Mercosur-EU - Presidents of Argentina, Uruguay, Brazil, and Paraguay with the EU's Ursula von der Leyen. (X/Ursula von der Leyen)

În ultimii ani, Uniunea Europeană a construit un discurs public obsesiv despre siguranță alimentară, sănătate publică și protecția consumatorului. În paralel, aceiași decidenți au negociat un acord comercial care permite intrarea pe piața europeană a unor produse alimentare obținute cu substanțe chimice interzise fermierilor din UE.

Această contradicție nu este accidentală și nici tehnică, ci rezultatul unor decizii politice asumate în favoarea marilor interese economice. Ceea ce ajunge în farfuria cetățenilor europeni riscă să devină, treptat, expresia cea mai concretă a eșecului de guvernare: „moartea în farfurie”.

Un acord vechi, o problemă structural nerezolvată

Ideea unui acord comercial între Uniunea Europeană și Mercosur apare într-un context clar: după Războiul Rece, UE caută piețe mari pentru exporturile industriale, iar statele sud-americane caută acces la consumatori bogați. De aici pornește un proiect care pare simetric, dar care este dezechilibrat încă din faza de concepție.

Economiile europene sunt post-industriale, cu agricultură reglementată, subvenționată și limitată de standarde stricte. Economiile Mercosur sunt dominate de agricultură extensivă, extracție de resurse și producție cu costuri scăzute. Negocierile s-au blocat timp de peste două decenii nu din lipsă de voință politică, ci pentru că aceste două modele sunt structural incompatibile.

Acordul nu a fost gândit pentru convergență, ci pentru exploatarea diferențelor.


Schimbul real: securitate alimentară contra acces industrial incert

Uniunea Europeană acceptă reducerea tarifelor pentru produse agricole sensibile precum carnea de vită, carnea de pasăre, zahărul sau etanolul. Aceste sectoare nu sunt marginale, ci reprezintă baza securității alimentare europene. Eliminarea protecțiilor tarifare duce inevitabil la scăderea prețurilor interne, nu prin eficiență, ci prin presiune externă.

În schimb, Mercosur oferă acces pentru produse industriale europene. Problema este că acest avantaj este volatil. Piețele sud-americane sunt ciclice, instabile politic și vulnerabile la crize valutare. Exporturile industriale nu compensează pierderile structurale din agricultură, deoarece ele sunt concentrate în mâinile câtorva corporații multinaționale.

UE cedează un sector strategic pentru un beneficiu comercial care nu este nici garantat, nici distribuit echitabil.


De ce câștigă unii și de ce pierd alții

Marile companii agro-industriale din Brazilia și Argentina câștigă deoarece produc la scară industrială, pe suprafețe uriașe, cu costuri de mediu și sociale reduse sau externalizate. Accesul la piața UE le permite să vândă masiv, chiar și la prețuri mici, fără a afecta profitabilitatea.

În același timp, fermierii europeni pierd deoarece agricultura europeană nu este construită pentru competiția exclusiv prin preț. Costurile cu respectarea standardelor sanitare, de mediu și de bunăstare animală nu pot fi eliminate fără a distruge modelul agricol european. Rezultatul logic este falimentul fermelor mici și medii și concentrarea producției.

Consumatorul european pare să câștige pe termen scurt prin prețuri mai mici, dar pierde pe termen mediu prin scăderea calității, reducerea trasabilității și dispariția producției locale. Piața devine mai ieftină, dar și mai fragilă.


Standardele sanitare și realitatea chimică ignorată

Diferența fundamentală dintre UE și Mercosur este abordarea riscului. Uniunea Europeană aplică principiul precauției. Mercosur aplică principiul eficienței economice. Această diferență nu este teoretică, ci chimică.

În statele Mercosur sunt utilizate substanțe interzise în Uniunea Europeană, precum atrazina, un erbicid asociat cu dereglări endocrine și efecte asupra sistemului reproducător. Paraquat, un alt erbicid folosit în Brazilia, este interzis în UE din cauza toxicității acute și a legăturii cu boala Parkinson. Carbendazimul, fungicid utilizat în culturile de soia și fructe, este interzis în UE din cauza efectelor teratogene și mutagene.

