Elena Lasconi

Nicio surpriză în derularea discuțiilor politice privind formarea viitoarei coaliții de guvernare, care cel mai probabil va fi una fără USR.

Lidera USR Elena Lasconi s-a plâns că partidul pe care îl conduce nu a fost invitat, la ultima ședință, alături de PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților Naționale, care s-a derulat ieri la Palatul Victoriei.

Și, dacă posibila viitoare coaliție punctează că s-a înțeles asupra principiilor ale viitorului program de guvernare, care va include „reforme și investiții” și va fi unul de „reducere a cheltuielilor statului și al modernizării României”, Lasconi atrage atenția că e doar „o listă lungă de promisiuni”.

E mai important ca niciodată să nu le mai facem oamenilor promisiuni fără acoperire. Guvernarea trebuie să fie înainte de orice despre oameni, despre cum trăim de mâine mai bine. Toți, nu doar unii. Eu cred sincer în asta și pe asta îmi bazez deciziile pe care le iau. Asta am făcut și astăzi.

Am aflat de la televizor că eu și colegii mei nu mergem la o întâlnire la Palatul Victoria, unde se discută guvernarea viitoare. Cum să lipsesc dacă nu fusesem invitată? Da, exact așa s-a întâmplat: liderii celorlalte partide au stabilit o ședință, nu ne-au invitat, dar au spus presei că nu venim.

Pentru că n-am orgolii inutile, pentru că eu chiar cred că interesul public e suprem, am mers la Guvern să le spun celor care iau zilele acestea decizii pe banii tuturor românilor care muncesc în țara asta că nu e normal cum au procedat. Da, știu, lor nu le-a convenit ce am făcut, eu sunt sigură că am făcut ceea ce trebuia pentru oamenii de bună-credință din această țară.

Ce a urmat? Am aflat că au pregătit o listă lungă de promisiuni. Pe aproape toate le-ați mai auzit tot de la ei. Chiar anul trecut, din gura premierului în funcție, de la tribuna Parlamentului, care promitea că face curățenie în statul român. Nu s-a întâmplat ce a promis.

NU am primit niciun răspuns la întrebarea: cum arată bugetul pe 2025? NU am primit niciun răspuns la întrebarea: cum finanțăm reformele promise oamenilor? Ce economii se fac din reducerile promise? Cât de mare e gaura la bugetul de stat? Cresc sau nu taxele românilor de la anul?

Este un moment greu pentru România pe care doar construind pe adevăr îl putem trece! Suntem aici ca să-i reprezentăm pe oamenii cinstiți din România. Suntem aici pentru voi!”, a asigurat ieri Elena Lasconi, pe Facebook.

Însă din anunțul făcut public „în bloc” ar rezulta că „principiile programului de guvernare vizează sustenabilitatea și predictibilitatea macro-economică în acord cu așteptările mediului de afaceri, sindicatelor și societății civile. În acest moment de răscruce, partidele care își asumă responsabilitatea guvernării conștientizează că România trebuie să fie, fără compromisuri, demnă de sacrificiile și idealurile Revoluției din 1989 și de așteptările cetățenilor în 2024.

La 35 de ani de la prăbușirea regimului comunist trebuie să demonstrăm că democrația înseamnă mai mult decât promisiuni – înseamnă responsabilitate, echitate și măsuri concrete care să se reflecte în viața de zi cu zi a oamenilor”, se arată în comunicatul comun al PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților Naționale.

Concret, PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților naționale au agreat următoarele principii și măsuri, pe domenii:
Reforma administrației centrale

⦁ În administrația centrală, reducem numărul de ministere la maximum 16 și numărul agențiilor cu cel puțin 25%;

⦁ Comasarea serviciilor deconcentrate ale ministerelor (niciun minister să nu dețină mai mult de două servicii deconcentrate la nivel teritorial);

⦁ Reducerea numărului de secretari de stat cu cel puțin 50%. Regula de maximum 2 secretari de stat/minister/maximum 3 la ministerele mari;

⦁ Audit de eficiență pentru fiecare autoritate centrală, instituții regionale și companii de stat, în primele 6 luni ale anului viitor;

⦁ Desființarea instituțiilor regionale începând cu 1 martie reprezintă un pas ferm către o administrație mai eficientă și mai aproape de cetățean. Această măsură are scopul de a reduce birocrația excesivă, de a elimina structurile paralele și de a crește transparența în gestionarea resurselor publice.

⦁ Totodată, este nevoie de lansarea unui program strategic de sprijin pentru eliminarea inegalităților teritoriale și accelerarea dezvoltării zonelor defavorizate din cadrul regiunilor de dezvoltare.

Programul vizează investiții țintite în infrastructură, educație, sănătate și economie locală, pentru a crea oportunități concrete în comunitățile vulnerabile.

Ne propunem să asigurăm acces egal la servicii publice de calitate, să atragem investiții și să stimulăm crearea de locuri de muncă, astfel încât fiecare regiune să aibă șansa unui viitor prosper.

Debirocratizare, simplificare, dereglementare

⦁ Comasarea autorităților de reglementare din același domeniu de activitate în baza unei analize, în termen de 6 luni;

⦁ Anularea sau simplificarea unor reglementări nefuncționale sau supra-birocratice;

⦁ Digitalizarea și interconectarea bazelor de date de la nivelul administrațiilor publice centrale și locale;

⦁ De la 1 iulie, instituțiile statului nu vor mai avea dreptul să solicite cetățenilor documente sau hârtii care sunt deja emise de alte instituții publice. Această măsură va elimina redundanțele birocratice, va simplifica accesul la servicii și va demonstra respect față de timpul și efortul cetățenilor.

