Procedura pentru ridicarea maşinilor staționate neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, a decis luni Înalta Curte de Casație și Justiție, care a admis recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului.
„În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) și art.135 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) și alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art.21 lit.b) și art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 și art.97 alin.(1) lit.d) și alin.(6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale”, se arată în decizia instanței supreme.
Decizia judecătorilor privind ridicarea maşinilor este obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă. Avocatul Poporului a formulat la Curtea Supremă un recurs în interesul legii privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.
„Vă solicităm să constatați că problema de drept prezentată a primit o soluționare diferită din partea instanțelor judecătorești și, printr-o decizie obligatorie, să stabiliți modul unitar de interpretare și aplicare a dispozițiilor legale incidente”, se arată în recursul formulat de Avocatul Poporului.
Potrivit unei orientări jurisprudențiale majoritare, hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea maşinilor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate, întrucât stabilesc și sancționează contravenții în domeniul circulației rutiere. Opinia instanțelor judecătorești a fost în sensul că hotărârile consiliilor locale având ca obiect ridicarea maşinilor staționate neregulamentar au fost adoptate cu depășirea competenței ce revine consiliilor locale.
Într-o altă orientare de jurisprudență, instanțele de judecată au avut o abordare diferită, apreciind că posibilitatea reglementării procedurii ridicării vehiculelor staționate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de autoritățile publice locale rezultă din interpretarea unor dispoziții din Ordonanța de urgență nr. 195/2002 și ținând seama de faptul că regulamentul în cazul specific al ridicării vehiculelor staționate neregulamentar poate fi adoptat și prin alte acte normative decât prin Hotărâre de Guvern.

Articolul precedentPoteraş opt ani la puşcărie pentru combinaţii cu retrocedări.
Articolul următorProcuror prins în flagrant când lua şpagă 2.000 de euro.