fără TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în aceeaşi perioadă cu tronsonul prezentat anterior, iar termenul de finalizare este 26 aprilie 2015. Greu de crezut că va fi respectat, din moment ce stadiul fizic la finele lunii februarie era de numai 41,82%, față de 60,79 % programat.

Cauzele întârzierilor merg de la întârzierea exproprierilor, contestaţiile la licitaţia pentru desemnarea consultantului şi până la deja menţionata problemă a semnalizării, achiziție comună pentru ambele secțiuni (Sighișoara – Coşlariu și Coşlariu – Simeria). Şi în cazul acestor contracte, concluzia Autorităţii de Management este aceeaşi: “Din cauza aspectelor mai sus enumerate există riscul ca niciunul dintre termenele de finalizare a lucrărilor să nu fie respectat”.

Alstom Transport a făcut un proiect tehnic cu erori

Ne mutăm mult mai la vest, pe tronsonul Frontieră Curtici – Arad – km 614 (Radna). Şi aici sunt probleme. Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat la data de 15 februarie 2012 cu asocierea Alstom Transport SA – Swietelsky Baugesellschaft Gm.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading 98 SRL – Dafora şi are o valoare de 1.080.484.729,25 lei fără TVA. Ordinul de începere şi predarea amplasamentului au avut loc pe 13 martie 2012, iar termenul de finalizare era stabilit la 15 iunie 2014. Greu de respectat, având în vedere că la 31 martie 2014 stadiul fizic al lucrărilor era de 52,30%, față de 72,61% programat.

Printre cauzele întârzierilor, oficialii Ministerului Transporturilor enumeră: capacitatea tehnică inadecvată a antreprenorului; proiectul tehnic incomplet sau cu erori; nerespectarea planificării aprovizionării; existența unor imobile neincluse în documentația cadastrală. Totuşi, nu este doar vina constructorului, din moment ce beneficiarul a predat cu întârziere amplasamentele pentru execuția anumitor lucrări.

Punând cap la cap modul cum s-au derulat toate aceste contracte, concluzia Autorităţii de Management POS-T este una singură: “Riscul de dezangajare aferent POST pentru anul 2014 (bani europeni care vor fi pierduţi – n.red.) este de 692,97 milioane euro”. Asta cu toate că aceeaşi Autoritate susţine că în acest moment depune eforturi semnificative pentru atingerea unui procent de 100%, până la finele anului 2015, a absorbţiei banilor de la Bruxelles. No comment.