Fotolii de piele, monitoare LCD, internet wi-fi şi câte un şandviş din partea casei. De la naşu’ adică, pentru că este vorba de cele opt vagoane clasa Business pe care fostul director general al CFR Călători Alexandru Noapteş, un apropiat al „regelui asfaltului” Nelu Iordache, le-a cumpărat în 2006. Cum însă muşterii nu prea au fost, vagoanele au fost retrase treptat din circulaţie. Acum, conducerea CFR Călători nu are altă soluţie decât să le utilizeze ca vagoane de clasa întâi, după ce le va repara.
Aproape trei milioane şi jumătate de euro a plătit CFR Călători
în 2006 pentru a echipa opt vagoane cu facilităţile cerute de clasa
Business.
Valoare unitară a fost de 1.512.500 de lei fără TVA,
potrivit răspunsului conducerii CFR Călători la solicitarea făcută de
“Jurnal de Investigaţii”. Dacă mai adăugăm şi TVA, care în momentul
achiziţiei era de 19%, rezultă că toată afacerea a costat operatorul
naţional de transport feroviar peste patru milioane de euro.
Directorul
general de la acea vreme al CFR Călători, Alexandru Noapteş, spunea că
oamenii de afaceri vor da buzna să călătorească în noile vagoane, la
clasa Business Standard sau Business Exclusive, după buzunarul
fiecăruia.
De aceea, îşi făcea planuri mari la finele lui 2006, el
intenţionând să continue achiziţiile de vagoane Business: „Pentru
fiecare tren Rapid sau Intercity va exista cate un vagon”. Dacă Noapteş
şi-ar fi pus în practică intenţiile, ar fi rezultat o sumă impresionantă
cheltuită pentru nişte vagoane care, aşa cum vom vedea, nu prea au avut
muşterii. În Mersul Trenurilor valabil pe 2006-2007 erau prevăzute 46
de trenuri Intercity şi 142 de Rapide. Ca garnituri fizice, este de fapt
vorba de 23 de Intercity şi 121 de Rapide, pentru că fiecare tren care
se duce se şi întoarce. În total, 144 de garnituri care ar fi trebuit să
aibă în compunere câte un vagon Business fiecare. Făcând calculul,
rezultă că CFR Călători ar fi trebuit să plătească pentru acest moft nu
mai puţin de 72 milioane de euro. Asta, bineînţeles, dacă preţurile
rămâneau aceleaşi.
1,68 călători pe vagon
Dar să vedem ce s-a întâmplat în următorii ani, pentru că euforia
inaugurării s-a risipit destul de repede. La-nceput a mai fost cum a
mai fost. Şi nici atunci, pentru că un oficial al CFR Călători
recunoştea, în februarie 2007, că gradul de ocupare al respectivelor
vagoane pe relaţia Bucureşti – Cluj Napoca – Oradea era de numai 25-30%.
În anii lor „de glorie”, vagoanele Business mai circulau, dinspre
Bucureşti, şi spre Timişoara, Suceava şi Constanţa (în sezonul estival).
Ce înseamnă “glorie” vom vedea făcând un calcul aritmetic simplu.
„Până
la finele lunii ianuarie 2009, s-au înregistrat mai mult de 1,3
milioane km parcurşi şi circa 10.500 de călători transportaţi”, ne-a
comunicat, acum, conducerea CFR Călători. Ţinând cont de faptul că
statistica respectivă acoperă doi ani şi două luni de funcţionare a serviciului,
rezultă că, în fiecare lună, cele opt vagoane au fost utilizate de 50
de călători. Mergând mai departe cu calculul, obţinem că gradul de
ocupare a fost de 1,68 călători/vagon/zi.
Şi încă asta e partea plină
a paharului. După 2009, criza era în toi, blegind elanul oamenilor de
afaceri de a plăti bilete de tren deloc ieftine (mai scumpe decât la
clasa 1). Tot atunci, erau în toi şi lucrările de modernizare a unor
importante magistrale feroviare – spre Braşov şi Constanţa -, ceea ce a
dus la întârzieri de ore întregi în circulaţia trenurilor pe aceste
rute. Ce te-ncălzea că ai fotoliu de piele şi LCD, dacă ajungeai la
Constanţa în mai bine de cinci ore?
“În această situaţie, în perioada
2009 – 2011, serviciul Business-class a fost menţinut numai în
trenurile InterCity pe relaţiile Bucureşti – Cluj Napoca, respectiv
Iaşi, înregistrând sistematic scăderea gradului de ocupare a
respectivelor vagoane şi implicit a încasărilor aferente”, precizează
oficialii CFR Călători.
2011, anul oficial al decesului
Vagoanele Business deveniseră o piatră de moară mult prea greu de
tractat de locomotivele societăţii naţionale de transport feroviar de
călători. În septembrie 2011, serviciul Business a fost suspendat, iar
respectivele vagoane au mai fost folosite o perioadă în regim de clasa I
în trenuri InterCity şi Interregio.
Între timp însă, din cauza
alocărilor bugetare insuficiente, nu au mai fost bani pentru reparaţiile
curente – nu numai ale acestor vagoane, ci şi ale altora. Anul acesta
au mai fost găsiţi niscaiva bani, aşa că trei vagoane Business se află,
în prezent, la reparaţii planificate, la Atelierele CFR Griviţa
(societatea care le-a şi echipat, în 2006). Oficial, societatea
bucureşteană aparţine Asociaţiei Salariaţilor, însă nu de puţine ori s-a
afirmat că ea este, de fapt, controlată de controversatul om de afaceri
Fathi Taher. Acesta nu a dezminţit niciodată implicarea sa în această
firmă.
În ceea ce le priveşte pe celelalte cinci vagoane, patru se
află în Revizia de Vagoane Griviţa din Bucureşti, iar unul a rămas pe
undeva pe la Galaţi. Ce se va întâmpla însă cu cele trei vagoane care
acum sunt la reparaţii? Răspund cei de la CFR Călători: “Pe măsura
activării conform programului de reparaţii aprobat, vagoanele business
se vor introduce în circulaţie ca şi celelalte vagoane de călători,
iniţial în regim de clasa I sau după caz vor fi utilizate ca vagoane
special comandate sau în trenuri charter. Odată cu revenirea pieţei de
transport feroviar de călători, în baza studiilor de marketing CFR
Călători va putea decide relansarea serviciului Business-class”.
Cu
alte cuvinte, în 2006 s-au aruncat nişte bani pe fereastră, pentru că,
evident, echiparea unui vagon de clasa I costă mult mai puţin decât a
unui clasa Business.
Director la stat, shopping pe 15th Avenue
Alexandru
Noapteș a fost director general al CFR Călători între 2005 și 2009,
când a fost dat afară de ministrul Radu Berceanu, după ce presa a
relatat că acesta a cheltuit atât de mulți bani în magazine de lux,
încît a atras atenția FBI. Agenților le-a atras atenția faptul că
Noapteș a scos 72.000 de dolari de pe un card de debit. Apoi, în vara
lui 2010, el a fost trimis în judecată de DNA pentru “abuz în serviciu
contra intereselor publice”. Ca bomboana pe colivă a venit ulterior
verificarea Agenției Naționale de Integritate, care a constatat că
Noapteș nu poate justifica o diferență de “9.825.978,49 lei (aprox.
2.795.601,03 Euro), între averea dobândită şi veniturile realizate în
perioada 2005 – 2007”. După ce a fost dat afară de la CFR Călători,
Noapteş a fost recuperat de “regele asfaltului” Nelu Iordache (acum la
puşcărie), care l-a pus director la compania sa Blue Line Căi Ferate.