Încasări de zeci de milioane de euro, profituri cât o pensiune cu trei camere de la ţară. Hotelurile de lux de pe litoralul românesc produc bani buni în sezonul estival, dar patronii acestora declară sume infime la bugetul de stat. Dacă este să ne luăm după raportările de la Fisc, oameni de afaceri ca George Copos, Dan Grigore Adamescu sau Mohammad Murat fac adevărate acte de caritate la malul mării.
Ministrul Turismului a aratat în repetate rânduri cu degetul spre
hotelierii de pe litoral şi evaziunea pe care aceştia o practică, la
scară mai mică sau mai mare, în fiecare sezon estival.
Din păcate
pentru bugetul de stat, nici Maria Grapini şi nici instituţiile
responsabile cu controlul activităţilor din turism nu au reuşit mare
lucru. Patronii hotelurilor de pe litoral se îmbogăţesc în fiecare vară,
însă în bilanţurile contabile declară că sunt săraci lipiţi. Şi nu
vorbim aici de localnicii care zdrăngăne legătura de chei prin gări sau
pe marginea şoselei, în încercarea de a închiria dormitorul soacrei, ci
de imperiile hoteliere, controlate de miliardari de top.
Cartierul de
lux ridicat de omul de afaceri libanez Mohammad Murrad, patronul
lanţului fast food Spring Time, pe plaja dintre oraşul Năvodari şi
staţiunea Mamaia nu face nici o ceapă degerată dacă e să dăm crezare
raportărilor contabile.
Phoenicia Holiday Resort, cel mai nou şi mai
mare complex all inclusive de pe litoralul românesc, are 1.200 de
locuri de cazare, este arhiplin, dar nici una dintre societăţile cu
răspundere limitată din spatele cartierului de lux nu raportează
încasările imense din sezon. Din contră, dacă ar
fi să ne luăm după datele financiare, afacerea controlată de
preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc scârţâie rău
de tot.
Lanţurile hoteliere Phoenicia şi Perla sunt reprezentate în
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) de cinci
firme, trei SRL şi două societăţi pe acţiuni: Mandi Logistic SRL,
Phoenicia Express SRL, Laricont 2007 SRL, Perla Majestic SA şi Phoenicia
Hotels SA. Laricont SRL a avut anul trecut un profit net de numai
180.730 de lei, respectiv puţin peste 40.000 euro. Firma are 13
salariaţi şi a consemnat în 2012 o cifră de afaceri de aporape patru
milioane de lei. În 2011, situaţia nu a diferit prea mult, cu excepţia
faptului că firma avea 23 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 2,6
milioane de lei, profitul net fiind de 185.219 lei.
În 2010, an greu
în plină criză, cifra de afaceri a firmei a mers binişor, respectiv 3,8
milioane lei, însă profitul net a fost de doar 6.611 lei. Laricont a
fost înfiinţată în 2007 şi are sediul în Mamaia. Restul firmelor, cu
excepţia SC Perla Majestic SA, sunt greu de găsit în baza de date
financiară, întrucât din 2009 nu au mai depus raportări contabile.
Phoenicia
Hotels deţine şase complexuri hoteliere pe litoral, cu grad ce confort
de trei şi patru stele. Acestea totalizează peste 1.400 de camere. Dacă
ne raportăm numai la cele trei luni de sezon estival, deşi o parte
dintre aceste hoteluri sunt deschise şi în extrasezon, precum şi la un
tarif mediu de 200 de euro pe noapte (cu toate că, în regim de all
inlcusive, o cameră poate să ajungă la un tarif dublu), la un grad de
ocupare de numai 60%, rezultă că toate cele şase unităţi hoteliere
produc 168.480 euro în fiecare zi de sezon. Cele aproximativ 100 de zile
de sezon estival pe litoralul românesc ar trebui să-i aducă holdingului
Phoenicia încasări de 16,8 milioane de euro. Asta fără să mai punem la
socoteală restul de opt unităţi de cazare pe care grupul le
administrează în Capitală.
Evaziunea de la Eforie
Aceeaşi situaţie o întâlnim şi în cazul societăţii Ana Hotels,
controlată de George Copos. Compania hotelieră deţine şase hoteluri, din
care unul este situat pe litoral.
Hotelul
Europa din Eforie Nord dispune de 221 de camere, un grad de confort de
patru stele şi are un preţ mediu de 100 euro pe zi de persoană. Dacă
aplicăm acelaşi raţionament de mai sus rezultă că hotelul lui Copos de
pe litoral poate produce 2.210 euro pe zi, respectiv 2,2 milioane de
euro (9,9 milioane de lei) în fiecare vară. Chiar dacă-i acordăm
clemenţă şi considerăm, ca în precedentul caz, un grad de ocupare de
numai 60%, tot rezultă încasări de 1,32 milioane de euro.