Produsele obținute cu aceste substanțe pot ajunge legal pe piața europeană, deoarece UE face distincție între modul de producție și produsul final. Legislația europeană permite importul dacă reziduurile se încadrează în limitele maxime admise, chiar dacă substanța este interzisă pentru utilizare internă.

Este o ipocrizie reglementată, în care UE își protejează fermierii de substanțe periculoase, dar nu și consumatorii de efectele lor cumulative.

Efectele medicale nu sunt spectaculoase imediat, ci lente și costisitoare: dereglări hormonale, creșterea incidenței bolilor metabolice, posibile corelații cu anumite tipuri de cancer. Costul nu apare în prețul de la raft, ci în bugetele sistemelor publice de sănătate.


Mediul și exportul de poluare

Creșterea exporturilor agricole din Mercosur este corelată direct cu extinderea suprafețelor cultivate, în special în Brazilia. Această extindere se face prin defrișări, inclusiv în zone sensibile din Amazon. Uniunea Europeană reduce emisiile și impune restricții interne, dar importă produse care încorporează exact acele emisii și distrugeri.

Pactul Verde European este subminat nu prin discurs, ci prin comerț.


De ce nu e nevoie de o conspirație

Teoria conspirației apare frecvent în jurul acordului UE–Mercosur, dar realitatea este mai banală și mai gravă. Nu este nevoie de înțelegeri secrete atunci când interesele marilor corporații, ale traderilor și ale decidenților tehnocrați coincid. Decizia nu este ocultă, ci deconectată de interesul public larg.


Previziuni dacă acordul este aplicat în forma actuală

Pe termen scurt, se vor observa importuri mai mari și prețuri mai mici, însoțite de presiune economică asupra fermierilor europeni. Pe termen mediu, restructurarea forțată va duce la dispariția agriculturii familiale și la concentrare de piață. Pe termen lung, Europa riscă pierderea suveranității alimentare, creșterea costurilor medicale și dependența structurală de importuri.

Beneficiile sunt rapide și vizibile, costurile sunt lente, cumulative și greu reversibile.


Acordul UE–Mercosur nu este un eșec diplomatic, ci un eșec de viziune. El funcționează pentru capitalul mare, dar erodează baza economică, sanitară și socială a Uniunii Europene. Comerțul liber nu este o valoare în sine atunci când ignoră realitățile biologice, economice și sociale.

Acordul UE–Mercosur și România: o economie vulnerabilă într-un joc care nu îi aparține

De ce România este mai expusă decât alte state membre

România intră în ecuația UE–Mercosur dintr-o poziție structural defavorabilă. Nu pentru că ar fi „periferică” geografic, ci pentru că modelul său economic agricol este incomplet consolidat, fragmentat și slab capitalizat. Spre deosebire de Franța sau Germania, România nu are o agricultură protejată de lanțuri valorice puternice și nici o industrie alimentară capabilă să absoarbă șocuri externe majore.

Într-un acord comercial dur, România nu negociază, ci suportă efectele deciziilor altora.


Agricultura românească: de ce concurența cu Mercosur este imposibilă

România produce materie primă agricolă, nu valoare adăugată. Exportă cereale brute și importă produse procesate. Acest model o face extrem de vulnerabilă la importurile ieftine din Mercosur.

Produsele sud-americane intră pe piața europeană cu prețuri mai mici nu pentru că sunt mai eficiente tehnologic, ci pentru că:

  • folosesc substanțe chimice interzise în UE;
  • nu internalizează costurile de mediu;
  • funcționează pe suprafețe uriașe, cu forță de muncă ieftină.

Fermierul român, care respectă regulile UE, nu poate concura fără să iasă din piață. Nu prin incompetență, ci prin diferență de regim normativ.

România nu are mecanisme naționale de compensare similare celor din Franța sau Olanda.


Industria alimentară românească: lovitura invizibilă

România are o industrie alimentară fragilă, dependentă de materie primă locală. Când aceasta devine necompetitivă, lanțul se rupe.

