Prilej de miting populist, de genul „nu ne vindem ţara”, cu ocazia prezentării primului tramvai modern, cu podea joasă, fabricat la Bucureşti de Astra Vagoane Călători Arad în colaborare cu Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB).
În loc să se bucure că pe străzile Bucureştilor ar putea să circule tramvaie la standarde occidentale, fabricate sub licenţă Siemens, câţiva angajaţi de la Uzina de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC) din cadrul RATB au ieşit în curtea fabricii, strigând că vor să facă ei tramvaie, nu „capitaliştii”.
Ponta s-a speriat de proteste
Chiar dacă era invitat la eveniment, când a auzit că e rost de scandal, premierul Victor Ponta a anunţat că nu mai vine. N-a venit nici primarul general Sorin Oprescu, chiar dacă evenimentul de marţi reprezenta o premieră pentru Bucureşti.
Evident, scandalul „proletarilor” de la URAC n-a fost pe placul acţionarului majoritar al Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, care a spus doar că „este păcat că un grup de compatrioţi manifestează împotriva acestei realizări”.
Aer condiţionat şi podea joasă
Dar să revenim la evenimentul de marţi, când a fost prezentat primul tramvai modern fabricat la Bucureşti, denumit Imperio Eco. Acesta are podea joasă pe toată lungimea sa şi dispune de aer condiţionat, sistem de informare a pasagerilor şi un design futurist.
Consumul energetic este şi el redus. Ba, mai mult, energia recuperată este utilizată pentru alimentarea instalaţiei de aer condiţionat. Cu toate că vara, în România, temperaturile ating şi 40 de grade Celsius, din cele aproximativ 2.500 de tramvaie care circulă pe străzile oraşelor româneşti, doar 12 – 10 la Oradea şi două la Cluj Napoca – sunt dotate cu aer condiţionat. În Bucureşti, la toate cele aproximativ 500 de tramvaie, ventilaţia este asigurată exclusiv pe geam.
Varianta standard a tramvaiului Imperio Eco are 228 de locuri, dar există şi varianta cu 360 de locuri, formată din patru module. Chiar dacă tramvaiul este fabricat în colaborare cu RATB, regia nu-l poate cumpăra direct, ci numai în urma organizării unei licitaţii – aşa prevăd normele europene.
Şinele se opresc la poarta uzinei
O altă problemă care trebuie rezolvată este modalitatea în care va fi scos tramvaiul din uzină. Şinele se opresc la poarta fabricii, chiar dacă până la liniile de tramvai de pe strada Lizeanu sunt mai puţin de 100 de metri. Pentru a face racordul, trebuie însă obţinută o autorizaţie din partea RATB. „Proiectul este gata şi aşteptăm autorizaţia de la RATB. Sperăm că ea va veni în câteva zile, apoi tot cei de la RATB trebuie să facă lucrările de construcţie pentru realizarea racordului”, a declarat pentru Ziarul de Investigaţii un oficial al Astra Vagoane Călători Arad.
Radu Mazăre, criticat
Prezentarea de marţi i-a dat din nou prilejul lui Valer Blidar de a-i „dojeni” pe primarii care au renunţat la liniile de tramvai. „Tramvaiul este cel mai ecologic mijloc de transport şi este păcat că unele oraşe care au deja linii de tramvai renunţă la ele, în loc să extindă reţeaua”, a spus Valer Blidar. Fără a-l numi explicit, spusele lui Blidar făceau evident referire la primarul Constanţei, Radu Mazăre.