Un prosper om de afaceri din judeţul Botoşani, senator PNL, este acuzat de fraudă. Viorel Grigoraş, patronul firmei de transport RVG Speed SRL, a băgat adânc mâna în buzunarul statului, însuşindu-şi sute de mii de dolari din bugetul de pensii prin decontarea unor bilete fictive. Un control în care au fost implicate mai multe instituţii ale statului a scos la iveală că respectiva firmă a dus şi adus de pe litoral, cu autocarul, persoane care muriseră de ceva vreme. Scriptic însă respectivii încă trăiau, ba chiar se bucurau probabil de sejururi în staţiunile de pe malul Mării Negre.
Legea 189/2000 prevede că persoanele persecutate din motive politice
de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi cele
deportate în străinătate ori prizonierii au anual dreptul la şase
călătorii dus-întors cu mijloace de transport auto. Beneficiarii primesc
“taloane verzi”, care sunt decontate sută la sută de Casa Judeţeană de
Pensii (CJP).
În aprilie 2012 Casa Naţională de Pensii Publice
(CNPP) a cerut tuturor caselor judeţene o situaţie privind tichetele
decontate pe traseul Botoşani – Constanţa pentru beneficiarii amintitei
legi. Controlul a scos la iveală o mulţime de nereguli. CJP Botoşani a
descoperit astfel peste 350 de bilete care au fost prezentate la
decontare de către transportator pentru persoane decedate sau care au
fost refuzate la plată din alte motive. Mai exact, prin intermediul CNPP
s-a realizat o confruntare a bazei de date cu persoanele care ar fi
călătorit pe traseul menţionat cu informaţiile furnizate de Evidenţa
Populaţiei. Concluzia: în ziua transportului multe dintre persoanele
care în acte fuseseră duse sau aduse la şi de la Constanţa sau în alte
localităţi de pe traseu erau deja decedate.
Frauda, înlesnită de birocraţie
Transportul morţilor a fost posibil şi ca urmare a modului deficitar în care comunică între ele instituţiile din România.
Nu
toţi persecutaţii şi deportaţii sunt şi pensionari, ceea ce înseamnă că
atunci când unii dintre ei încetează din viaţă nu solicită ajutor de
deces, iar Casa Judeţeană de Pensii nu are de unde să ştie dacă persoana
pentru care se cere decontarea unui bilet subvenţionat mai este sau nu
în viaţă. CNPP trimite doar trimestrial la CJP o bază de date cu
decedaţii, însă cum, de obicei, taloanele se dau de la începutul anului,
dacă o persoană moare pe parcursul anului, nu-i mai poate fi luat
înapoi biletul. După confruntarea amintitelor baze de date, dacă se află
că o persoană a decedat şi totuşi a figurat că a beneficiat de un
transport gratuit, se solicită transportatorului restituirea
contravalorii tichetului.
Dar asta nu este tot. Unele taloane au
fost refuzate la plată de CJP Botoşani deoarece prezentau ştersături. De
exemplu, era radiată o localitate şi trecută deasupra o alta. Alte
taloane nu aveau ştampilă, iar altele aveau trecute pe traseu localităţi
care nu existau pe acea rută, cum ar fi de exemplu Constanţa – Suceava
în condiţiile în care cursa era Constanţa – Botoşani. Astfel, asupra
altor peste 2.500 de tichete planează suspiciuni. În unele cazuri a
atras atenţia numărul foarte mare de călătorii, 8 – 11, pe care persoane
vârstnice le făceau scriptic doar într-o lună.
Apoi, o practică
generală la transportatori era aceea de prezentare spre decontare a unui
număr uriaş de bilete în primele una, două luni din an, când
pensionarii, veteranii, persecutaţii şi ceilalţi beneficiari de cupoane
pentru călătorii subvenţionate s-ar fi îngrămădit să circule prin ţară,
inclusiv spre litoral. Suspect este şi faptul că octogenari şi
nonagenari ar fi fost plimbaţi pe arşiţa verii spre malul mării şi nu o
dată, chiar de două ori într-o lună de sezon estival.
100.000 $ într-un singur an
Firma care în perioada 2008 – 2012 a fost titulara licenţei pe ruta
Botoşani – Constanţa este RVG Speed SRL, societate la care unic acţionar
este actualul senator PNL de Botoşani Viorel Grigoraş.
Deşi la
prima vedere afacerea nu pare a fi una de amploare, în evidenţele CJP
Botoşani se află aproape 1.200 de persecutaţi şi deportaţi care
beneficiază de călătorii gratuite pe baza Legii 189/2000 şi alţi peste
1.000 conform Decretului Lege 118/1990, ceea ce înseamnă peste 2.200 de
potenţiali clienţi. De altfel, CJP Botoşani a decontat către SC RVG
Speed SRL, numai în ultimul an, aproximativ 330.000 de lei, echivalentul
a 100.000 de dolari.
