Sursa: Facebook Primaria Constanta

Angajații CT Bus – compania de transport care operează în municipiul Constanța, sunt, pentru a doua zi consecutiv, în grevă.

Ieri, compania anunța că este vorba despre o grevă spontană, astfel că tot transportul public a fost paralizat.

Fătă autobuze ale CT Bus pe traseu nici ieri nici azi, după ce angajații au decis să intre în grevă spontană. Iar decizia a fost criticată într-un comunicat de presă al companiei, unde se arată că „Municipiul Constanța a fost lipsit de transport public în comun, o situație resimțită de întreaga populație”.

Această situație este independentă de voința managementului CT BUS SA, care a solicitat angajaților reluarea activității și deschiderea dialogului. În pofida acestui demers, protestul spontan a continuat, iar reluarea transportului nu a fost posibilă.
Conducerea CT BUS SA va continua eforturile pentru dezamorsarea situației, cu obiectivul reluării cât mai rapide a transportului public.
CT BUS S.A. va comunica permanent evoluția situației
”, transmiteau ieri responsabilii societății.

Salariații au decis să întrerupă activitatea, reclamând neîndeplinirea unor obligații din Contractul Colectiv de Muncă, de la plata primei de Crăciun, acordarea voucherelor de vacanță și menținerea valorii bonurilor de masă.

Conform lui Bogdan Gheorghe, liderul Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe, protestul are însă la bază și alte multor nemulțumiri acumulate în timp, conform ziarulamprenta.ro.

S-a umplut paharul nemulțumirilor. Concedierile anunțate este unul dintre factori, dar nemulțumirile sunt legate de nerespectarea contractului colectiv de muncă, de lipsa pieselor, a banilor și de toate tensiunile acumulate în timp. Sperăm să găsim o cale ca astăzi să se rezolve problemele angajaților CT Bus. Eu îmi doresc ca autobuzele să iasă pe traseu, dar asta ar însemna o rezolvare a problemelor noastre”, a spus Bogdan Gheorghe, pentru sursa citată.

Dar, pe de altă parte, Primăria Municipiului Constanța a subliniat că „rămâne deschisă dialogului, însă solicită respectarea legii, asumarea responsabilităților manageriale și protejarea interesului public”, în condițiile în care „protestul spontan nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă și nu a fost notificat conform prevederilor legale”.

Situația semnalată reprezintă o problemă de management la nivelul operatorului de transport public, iar responsabilitatea gestionării relațiilor de muncă, a politicilor salariale și a dialogului social revine conducerii CT BUS S.A., în conformitate cu atribuțiile stabilite prin contractul de delegare a gestiunii serviciului.

Municipalitatea subliniază că și-a îndeplinit integral obligațiile financiare față de operatorul de transport public pentru anul 2025. CT BUS SA a primit sumele prevăzute în buget, aprobate conform legii, fără întârzieri sau diminuări.

De asemenea, Primăria Municipiului Constanța a formulat recomandări clare, fundamentate pe concluziile unui audit extern independent, specializat și cu experiență, realizat în conformitate cu prevederile contractuale. Aceste recomandări vizează eficientizarea activității, echilibrarea cheltuielilor și îmbunătățirea managementului financiar și operațional al societății.

Printre măsurile recomandate se numără regândirea statului de funcții, având în vedere faptul că o parte dintre posturi se suprapun sau presupun activități și responsabilități similare. Totodată, este necesară echilibrarea structurii de personal pe categorii.

Exemplele de bună practică arată că un operator bine administrat are o pondere a personalului TESA de aproximativ 5% din totalul numărului de angajați, în timp ce, în cazul CT BUS SA, personalul TESA reprezintă aproximativ 11%, peste valorile recomandate. Prin urmare, o ajustare a organigramei este imperios necesară.

În ceea ce privește repartizarea cheltuielilor, auditul relevă faptul că, în mod normal, cheltuielile cu salariile ar trebui să reprezinte până la 50% din totalul cheltuielilor, comparativ cu aproximativ 70%, cât se înregistrează în prezent la CT BUS SA.

Din perspectiva unui operator eficient, acest procent este considerat foarte ridicat și neobișnuit de mare. În mod uzual, la nivel european și național, în condițiile unei bune administrări, cheltuielile cu personalul se situează între 30% și 50% din total.

Primăria Municipiului Constanța consideră inacceptabilă deturnarea nemulțumirilor interne către un scop politic, cu afectarea directă a cetățenilor municipiului, care depind zilnic de serviciul public de transport. Blocarea activității CT BUS S.A nu reprezintă o soluție și nu poate fi justificată în condițiile în care finanțarea a fost asigurată, iar cadrul de dialog instituțional există”, se arată într-o informare publicată pe Facebook.

Articolul precedentFost ministru al Transporturilor, reținut; este acuzat că a încercat să-l mituiască pe directorul RAR