Milităria jos din pod în sistemul medical, anunță ministrul interimar al Sănătății, Cseke Attila.
Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică un proiect de lege conform căruia personalul din cadrul unităților sanitare cu paturi publice și private are obligația să prezinte un certificat digital privind COVID-19, în caz contrar riscând să își piardă locul de muncă. Da, vaccinarea este opțională, însă nu și prezentarea unui test recent care să ateste că nu sunt semne de boală, test care va fi suportat din buzunarul angajatului.
Ministrul Cseke Attila a îndulcit un pic „pastila” propunerii legislative, scriind pe propria pagină de Facebook, în maghiară, că este vorba despre protejarea medicilor și asistentelor „care luptă cu coronavirusul”, cărora le este recunoscător. Nu a lăsat doar câteva rânduri cel care conduce Ministerul Sănătății din România, ci a pus și un link, pentru mai multe explicații.
„Toți medicii, asistenții medicali și lucrătorii din domeniul sănătății pot alege între vaccinare și testare, cu condiția ca parlamentul să aprobe proiectul de lege depus de Ministerul Sănătății (…). Conform propunerii, toți lucrătorii din domeniul sănătății care nu au fost încă vaccinați și nu au contractat boala trebuie testați pe cheltuiala lor pentru a lucra. În caz contrar, contractul dvs. de muncă va fi suspendat timp de 30 de zile și reziliat dacă totuși nu respectați reglementările.
„Avem o datorie de recunoștință față de medicii, asistentele care lucrează în prima linie, toți cei care luptă împotriva coronavirusului. Vrem să îi protejăm pe aceștia și pe pacienții lor împotriva virusului în spital și acesta este scopul propunerii”, a subliniat ministrul.
Prevederea, care este deja în vigoare în mai multe țări, se va aplica și personalului care lucrează în clinicile private, unde după o suspendare de 30 de zile a contractului de muncă, angajatul decide să îl rezilieze sau să prelungească suspendarea pentru cei care nu își asumă angajamentul vaccinare sau testare.
„Vaccinarea este gratuită și este oferită tuturor, dar dacă cineva nu dorește să fie vaccinat, trebuie să își asume testarea și costul acesteia”, a subliniat ministrul Sănătății.
Proiectul de lege, care ar putea intră în vigoare după o decizie a celor două camere ale parlamentului, impune sancțiuni cuprinse între 50.000 și 100.000 de lei pentru cei care încalcă această regulă”, se arată în comunicatul asumat de ministrul Cseke Attila.
În comunicatul Ministerului Sănătății se arată concret că este vorba despre certificatul digital al UE privind COVID-19, care trebuie să ateste că deținătorul lui fie este vaccinat cu schemă completă împotriva virusului SARS-CoV-2, fie se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării, fie are un rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condițiile stabilite prin ordin al ministrului.
„Personalul din cadrul unităților publice care nu prezintă rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 va suporta costurile privind testarea, excepție fiind categoria de personal care face dovada unor afecțiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare, caz în care costurile de testare vor fi suportate de către angajator. Pentru unitățile private costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajați, fie de către angajator.
În cazul în care personalul medical nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se reglementează suspendarea de drept, pe o perioadă de 30 de zile a contractelor în baza cărora își desfășoară activitatea. După cele 30 de zile de suspendare, contractul personalului medical în baza căruia își desfășoară activitatea încetează de drept, iar pentru personalul din unitățile private care cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia își desfășoară activitatea.
În unitățile publice măsura încetării contractului în baza cărora își desfășoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuității activității, ținând cont de faptul că în unitățile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative. Responsabilitatea pentru a asigura aplicarea acestor măsuri revine conducerii unităților publice și private.
Nerespectarea acestor obligații de către conducătorul unității respective reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată de către personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București și din cadrul Inspecției Sanitare de Stat”, se arată în comunicatul Ministerului.
Aici, pe pagina oficială a MS, Cseke Attila declară că actul normativ va fi promovat în regim de urgență: „Aceste măsuri sunt necesare în contextul epidemiologic actual, cu o creștere importantă a numărului de cazuri, când trebuie asigurată siguranța pacienților, dar și a personalului medical. Sistemul medical, prin excelență, se bazează pe știință, inovație și tehnologie, în care un loc important îl dețin vaccinurile”.