Şi acest
hotel este deschis tot timpul anului şi dispune de un centru SPA şi
facilităţi balneo, care aduc încasări suplimentare. Cu toate acestea,
Ana Hotels s- a declarat cu pierderi de aproape un milion de euro anul
trecut. Potrivit raportărilor financiare, în 2012 compania-mamă Ana
Hotels a avut o cifră de afaceri de peste 111 milioane de lei, venituri
de 123,8 milioane de lei, cheltuieli de 124,5 milioane de lei şi o
pierdere netă de 920.234 de lei. Şi asta după ce în 2011 compania
avusese doar 257.164 de lei profit iar cu un an în urmă Ana Hotels
înregistrase o pierdere netă de peste opt milioane de lei.
Chiar
dacă o parte dintre hoteluri nu ar funcţiona aşa cum ar trebui, raportul
dintre încasări, venituri, cheltuieli şi profitul declarat este mult
prea mare. Mai ales că nici unul dintre investitorii de pe litoral, dar
mai ales Copos, cunoscut pentru buzunarul extrem de strâmt atunci când
vine vorba despre propriii bani, nu ar mai menţine în funcţiune un hotel
care merge în pierdere.
Pierderi de cinci stele la Rex
Nici afacerea estivală a omului de afaceri Dan Grigore Adamescu
nu merge prea bine pe litoral, dacă e să luăm de bune raportările de la
Fisc.
Proprietarul hotelului de cinci stele Rex din Mamaia, declarat
monument istoric, a decis să supună hotelul unor lucrări de
reabilitare, astfel că acesta
este în prezent închis. Acum unitatea hotelieră nu aduce profit, însă
dacă urmărim raportările financiare din anii când hotelul a funcţionat,
mai întâlnim încă un miliardar sărac. Rex Mamaia SA, firma care
administreză hotelul, a înregistrat în 2010 şi 2011 pierderi de aproape
1,6, respectiv 1,8 milioane de lei, în condiţiile în care unitatea
hotelieră funcţiona la capacitate maximă, iar cele 102 camere ale
unităţii hoteliere aduc, la un tarif mediu de 200 de euro pentru o
noapte, venituri de 20.000 de euro zilnic, respectiv două milioane de
euro (nouă milioane de lei) în fiecare vară.
Începând din toamnă,
toţi hotelierii vor fi obligaţi să plătească o taxă pe cameră, care va
fi stabilită în funcţie de clasificarea hotelului şi de zonă. Noul
sistem de impozitare a produs vii proteste în rândul hotelierilor de pe
litoral, însă acest lucru nu a schimbat cu nimic optica autorităţilor.
„În ultimele şase luni, am primit foarte multe reclamaţii că există o
neînregistrare a turiştilor şi multe alte lucruri care nu sunt
evidenţiate fiscal”, a motivat Maria Grapini, ministru delegat pentru
Mediu de Afaceri şi Turism.
Operaţiunea „casa de marcat”
În prezent nu există un sistem unic de evidenţă a turiştilor,
astfel că nimeni nu poate spune căt de amplu este fenomenul evaziunii
fiscale la recepţiile hotelurilor.
Garda Financiară Constanţa a
început în acest sens, o acţiune de control în staţiuni, însă rămâne de
văzut dacă operaţiunea va avea rezultatele scontate. „Există aparate de
marcat fiscale în toate recepţiile, însă rămâne de văzut dacă acestea
sunt şi folosite”, a precizat Ciprian Fronea, directorul Gărzii
Financiare Constanţa, care a explicat că, în cazul în care vor fi
descoperiţi hotelieri care nu înregistrează veniturile, aceştia riscă
amenzi între 8.000 şi 10.000 de lei, plus măsura complementară de
suspendare pentru trei luni a punctului de lucru. Hotelierii constănţeni
nu par prea speriaţi de amenzi, mai ales dacă şi-au umplut buzunarele
cu bani negri în această vară, iar o suspendare a punctului de lucru nu
îi va afecta prea tare la final de sezon.
Fraţii „Frutti Fresh”, un nou sezon falimentar
Miliardarii Ioan şi Viorel Micula figurează printre cei mai importanţi proprietari de hoteluri de pe litoral şi în acelaşi timp, printre cei mai mari datornici. Cei doi au achiziţionat în urmă cu zece ani 12 hoteluri de pe litoralul românesc, majoritatea în mandatul fostului ministru al Turismului Dan Matei Agathon. La acea vreme, specialiştii din turism au acuzat ilegalităţi în procesul de atribuire şi faptul că firmele celor doi miliardari erau pline de datorii în momentul privatizării. La un deceniu după acest scandal, afacerea hotelieră a miliardarilor bihoreni este în pragul falimentului. După mai multe încercări de vânzare a hotelurilor care merg în pierdere, patronii au abandonat unităţile de cazare. 2013 se anunţă un nou an pe pierdere pentru hotelurile „Frutti Fresh”. În fiecare an lanţul hotelier Micula bifează pierderi de ordinul milioanelor de lei şi, cum vânzările de hoteluri merg prost pe litoral, cei doi miliardari nu au şanse să-şi rezolve prea curând problemele.