Izbucnit tocmai de anul trecut, scandalul
transportului morţilor pe litoral a ajuns în atenţia Gărzii Financiare
abia la jumătatea lui 2013. Pe 13
iunie instituţia a trimis o adresă la CJP prin care solicită
documentele de decontare pe patru ani depuse de firma controlată de
Viorel Grigoraş. „În vederea finalizării unor verificări la SC RVG Speed
SRL Botoşani, CIF 14555141, vă rugăm a ne comunica, cu celeritate, în
copie documentele depuse la instituţia dvs în vederea decontării
biletelor speciale de călătorie gratuite, acordate conform prevederilor
Decretului-Lege nr. 188/1990 şi Legii nr.189/2000, aferente perioadei
2008-2012 (borderoul cupoanelor talon detaşabile şi situaţia
centralizatoare a borderourilor). De asemenea, vă rugăm a ne comunica
valoarea sumelor decontate, precizându-ne: numărul, data documentului de
plată şi suma achitată” se arată în adresa semnată de Cristian
Calimandruc, comisar şef la Garda Financiară Botoşani.
Dosar de înşelăciune la Parchet
Încă din 2012, organele de cercetare penală din Botoşani începuseră o
anchetă sub aspectul săvârşirii infracţiunii de înşelăciune.
La
începutul anului în curs, după ce Viorel Grigoraş a dobândit calitatea
de parlamentar, ancheta a fost însă oprită de Parchetul de pe lângă
Tribunalul Botoşani şi declinată către Parchetul de pe lângă Înalta
Curte de Casație și Justiție (PICCJ). Asta deoarece, potrivit Codului de
Procedură Penală, în situația în care persoanele cercetate sunt
validate ca deputat sau senator, prin hotărâri ale Camerei Deputaților
sau Senatului, publicate în Monitorul Oficial, cauzele sunt de
competența PICCJ.
Totuşi în atenţia procurorilor din cadrul
Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoşani ar exista o sesizare cu
privire la activitatea RVG Speed SRL. „Ştiu că era o anchetă la
Parchetul de pe lângă Judecătorie în urma unei sesizări făcute anul
trecut”, a declarat procurorul Aurel Simion, purtător de cuvânt al
Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoşani.
Mai multe informaţii
despre dosarul în cauză nu au putut fi aflate, dat fiind faptul că
purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătorie, Ciprian
Mihai, se afla în concediu de odihnă. În lipsa sa, nici un alt procuror
sau vreo persoană din conducerea instituţiei nu a avut disponibilitatea
de a discuta cu Jurnal de Investigaţii, din diverse motive, solicitând
prin echipajul de jandarmi de la intrarea în instituţiei revenirea la o
dată ulterioară, când lui Ciprian Mihai i se va finaliza concediul.
Senatorul nu se teme
Contactat cu privire la solicitarea făcută de Garda Financiară către
Casa Judeţeană de Pensii, senatorul Viorel Grigoraş nu a văzut ceva
anormal în emiterea acestei adrese, menţionând că astfel de controale
sunt extrem de frecvente.
„Într-adevăr, este un control aşa cum se
obişnuieşte în general, nu este un control numai la mine, ci şi la alţi
transportatori. Sunt făcute şi de Finanţe, şi de Poliţie şi de ARR, este
control, ştiu, că mi-a spus contabila”, a explicat Viorel Grigoraş.
Parlamentarul
nu crede că aceste verificări au vreo legătură cu ancheta deschisă de
Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) încă de anul trecut, dat fiind
faptul că nici nu a fost contactat de vreun organ de cercetare penală şi
nici nu a fost chemat vreodată la audieri. „Nici până în ziua de astăzi
nu am fost chemat niciunde. Mă gândesc că poate exista, dar eu încă nu
am fost citat, nu am fost chemat, nimic, deci aici pe chestia asta de un
an de zile tot aud. Dar atât timp cât nu am fost citat nicăieri…”, a
mai spus senatorul.
Mai mult decât atât, acţionarul la firma de
transport persoane a mai explicat şi faptul că, în cazul unor situaţii
în care ar exista suspiciuni că talonul de călătorie ar aparţine unei
persoane decedate, acest lucru nu poate fi verificat şi de şoferii de pe
maşinile de transport în comun. „Tot ce s-a făcut, s-a făcut cu
respectarea legilor şi s-a lucrat legal. Toate biletele speciale au fost
verificate, unde nu a fost în regulă s-a tăiat, s-a dat jos înainte de a
se face plăţile. Şi apropos de chestia asta cu morţii, trebuie să
privim altfel, nu superficial, deci mulţi nu pot utiliza biletele
speciale de călătorie. Este posibil ca pe parcursul anului să decedeze,
dar nu poate şoferul la uşa autobuzului să vadă exact cum îl cheamă, îi
cere doar legitimaţia”, a continuat Grigoraş să se disculpe.