În 1984, BMW Motorsport GmbH a creat o nouă categorie de automobile, lansând primul sedan de clasă medie superioară de înaltă performanță. Iar acum, după 35 de ani, cea de-a șasea generație BMW M5 continuă să fascineze, fiind cel mai de succes model din acestă clasă exclusivistă.

La începutul anilor 1980, ”rechinul” (BMW Seria 5 E28) cu motor cu șase cilindri dispuși în linie de 286 de cai putere, împrumutat de la supercar-ul BMW M1 și modificat să dezvolte cu nouă cai mai mult decât în cazul legendarului model bavarez cu propulsor central, suspensie sport fermă, sistem de frânare de înaltă performanță, diferențial autoblocant pentru transmiterea puterii către puntea spate și cutie de viteze manuală în cinci trepte a fost un adevărat deschizător de drumuri. La acea vreme, niciunul dintre principalii adversari ai bavarezilor, Audi și Mercedes, nu se gândea la un sedan cu performanțe sportive remarcabile deghizat într-un sedan de clasă medie superioară. Audi V8, bunicul lui RS6, a apărut, de exemplu, abia în 1993. Iar Mercedes a scos prima versiune sportivă a lui E-Klasse, E 500 (W 124), în colaborare cu Porsche, în 1990.

A doua generație BMW M5 (E34), apărută în 1988, a îmbunătățit rețeta bazată pe eleganță, confort și sportivitate. Iniţial a ieşit pe şosea cu un șase în linie de 315 cai putere, pentru ca din 1992 să ofere 340 de cai putere. Iar pe lista cu dotări standard figura o suspensie cu autonivelare pe puntea spate, pentru un echilibru între performanţele pe circuit şi confortul suprem zi de zi.

Lansată în 1998, cea de-a treia generație BMW M5 (E39) a trecut la un motor cu arhitectură V8 de 400 de cai putere. Iar, în 2005, al patrulea M5 (E60) a adoptat un propulsor cu 10 cilindri în ”V”, derivat din Formula 1, care dezvolta 507 cai. În plus, acest V10 a dus conceptul turaţiilor ridicate al motoarelor M la o nouă extremă – peste 8.000 rpm şi o acustică impresionantă.

În 2011, odată cu cea de-a cincea generație, BMW M5 s-a întors la V8 și a intrat în era turbo cu 560 de cai putere aruncați către puntea spate prin intermediul unei transmisii automate, cu dublu ambreiaj, și a unui diferențial blocant activ. Iar al şaselea şi ultimul capitol al poveştii de succes a BMW M5 este definit de un sistem de tracțiune integrală special, M xDrive, ce poate fi transformat în propulsie prin apăsarea unui buton, și un motor V8 de 600 de cai.

BMW M5 Edition 35 Years

Pentru a marca cum se cuvine cei 35 de ani de existență ai sedanului sport de înaltă performanță, bavarezii au dezvoltat o ediție M5 Edition 35 Years, limitată la 350 de unități. Punctul de pornire este versiunea extremă BMW M5 Competition de 625 de cai putere și cu un cuplu de 750 Nm. Sprintul 0-100 km/h este realizat în 3,3 secunde, iar pragul de 200 km/h este atins în doar 10,8 secunde. Apoi, mașina este personalizată la exterior și interior de specialiștii ”M” și BMW Individual.

M5 Edition 35 Years sare, în primul rând, în ochi datorită culorii Frozen Dark Grey, care are o pigmentare specială. Jantele M de 20 de inch, din aliaj uşor, cu design Y-spoke şi culoare Graphite Grey, au fost create exclusiv acest model aniversar. Etrierele sistemului de frânare M Compound, disponibil standard, sunt finisate în negru lucios. Iar sistemul de frânare M din carbon ceramic este disponibil opţional, cu etriere finisate în auriu.

La interior, pe lângă scaunele M multifuncţionale şi tapiseria BMW Individual integrală cu piele Merino de culoare neagră şi cu cusături bej contrastante, habitaclul este marcat de elemente finisate cu aur anodizat pe structură de aluminiu şi carbon.

Aceste suprafeţe strălucitoare, fin structurate şi exclusive, se regăsesc în zona panoului de instrumente, decoraţiunile uşilor şi pe consola centrală.

Articolul precedentActorul Mircea Diaconu spune că se bazează pe ALDE și PRO România în cursa pentru prezidențiale
Articolul următorCaracal: povești cu mafioți și trafic de persoane