Fotolii de piele, monitoare LCD, internet wi-fi şi câte un şandviş din partea casei. De la naşu’ adică, pentru că este vorba de cele opt vagoane clasa Business pe care fostul director general al CFR Călători Alexandru Noapteş, un apropiat al „regelui asfaltului” Nelu Iordache, le-a cumpărat în 2006. Cum însă muşterii nu prea au fost, vagoanele au fost retrase treptat din circulaţie. Acum, conducerea CFR Călători nu are altă soluţie decât să le utilizeze ca vagoane de clasa întâi, după ce le va repara.

Aproape trei milioane şi jumătate de euro a plătit CFR Călători în 2006 pentru a echipa opt vagoane cu facilităţile cerute de clasa Business.
Valoare unitară a fost de 1.512.500 de lei fără TVA, potrivit răspunsului conducerii CFR Călători la solicitarea făcută de “Jurnal de Investigaţii”. Dacă mai adăugăm şi TVA, care în momentul achiziţiei era de 19%, rezultă că toată afacerea a costat operatorul naţional de transport feroviar peste patru milioane de euro.
Directorul general de la acea vreme al CFR Călători, Alexandru Noapteş, spunea că oamenii de afaceri vor da buzna să călătorească în noile vagoane, la clasa Business Standard sau Business Exclusive, după buzunarul fiecăruia.
De aceea, îşi făcea planuri mari la finele lui 2006, el intenţionând să continue achiziţiile de vagoane Business: „Pentru fiecare tren Rapid sau Intercity va exista cate un vagon”. Dacă Noapteş şi-ar fi pus în practică intenţiile, ar fi rezultat o sumă impresionantă cheltuită pentru nişte vagoane care, aşa cum vom vedea, nu prea au avut muşterii. În Mersul Trenurilor valabil pe 2006-2007 erau prevăzute 46 de trenuri Intercity şi 142 de Rapide. Ca garnituri fizice, este de fapt vorba de 23 de Intercity şi 121 de Rapide, pentru că fiecare tren care se duce se şi întoarce. În total, 144 de garnituri care ar fi trebuit să aibă în compunere câte un vagon Business fiecare. Făcând calculul, rezultă că CFR Călători ar fi trebuit să plătească pentru acest moft nu mai puţin de 72 milioane de euro. Asta, bineînţeles, dacă preţurile rămâneau aceleaşi.

1,68 călători pe vagon

Poză 3

Dar să vedem ce s-a întâmplat în următorii ani, pentru că euforia inaugurării s-a risipit destul de repede. La-nceput a mai fost cum a mai fost. Şi nici atunci, pentru că un oficial al CFR Călători recunoştea, în februarie 2007, că gradul de ocupare al respectivelor vagoane pe relaţia Bucureşti – Cluj Napoca – Oradea era de numai 25-30%.
În anii lor „de glorie”, vagoanele Business mai circulau, dinspre Bucureşti, şi spre Timişoara, Suceava şi Constanţa (în sezonul estival). Ce înseamnă “glorie” vom vedea făcând un calcul aritmetic simplu.
„Până la finele lunii ianuarie 2009, s-au înregistrat mai mult de 1,3 milioane km parcurşi şi circa 10.500 de călători transportaţi”, ne-a comunicat, acum, conducerea CFR Călători. Ţinând cont de faptul că statistica respectivă acoperă doi ani şi două luni de funcţionare a serviciului, rezultă că, în fiecare lună, cele opt vagoane au fost utilizate de 50 de călători. Mergând mai departe cu calculul, obţinem că gradul de ocupare a fost de 1,68 călători/vagon/zi.
Şi încă asta e partea plină a paharului. După 2009, criza era în toi, blegind elanul oamenilor de afaceri de a plăti bilete de tren deloc ieftine (mai scumpe decât la clasa 1). Tot atunci, erau în toi şi lucrările de modernizare a unor importante magistrale feroviare – spre Braşov şi Constanţa -, ceea ce a dus la întârzieri de ore întregi în circulaţia trenurilor pe aceste rute. Ce te-ncălzea că ai fotoliu de piele şi LCD, dacă ajungeai la Constanţa în mai bine de cinci ore?
“În această situaţie, în perioada 2009 – 2011, serviciul Business-class a fost menţinut numai în trenurile InterCity pe relaţiile Bucureşti – Cluj Napoca, respectiv Iaşi, înregistrând sistematic scăderea gradului de ocupare a respectivelor vagoane şi implicit a încasărilor aferente”, precizează oficialii CFR Călători.

