Proaspătul ministru PNL al Educației Daniel David arată că a început să analizeze cu atenție sistemul pe care îl conduce și are deja o imagine despre ceea ce se întâmplă.
Ministrul a admis că „salariile nu sunt rezonabile” în educație, însă consideră că „profesorii nu trebuie să ceară doar bani”.
Trebuie să existe o cale de mijloc, s-ar putea deduce din declarațiile pe care ministrul Educației, Daniel David, le-a făcut aseară la Digi 24. David, în vârstă de 52 de ani, este profesor de psihologie clinică și psihoterapie (științe cognitive clinice) la „Universitatea Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Așa că ar ști sistemul de învățământ, cel puțin din perspectiva unui profesor universitar.
De aceea, a arătat ministrul, înțelege nemulțumirile, și încearcă să discute „cu sindicatele și cu alți reprezentanți din sistem, pentru a avea o abordare strategică”.
„Am ajuns în zona Educației să tot cerem salarii, în condițiile în care salariile nu sunt rezonabile din mai multe motive. Societatea efectiv a împins Educația în umbră. Cândva, Educația era calea principală spre succesul social. (…)
În același timp, decența oamenilor din sistem, care de multe ori veneau să ceară lucruri când le-a ajuns cuțitul la os, a fost interpretată prost de către politicieni. De aceea atitudinea mea și discuția pe care o am cu ei este hai să gândim strategic. Noi trebuie să arătăm nevoile pe care le avem în sistem. (…) Trebuie să spunem foarte clar că noi trebuie să ne hotărâm, ca societate, dacă valorizăm statutul de profesor și dacă îl valorizezi și vrei să readuci educația în centrul discursului public, că uite ce a pățit când am marginalizat-o. Atunci trebuie să fie un salariu decent pe măsura rolului social pe care vrei să-l dai acestei profesii. (…)
În ceea ce privește salariile pe bază de indicatori de performanță, trebuie să fim foarte cinstiți și direct. Salariul, așa cum este gândit în sistemul public, este un salariu gândit pe alte criterii la toți cei care lucrează în sistemul public, nu doar la profesori și medicii și alți funcționari publici șamd. Noi putem gândi indicatori de performanță după un salariu decent. Acei profesori care sunt mai performanți pe baza unor indicatori pe care îi putem stabili să aibă o serie de bonusuri, premii, gradații de merit șamd.
Nu că salariul de bază ar trebui gândit prin indicatori de performanță, fiindcă asta nu se întâmplă nici în cazul meu, nici în cazul medicului, nici în cazul altor oameni care lucrează în sistemul public. Acolo avem alți indicatori. De exemplu, criterii minimale. Altfel spus, cred că lucrurile dacă le gândim strategic și venim nu să cerem bani, ci venim cu aceste principii, le argumentăm, cred că putem să fim credibili. (…)
Nu trebuie să cerem doar bani, sume, încă 200 lei, încă 20%, încă 10%, că lumea nu înțelege și societatea devine iritată, ca și cum profesorii ăștia vor mereu bani, politicienii devin suspicioși și iritabili. Trebuie să venim cu aceste principii pe care le-am spus. Legea salarizării unitare trebuie să ne pună pe grilă acolo unde merităm”, a declarat Daniel David, pentru Digi 24.