Importurile din Mercosur nu lovesc doar fermierii, ci:

  • reduc volumele procesate intern;
  • închid unități mici și medii;
  • cresc dependența de importuri finite.

UE–Mercosur accelerează transformarea României într-o piață de desfacere, nu într-un producător.


Sănătate publică: România, sistem fragil, risc maxim

Sistemul românesc de sănătate este deja subfinanțat și reactiv, nu preventiv. Creșterea expunerii populației la reziduuri chimice alimentare are efecte cumulative, nu imediate.

Substanțe precum atrazina, paraquat sau carbendazim nu sunt „neutralizate” de vamă. Ele intră în organism în doze mici, repetate, și cresc riscul de:

  • dereglări endocrine;
  • afecțiuni metabolice;
  • boli neurologice.

România va plăti costurile medicale ale unui acord de care nu beneficiază economic.


Previziuni pentru România dacă acordul intră în vigoare

Pe termen scurt, România va importa mai mult și va produce mai puțin. Pe termen mediu, agricultura de subzistență va dispărea, iar cea comercială se va concentra în mâinile câtorva jucători mari. Pe termen lung, România va deveni dependentă de importuri alimentare, cu efecte directe asupra balanței comerciale și securității alimentare.

UE–Mercosur nu dezvoltă România, ci o fixează într-un rol inferior.


Acordul UE–Mercosur: o opinie argumentată despre o decizie greșită

De ce acest acord nu este „inevitabil”

Narativul oficial spune că globalizarea impune acorduri comerciale largi. Aceasta este o falsă necesitate. UE a ales să negocieze acest acord în forma actuală, la fel cum ar fi putut alege să condiționeze accesul pe piață de standarde reale, nu declarative.

Nu comerțul liber este problema, ci comerțul asimetric acceptat voluntar.


Ipocrizia standardelor duble

Uniunea Europeană interzice fermierilor proprii substanțe periculoase, dar permite importul produselor obținute cu acestea. Justificarea oficială este că reziduurile sunt „în limitele admise”.

Această logică ignoră două realități:

  • efectul cumulativ al expunerii;
  • vulnerabilitatea diferită a populației.

UE protejează piața, nu sănătatea.


De ce beneficiile sunt supraevaluate

Estimările optimiste privind creșterea economică sunt agregate, nu distribuționale. Ele nu arată cine câștigă și cine pierde. Câștigurile sunt concentrate în:

  • corporații;
  • exportatori industriali mari;
  • intermediari financiari.

Pierderile sunt dispersate în:

  • comunități rurale;
  • sisteme de sănătate;
  • bugete publice.

Aceasta nu este o eroare de calcul, ci un mod de guvernare economică.


Ce ar fi trebuit să facă UE

UE ar fi trebuit să:

  • condiționeze strict accesul pe piață de standarde identice;
  • introducă mecanisme de compensare reale;
  • protejeze explicit agricultura mică și medie.

Faptul că nu a făcut-o arată o prioritizare clară a capitalului în detrimentul societății.

Acordul UE–Mercosur, în forma actuală, este un exemplu de politică economică ruptă de realitatea socială. El nu este rezultatul unei conspirații, ci al unei orbiri tehnocratice și al unui dezechilibru de putere. Nu toată integrarea economică este progres. Uneori, este doar transfer de costuri din prezent în viitor.

The EU–Mercosur agreement: a governance failure served on the plate

In recent years, the European Union has built an increasingly obsessive public narrative around food safety, public health, and consumer protection. At the same time, those very decision-makers have negotiated a trade agreement that allows food products produced with chemical substances banned for EU farmers to enter the European market.

This contradiction is neither accidental nor technical. It is the result of deliberate political decisions made in favor of major economic interests. What ultimately reaches the plates of European citizens risks becoming the most tangible expression of a governance failure: “death on the plate.”


An old agreement, an unresolved structural problem

The idea of a trade agreement between the European Union and Mercosur emerged in a clearly defined context. After the Cold War, the EU sought large external markets for its industrial exports, while South American states sought access to wealthy consumers. From this convergence emerged a project that appeared symmetrical but was structurally imbalanced from its inception.