2011, anul oficial al decesului

Vagoanele Business deveniseră o piatră de moară mult prea greu de tractat de locomotivele societăţii naţionale de transport feroviar de călători. În septembrie 2011, serviciul Business a fost suspendat, iar respectivele vagoane au mai fost folosite o perioadă în regim de clasa I în trenuri InterCity şi Interregio.
Între timp însă, din cauza alocărilor bugetare insuficiente, nu au mai fost bani pentru reparaţiile curente – nu numai ale acestor vagoane, ci şi ale altora. Anul acesta au mai fost găsiţi niscaiva bani, aşa că trei vagoane Business se află, în prezent, la reparaţii planificate, la Atelierele CFR Griviţa (societatea care le-a şi echipat, în 2006). Oficial, societatea bucureşteană aparţine Asociaţiei Salariaţilor, însă nu de puţine ori s-a afirmat că ea este, de fapt, controlată de controversatul om de afaceri Fathi Taher. Acesta nu a dezminţit niciodată implicarea sa în această firmă.
În ceea ce le priveşte pe celelalte cinci vagoane, patru se află în Revizia de Vagoane Griviţa din Bucureşti, iar unul a rămas pe undeva pe la Galaţi. Ce se va întâmpla însă cu cele trei vagoane care acum sunt la reparaţii? Răspund cei de la CFR Călători: “Pe măsura activării conform programului de reparaţii aprobat, vagoanele business se vor introduce în circulaţie ca şi celelalte vagoane de călători, iniţial în regim de clasa I sau după caz vor fi utilizate ca vagoane special comandate sau în trenuri charter. Odată cu revenirea pieţei de transport feroviar de călători, în baza studiilor de marketing CFR Călători va putea decide relansarea serviciului Business-class”.
Cu alte cuvinte, în 2006 s-au aruncat nişte bani pe fereastră, pentru că, evident, echiparea unui vagon de clasa I costă mult mai puţin decât a unui clasa Business.

Agerpres 289795 Noaptes


Director la stat, shopping pe 15th Avenue
Alexandru Noapteș a fost director general al CFR Călători între 2005 și 2009, când a fost dat afară de ministrul Radu Berceanu, după ce presa a relatat că acesta a cheltuit atât de mulți bani în magazine de lux, încît a atras atenția FBI. Agenților le-a atras atenția faptul că Noapteș a scos 72.000 de dolari de pe un card de debit. Apoi, în vara lui 2010, el a fost trimis în judecată de DNA pentru “abuz în serviciu contra intereselor publice”. Ca bomboana pe colivă a venit ulterior verificarea Agenției Naționale de Integritate, care a constatat că Noapteș nu poate justifica o diferență de “9.825.978,49 lei (aprox. 2.795.601,03 Euro), între averea dobândită şi veniturile realizate în perioada 2005 – 2007”. După ce a fost dat afară de la CFR Călători, Noapteş a fost recuperat de “regele asfaltului” Nelu Iordache (acum la puşcărie), care l-a pus director la compania sa Blue Line Căi Ferate.

Articolul precedent2014, an de foc pentru RAJA SA. Peste 320 milioane de euro, investiţii europene în apă şi canalizare
Articolul următorTransportatorii feroviari către Ramona Mănescu: asistăm la un dezastru al infrastructurii. A mai rămas doar jumătate din traficul din 2000