Descentralizarea și creșterea eficienței administrației publice locale

⦁ Transfer de active, competențe și responsabilități de la nivelul ierarhic superior către cele inferioare;

⦁ Identificarea activelor instituțiilor centrale lăsate în paragină sau prost administrate și transferarea lor în proprietatea publică sau privată a primăriilor;

⦁ Transfer de competențe în teritoriu între instituțiile statului. Vor fi identificate, pe baza discuțiilor cu asociațiile primarilor și președinților de Consilii Județene, competențele ce pot fi transferate la nivel local, conform principiului subsidiarității.

⦁ Finanțarea proiectelor de la bugetul de stat pe bază de eficiență și co-finanțare din partea autorităților locale.

Reforme privind reducerea cheltuielilor și a risipei banilor publici

⦁ Reașezarea bugetului conform noilor priorități de dezvoltare. Analiza eficienței cheltuielilor în marile sisteme publice.

⦁ Raționalizarea cheltuielilor nejustificate. Extinderea achizițiilor centralizate. Mecanism de control pentru creșterile care depășesc 20% față de costurile medii ale instituțiilor publice.

⦁ Prioritizarea proiectelor de investiții pentru care se alocă efectiv fonduri la nivel guvernamental și local. Eficientizarea sistemului de achiziții publice.

⦁ Un nou statut al funcționarului public, care să cuprindă criterii de performanță, salarizare în funcție de criterii meritocratice.

Reforme privind consolidarea fiscal-bugetară

⦁ Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme și investiții asumate prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu al României și PNRR. Concomitent cu reducerea deficitului bugetar ESA la 7% din PIB în 2025 și menținerea datoriei în PIB mai mică de 60%.

⦁ Menținerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;

⦁ Reducerea taxelor si impozitelor pe muncă. Reducerea poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii.

⦁ Zero contribuție la asigurarea de sănătate CASS pentru studenții care ocupă un loc de muncă în timpul studiilor de licență și masterat (vârsta mai mică de 26 de ani).

⦁ Scutirea de CASS și opțiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active.

⦁ Impozitarea progresivă a marilor averi.

Investiții

⦁ Peste 155 miliarde euro investiții publice în următorii 5 ani (120 miliarde euro in 4 ani). De exemplu, 8% din PIB investiții din buget și fonduri europene în anul 2025 (adică 150 miliarde lei, pentru investiții în școli, spitale, autostrăzi și cale ferată, agricultură și mediu).

⦁ Cele mai mari investiții din istorie în infrastructura de transport. Peste 27 miliarde euro investiții pentru a finaliza rețeaua de 2000 km de autostrăzi și drumuri expres și peste 2700 km de infrastructură feroviara.

⦁ Finalizarea celor 3 spitale regionale, construirea a 10 noi spitale, modernizarea a 17 spitale, construirea celor 200 centre comunitare integrate de sănătate în urbanul mic și rural și dotarea celor 2600 cabinete.

⦁ Peste 16 miliarde euro în următorii 4 ani pentru investiții masive în irigații și stimuli pentru fabrici noi de procesare, susținerea depozitării și ambalarea produselor.

⦁ Peste 6 miliarde euro investiții în sistemul de educație. Generalizarea Programului Masa Caldă în școlile din România. Sprijin pentru 750.000 de copii vulnerabili, pentru a reduce abandonul școlar. 900 creșe și grădinițe construite. Dotări moderne pentru 9000 școli și 1200 microbuze electrice pentru transportul elevilor.

⦁ Investiții în tineri. Peste 1 miliard euro în învățământul dual + reducerea fiscalității;

⦁ Stimuli economici de 6-8% din PIB anual pentru creșterea producției industriale aici, în România (10 miliarde euro anual scheme de ajutor de stat și garanții etc).

Schema de sprijin pentru marea industrie (1 miliard euro, Schema de sprijin pentru industria prelucrătoare și investiții în înaltă tehnologie, sprijin pentru industria materialelor de construcții, INVESTALIM etc)

⦁ Implementăm un program amplu de dezvoltare care va viza 300 de orașe, cu o populație de sub 100.000 de locuitori. Scopul acestui program este reducerea disparităților teritoriale, modernizarea infrastructurii locale și stimularea economiei regionale, pentru ca aceste comunități să devină mai atractive pentru investiții, locuire și dezvoltare sustenabilă.

Obiectivul acestui program este modernizarea infrastructurii urbane, îmbunătățirea calității serviciilor publice și stimularea economiei locale.

Trebuie să continuăm modernizarea rețelelor de transport, investiții verzi, tranziția digitală și dezvoltarea spațiilor comunitare, astfel încât aceste orașe să devină mai locuibile, competitive și sustenabile.

Pachet demografic – Sprijin pentru familiile cu copii

⦁ Facilități concrete pentru achiziționarea locuințelor, inclusiv programe de subvenționare și garanții pentru credite.

⦁ Credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, care să ofere familiilor acces la resurse financiare necesare pentru un trai decent.

⦁ Construirea a 100.000 de locuințe sociale în următorii ani, pentru a asigura soluții accesibile de locuire, sprijinind în mod special familiile tinere și cele cu copii, contribuind astfel la revitalizarea demografică.

⦁ Construirea de creșe va continua, pentru a sprijini familiile tinere și a oferi condiții moderne pentru îngrijirea copiilor. Investim în educație pentru toți, asigurând acces echitabil la învățământ de calitate, indiferent de regiune sau situație socială, pentru ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă.

Articolul precedentAdjunct al AJFP Harghita, arestat pentru fapte de corupție
Articolul următorTatăl lui George Simion, pus sub interdicție și anchetat într-un dosar penal, după ce a fost implicat într-un scandal în Vrancea