European economies are post-industrial, with agriculture that is regulated, subsidized, and constrained by strict standards. Mercosur economies, by contrast, are dominated by extensive agriculture, resource extraction, and low-cost production. Negotiations stalled for more than two decades not because of a lack of political will, but because these two economic models are structurally incompatible.

The agreement was never designed for convergence, but for the exploitation of asymmetries.


The real trade-off: food security in exchange for uncertain industrial access

The European Union has agreed to reduce tariffs on sensitive agricultural products such as beef, poultry, sugar, and ethanol. These sectors are not marginal. They form the backbone of European food security. Removing tariff protections inevitably leads to lower domestic prices, not through efficiency gains, but through external pressure.

In return, Mercosur offers market access for European industrial goods. This benefit, however, is highly volatile. South American markets are cyclical, politically unstable, and vulnerable to currency crises. Industrial exports do not compensate for structural losses in agriculture, as they are concentrated in the hands of a small number of multinational corporations.

The EU relinquishes a strategic sector in exchange for a commercial benefit that is neither guaranteed nor equitably distributed.


Why some win and others lose

Large agro-industrial corporations in Brazil and Argentina benefit because they operate at industrial scale, across vast areas, with environmental and social costs that are minimized or externalized. Access to the EU market allows them to sell massive volumes, even at low prices, without jeopardizing profitability.

At the same time, European farmers lose because European agriculture is not designed to compete solely on price. The costs associated with complying with sanitary, environmental, and animal welfare standards cannot be eliminated without dismantling the European agricultural model itself. The logical outcome is the bankruptcy of small and medium-sized farms and the concentration of production.

European consumers appear to benefit in the short term through lower prices, but lose in the medium term through declining quality, reduced traceability, and the disappearance of local production. The market becomes cheaper, but also more fragile.


Sanitary standards and the ignored chemical reality

The fundamental difference between the EU and Mercosur lies in their approach to risk. The European Union applies the precautionary principle. Mercosur applies the principle of economic efficiency. This difference is not theoretical. It is chemical.

Mercosur countries continue to use substances banned in the EU, such as atrazine, an herbicide associated with endocrine disruption and reproductive harm. Paraquat, widely used in Brazil, is banned in the EU due to its acute toxicity and its link to Parkinson’s disease. Carbendazim, a fungicide used in soy and fruit production, is banned in the EU due to its teratogenic and mutagenic effects.

Food products produced with these substances can legally enter the European market because the EU distinguishes between production methods and the final product. European legislation allows imports as long as residue levels remain within maximum permitted limits, even if the substance itself is banned for domestic use.

This is regulated hypocrisy. The EU protects its farmers from dangerous substances, but not consumers from their cumulative effects.

Medical consequences are not immediate or spectacular, but slow and costly: hormonal disruption, increased incidence of metabolic disorders, and possible correlations with certain cancers. The cost does not appear on the supermarket receipt, but in public healthcare budgets.


The environment and the export of pollution

The growth of agricultural exports from Mercosur is directly correlated with the expansion of cultivated land, particularly in Brazil. This expansion occurs through deforestation, including in ecologically sensitive areas of the Amazon. While the EU reduces emissions and imposes internal restrictions, it imports products that embody precisely those emissions and environmental destructions.

The European Green Deal is undermined not by rhetoric, but by trade.


Why no conspiracy is required

Conspiracy theories frequently surround the EU–Mercosur agreement, but the reality is more banal and more troubling. No secret arrangements are necessary when the interests of large corporations, global traders, and technocratic decision-makers align. The decision is not hidden. It is simply disconnected from the broader public interest.


Projections if the agreement is implemented in its current form

In the short term, imports will increase and prices will fall, accompanied by economic pressure on European farmers. In the medium term, forced restructuring will lead to the disappearance of family farming and market concentration. In the long term, Europe risks losing food sovereignty, facing rising healthcare costs, and becoming structurally dependent on imports.

The benefits are immediate and visible. The costs are slow, cumulative, and difficult to reverse.


