Comisia Europeană a publicat recent o statistică legată de decesele cauzate de accidente rutiere în anul 2021.
Potrivit cifrelor finale, nu mai puțin de 19.900 de persoane au fost ucise pe drumurile din Uniunea Europeană, oficialii atrăgând atenția că numărul este în creștere față de anii precedenți.
Astfel, la nivelul UE, în 2021 s-au înregistrat 45 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori (de la 20 per milion în Suedia și 22 per milion în Danemarca, până la 81 per milion în Bulgaria și 92 per milion în România).
Vizavi de creșterea numărului de decese asociate accidentelor rutiere, este vorba de un procent cu 6% față de anul 2020, în condițiile în care între 2019 și 2020 fusese o diferență de 17%, pe care Comisia o pune pe seama „scăderii nivelurilor de trafic din cauza restricțiilor de deplasare impuse în pandemie”.
Însă cifrele nu sunt deloc încurajatoare nici pentru 2022, se arată într-un comunicat de presă:
„Pentru primele șapte luni ale anului 2022, cifrele preliminare indică o creștere medie cu peste 10% a numărului de decese cauzate de accidente rutiere în comparație cu aceeași perioadă a lui 2021. Cu toate acestea, tendința actuală este încă sub nivelurile anterioare pandemiei.
În cadrul a strategiei sale „Viziunea zero”, Comisia colaborează îndeaproape cu statele membre în sensul unei abordări holistice a unui sistem sigur, care să includă vehicule sigure, infrastructură sigură, utilizarea în condiții de siguranță a drumurilor și o mai bună îngrijire post-coliziune. Se acceptă pe scară largă că această abordare modernă este ce mai bună metodă de abordare a siguranței rutiere.
De asemenea, în Observatorul european pentru siguranță rutieră, Comisia a publicat o serie de rapoarte care oferă date și analize detaliate cu privire la diverse subiecte legate de siguranța rutieră, precum importanța purtării centurii de siguranță, vulnerabilitatea copiilor, a bicicliștilor și a persoanelor în vârstă ca participanți la trafic sau distragerea atenției conducătorilor auto”.
De remarcat că statistica a fost întocmită și publicată în contextul în care Comisia găzduiește anual Premiile de excelență în domeniul siguranței rutiere, prin care sunt recompensate proiectele inovatoare în materie de siguranță rutieră din întreaga Europă. Inițial, peste 100 de inițiative au fost nominalizate, fiind selectate 15 dintre proiecte din țări ca Polonia, Slovenia, Cehia, Spania, Germania, Suedia, Belgia, Olanda, Franța, Ungaria, Portugalia și Austria.