Nimeni n-a sesizat gravitatea unei declaraţii făcute luni de primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu.
Edilul şef spunea, într-un interviu acordat HotNews.ro, că ar cumpăra tramvaie moderne, dar că ele sunt prea scumpe, preţul unei garnituri ridicându-se la 2,4 milioane de euro. Cu aproape un milion de euro mai mare decât cel plătit în 2012 de Primăria Cluj Napoca.
RATB are nevoie de circa 400 de tramvaie noi pentru a-și moderniza flota, investiţie care s-ar ridica la un miliard de euro, bani pe care municipalitatea nu-i are, a declarat primarul Capitalei, Sorin Oprescu.
“Eu am nevoie de 400 de tramvaie noi. Problema mea este că prețul tramvaielor moderne este foarte mare, de exemplu un tramvai Bombardier cu podeaua coborâtă se duce la 2,4 milioane de euro. Un troleibuz nou costă circa 95-98.000 de euro. De autobuze am nevoie să schimb o parte dintre ele, fiindcă doresc să trec pe electric. Este un număr relativ mic, circa 70-80. În rest, autobuze au fost cumpărate pe un credit din 2006 pe care abia l-am terminat de plătit, fiindcă l-au pasat la Primăria generală. Deci au fost cumpărate 1300 de autobuze Mercedes. Din astea flota funcțională este de circa 1.100. Deci la autobuze nu avem mare lucru de făcut”, a spus Oprescu.
Stop joc. Cum adică „un tramvai Bombardier cu podeaua coborâtă se duce la 2,4 milioane de euro”? La licitaţia organizată în 2012 de Primăria Cluj Napoca, Bombardier a avansat o ofertă de puţin peste 1,5 milioane de euro pe tramvai. În urma unei licitaţii controversate, a câştigat firma poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, care a şi fost pusă sub urmărire penală de DNA, care a vândut tramvaiele cu 1,5 milioane de euro.
Cu alte cuvinte, edilul şef al Bucureştilor ridică din start potul pentru o eventuală licitaţie de achiziţionare a tramvaielor. Şi nu cu puţin, ci cu aproape un milion de euro pe bucată.
Şi se mai pune întrebarea de ce Sorin Oprescu a menţionat firma Bombardier şi nu, de exemplu, producătorul român Astra Vagoane Călători Arad? Societatea arădeană produce din 2011 tramvaiul Imperio, cu podea coborâtă, livrat la export. Astra Vagoane Călători a participat şi la licitaţia de la Cluj Napoca, fiind cea care a introdus plângere penală împotriva polonezilor care au câştigat, demers care, aşa cum am arătat, s-a soldat cu un dosar penal.
O colaborare abandonată de RATB
În continuarea interviului de luni, primarul general a spus că ar putea scăpa mai ieftin cu tramvaiele dacă s-ar face un parteneriat între uzina de reparaţii a RATB și o fabrică de tramvaie. “Am încercat să fac o jumelare cu fabrica de tramvaie a RATB, că ei acum fac numai mentenanța, și îmi scot pălăria în fața lor, fiindcă ei țin în picioare tramvaie TATRA din 1968, cu siguranța călătorilor, nu că le spală. Tramvaiele rămân o problemă fiindcă doresc de cinci ani să găsesc o jumelare cu una dintre fabrici a uzinei de la RATB”, a declarat Oprescu.
O astfel de asociere fusese stabilită în 2012 tocmai cu Astra Vagoane Călători, la Bucureşti fiind produs şi primul tramvai, prezentat presei în luna iulie a acelui an. Colaborarea nu a mai continuat însă.