A failure of vision, not of diplomacy

The EU–Mercosur agreement is not a diplomatic failure. It is a failure of vision. It works for large capital interests while eroding the economic, sanitary, and social foundations of the European Union. Free trade is not a value in itself when it ignores biological, economic, and social realities.


The EU–mercosur agreement and Romania: a vulnerable economy in a game it does not control

Why romania is more exposed than other member states

Romania enters the EU–Mercosur equation from a structurally disadvantaged position. Not because it is geographically “peripheral,” but because its agricultural economic model is fragmented, undercapitalized, and incompletely developed. Unlike France or Germany, Romania lacks strong value chains and a food industry capable of absorbing major external shocks.

In a hard trade agreement, Romania does not negotiate. It absorbs the consequences of decisions made elsewhere.


Romanian agriculture: why competition with mercosur is impossible

Romania produces agricultural raw materials, not value-added goods. It exports unprocessed cereals and imports processed food. This model makes it extremely vulnerable to cheap imports from Mercosur.

South American products enter the European market at lower prices not because they are technologically superior, but because they rely on banned chemicals, externalize environmental costs, and operate on massive landholdings with cheap labor.

Romanian farmers who comply with EU rules cannot compete without exiting the market. This is not incompetence. It is regulatory asymmetry.

Romania lacks national compensation mechanisms comparable to those in France or the Netherlands.


The romanian food industry: the invisible blow

Romania’s food industry is fragile and dependent on local raw materials. When these become uncompetitive, the entire chain collapses.

Imports from Mercosur do not affect only farmers. They reduce domestic processing volumes, shut down small and medium-sized facilities, and increase dependence on finished imports.

The EU–Mercosur agreement accelerates Romania’s transformation into a consumer market rather than a producer.


Public health: a fragile system, maximum risk

Romania’s healthcare system is already underfunded and reactive rather than preventive. Increased exposure to chemical food residues produces cumulative effects, not immediate ones.

Substances such as atrazine, paraquat, and carbendazim are not neutralized at the border. They enter the body in small, repeated doses, increasing the risk of endocrine disorders, metabolic diseases, and neurological conditions.

Romania will bear the medical costs of an agreement from which it derives little economic benefit.


Projections for Romania

In the short term, Romania will import more and produce less. In the medium term, subsistence agriculture will disappear while commercial farming concentrates in the hands of a few large players. In the long term, Romania will become dependent on food imports, with direct consequences for its trade balance and food security.

The EU–Mercosur agreement does not develop Romania. It locks it into an inferior role.


An argued opinion on a wrong decision

The official narrative claims that globalization makes such trade agreements inevitable. This is a false necessity. The EU chose to negotiate this agreement in its current form, just as it could have conditioned market access on real, not declarative, standards.

The problem is not free trade. It is voluntarily accepted asymmetric trade.


Double standards as policy

The European Union bans dangerous substances for its own farmers but allows imports of products produced with them. The official justification is that residue levels remain “within permitted limits.”

This logic ignores two realities: cumulative exposure effects and unequal population vulnerability.

The EU protects the market, not health.


Why the benefits are overstated

Optimistic economic growth estimates are aggregated, not distributional. They do not show who wins and who loses. Gains are concentrated among corporations, large industrial exporters, and financial intermediaries.

Losses are dispersed across rural communities, healthcare systems, and public budgets.

This is not a calculation error. It is a mode of economic governance.


What the EU should have done

The EU should have strictly conditioned market access on identical standards, introduced real compensation mechanisms, and explicitly protected small and medium-scale agriculture.

Its failure to do so reveals a clear prioritization of capital over society.


In its current form, the EU–Mercosur agreement exemplifies an economic policy detached from social reality. It is not the result of a conspiracy, but of technocratic blindness and power imbalance. Not all economic integration constitutes progress. Sometimes, it is merely the transfer of costs from the present into the future.

VIAZiarul de Investigații
SURSĂSorin PREDA
Articolul precedentCristian Popescu Piedone, un actor-cheie în noua ecuație administrativă a Capitalei
Sorin PREDA
Senior partner Ziarul de Investigatii