O ştire aparent banală, despre construcţia unui drum expres
care să lege Constanţa de Tulcea şi Brăila, a trecut aproape
neobservată, în contextul în care prime time-ul televiziunilor era
ocupat cu transmisiuni în direct despre accidentul de elicopter de pe
lacul Siutghiol şi alegerile interne din PNL. Dar, atenţie! Cazul este
de competenţa DNA, dacă autorităţile române respectă ceea ce şi-au
asumat în faţa oficlialilor de la Bruxelles. Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) vrea să dea peste
şase milioane de euro pentru a face studiul de fezabilitate la un drum
expres care va fi construit abia după 2030. Un studiu de fezabilitate
este valabil maximum patru ani.
Studiul de fezabilitate pentru construcţia unui drum expres care să
lege Constanţa de Tulcea şi, în continuare, de Brăila va costa până la
6,2 milioane de euro, construcția efectivă a șoselei urmând să coste
peste 1 miliard de euro a anunţat CNADNR.
Segmentul de drum vizat
este parte a DN 22, în lungime de aproape 300 km, care traversează
judeţele Buzău, Brăila, Tulcea şi Constanţa. Construcţia acestui drum
expres, inclusiv a unui pod la Brăila, are o valoare estimată de aproape
1,37 miliarde de euro, potrivit datelor din varianta revizuită a
raportului privind Master Planul de Transport.
„Necesitatea şi
oportunitatea investiţiei rezultă din caracteristicile tehnice şi de
exploatare ale drumului naţional 22, pe sectorul km 287+400 – km 86+356,
care nu corespund normelor tehnice în vigoare prevăzute pentru un drum
naţional expres. Se va face conexiunea drumului expres cu varianta de
ocolire Constanţa în nodul rutier de la Ovidiu şi cu podul peste Dunăre
în zona Brăila – Măcin”, se precizează în caietul de sarcini aferent
procedurii.
Amenajarea drumului expres va contribui la dezvoltarea
economiei şi a turismului în zonă, se mai arată în document. Acordul de
realizare a studiului de fezabilitate pentru realizarea acestui drum
expres are o valoare estimată de 19 milioane de lei fără TVA, la care se
vor raporta ofertanţii în elaborararea propunerii financiare, şi poate
fi suplimentat cu 3,4 milioane de lei prin achiziţia unor servicii
similare, potrivit unui anunţ al CNADNR.
Proiectul are o durată de 12
luni şi va fi finanţat cu fonduri europene nerambursabile şi bani de la
bugetul de stat. Serviciile vor fi adjudecate prin licitaţie deschisă,
pentru preţul cel mai scăzut, iar termenul pentru depunerea ofertelor a
fost stabilit pentru 6 februarie.
Nota de plată, achitată de două ori
Toate bune şi frumoase până acum. Toţi cetăţenii din sud-estul
României au deschis şampania, la auzul veştii că vor putea ajunge mai
repede cu maşina, de la Constanţa la Tulcea, pe un drum expres nou-nouţ,
făcut cu bani de la Bruxelles.
Ne
pare rău că le stricăm euforia, dar lucrurile nu stau deloc aşa. În
cazul de faţă este vorba pur şi simplu de nişte bani aruncaţi pe
fereastră.
Dacă este să ne luăm după varianta oficialiă a Master
Planului de Transport al României, revizuită şi postată pe site-ul
Ministerului Transporturilor, acest drum expres este preconizat a fi
construit abia după 2030. Lucru care poate fi verificat foarte simplu de
oricine are un calculator conectat la internet, accesând pagina 171 a
documentului.
Or, un studiu de fezabilitate nu poate fi valabil
decât maximum patru ani de zile, din motive lesne de înţeles – se
schimbă confirguraţia la faţa locului, apar noi clădiri şamd. Dacă
studiul de fezabilitate pentru drumul expres cu pricina va fi gata în
2016 (licitaţia va avea loc în 2015, iar implementarea proiectului
durează 12 luni), cum va mai fi el valabil în 2030?
Răspunsul este
simplu – banii pe studiul de fezabilitate se vor plăti acum, iar alţii
(politicieni, căci adevăraţii plătitori vor fi aceiaşi, şi anume noi,
cetăţenii) vor plăti din nou pentru un alt studiu de fezabilitate, după
2030. Alţi bani, aceeaşi distracţie!