Operatorii portuari sunt la cuţite cu conducerea Companiei
Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa din pricina Master
Planului care prevede ca în portul vechi macaralele să fie înlocuite cu
tersase şi vile de vacanţă. La ultima dezbatere pe această temă,
proiectatului IPTANA, cel care a realizat studiile, i s-au adus acuzaţii
grave: raportul de mediu ar conţine date false.
Se încing din nou spiritele în Portul Constanţa. Administraţia
portului nu a reuşit să cadă la pace cu operatorii portuari care vor fi
afectaţi de noile prevederi ale Master Planului. Din contră, comunitatea
portuară şi ecologiştii au adus acuzaţii grave la adresa proiectantului
IPTANA.
“Se face o afirmaţie cum că în unele rapoarte că cele mai
recente date (impactul asupra florei şi faunei marine etc. – n.red.)
sunt furnizate de Institutul de Cercetări Marine. Facem precizarea că
aceste date (menţionate în Master Plan – n.red.) nu au fost furnizate
direct de ICMDM”, a precizat doctor inginer Tania Zaharia, directorul
ştinţific al Instititului de Cercetări Marine Grigore Antipa, în cadrul
dezbaterii publice pe tema Master Planului.
În replică,
reprezentanţii IPTANA au precizat că au utilizat datele pe care le- au
avut la dispoziţie, probabil din 2014, pentru că ICMDM nu a publicat
rapoartele pe 2015. Asta nu este însă singura problemă cu care se
confruntă Master Planul porturilor maritime. “Citind Master Planul,
spune că vom fi relocaţi fără despăgubire. Conform articolului 44 din
Constituţia României este interzis. Deci domnii au reuşit să modifice şi
Constituţia României”, a declarat Sorin Greavu, directorul Romned Port
Operator.
Mai mult decât atât, şase organizaţii ecologiste, printre
care Oceanic Club şi Mare Nostrum, au solicitat în mod official
respingerea documentaţiei aferente Master Planului Port Constanţa pentru
31 de deficienţe descoperite în documentul cu pricina. “Se constată că
la elaborarea Master Planului şi a Raportului de Mediu nu s- a şinut
cont şi de cerinţele HG 1076/2004, anexele 1 şi 2, de recomandările
legislaţiei europene şi de observaţiile făcute de organizaţiile
profesionale şi organizaţiile nonguvernamentale de mediu. În consecinţă,
lucrarea are multe deficienţe, conţine erori, este de o calitate slabă
şi neconformă cu HG 1076/2004, fapt pentru care cerem respingerea
întregii documentaţii aferente Master Planului Port Constanţa”, se arată
în adresa oficială a ONG- urilor de mediu.
Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa şi Ministerul
Transporturilor în calitate de Autoritate de Management pentru POS-T
2014-2020 au semnat contractul nr.247/03.12.2014 pentru acordarea
finanţării nerambursabile a proiectului „Master Plan al Portului
Constanţa” din fonduri publice. Valoarea totală a contractului de
finanţare este 5.164.676,93 lei iar în luna februarie 2014 autoritatea
contractantă, CNAPMC a semnat contractul de servicii „Asistenţă tehnică
pentru elaborarea unui Master Plan al Portului Constanţa”, cu Asocierea
Asocierea SC Ernst&Young SRL – Inroslackner AG.
Master Planul
Portului Constanţa vizează realizarea unei planificări strategice a
portului pe termen mediu şi lung, în condiţiile asigurării unei
continuităţi a dezvoltări iportuare, cu exploatarea eficientă a
resurselor şi infrastructurii existente, orientate spre necesităţile
reale ale pieţei. Durata de implementare a proiectului a fost de 12 luni
şi cel puţin prin prisma deficienţelor semnalate, se pare că nu a făcut
toţi banii.
Acasă România Nașilor Master Planul Portului Constanţa, copy-paste de un million de euro. Operatorii portuari...