Scandalul gunoaielor din Sectorul 1: Romprest și Primăria Sectorului 1 își bat joc de 200.000 de oameni. De ce contractul cu Romprest e ILEGAL

În plină pandemie de coronavirus, aproape 200.000 de oameni din Sectorul 1 privesc neputincioși cum, de mai bine de două săptămâni, munții de gunoaie de pe străzile lor cresc de la o zi la alta, inclusiv pe marile bulevarde ale Bucureștiului. Gunoaiele înseamnă boală, gândaci, șobolani, adică adevărate bombe ecologice, și toate astea se întâmplă în urma unui contract încheiat ILEGAL!

Noul primar USR Clotilde Armand se răfuiește cu operatorul de salubritate Romprest, într-un spectacol grotesc al declarațiilor bombastice, făcute în special pe Facebook, amenințărilor cu poliția, procurorii și tribunalele și al refuzului mut de a-și face treaba al unei companii care e abonată la banii Sectorului 1 de 12 ani și mai are de încasat facturi uriașe alți 12.

Operatorul de salubritate, Romprest Service SA, spune că va mai presta anumite servicii doar până la Crăciun, motivând că are de recuperat sume uriașe. Garda de Mediu a intrat și ea pe fir, amenințând că va sancționa ambele instituții: Primăria Sectorului 1 și Romprest.

DE REȚINUT: Contractul cu Romprest nu a fost încheiat în anul 2008 în urma unei licitații, așa cum prevede legea, ci doar în urma unei hotărâri de consiliu local!

Ce spune legea

În Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, salubrizarea localităților face parte din categoria utilităților publice.

La art.3 din capitolul 1 al aceleiași legi se precizează că :

„Serviciile de utilități publice fac parte din sfera serviciilor publice de interes general și au următoarele particularități:

  • au caracter permanent și regim de funcționare continuu;
  • sunt furnizate/prestate pe baza principiului `beneficiarul plătește`”

Istoric

În data de 30.06.2008 s-a încheiat contractul de salubritate între Consiliul Local al Sectorului 1 și Compania Romprest Service SA pentru o perioadă de 25 de ani. La acea vreme, primar era Andrei Ioan Chiliman.

Potrivit contractului, Romprest are următoarele atribuții:Precolectarea, colectarea și transportul deșeurilor municipale, inclusiv a deșeurilor toxice periculoase din deșeurile menajere, cu excepția celor cu regim special;

  • Măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea căilor publice;
  • Curățarea și transportul zăpezii pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț;
  • Colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public și predarea acestora unităților de ecarisaj;
  • Colectarea, transportul, depozitarea și valorificarea deșeurilor voluminoase provenite de la populație, instituții publice și agenți economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deșeuri de echipamente electrice și electronice etc);
  • Colectarea, transportul, depozitarea deșeurilor rezultate din activități de construcții și demolări, pe baza unor contracte individuale de prestări servicii încheiate cu beneficiarii acestor activități.

Patru ani mai târziu, apare un act adițional care reduce durata contractului, de la 25 la 22 de ani. Pe fir intrase Consiliul Concurenței, care stabilise că nu este în regulă un act încheiat pe o perioadă atât de lungă de timp. La acea vreme, primar al Sectorului 1 era tot Andrei Chiliman.

Astfel, în data de 15 mai 2012, apare actul adițional cu numărul 6.

Consiliul Concurenței a stabilit că durata contractului de 25 de ani încheiat cu Romprest pentru servicii de salubrizare „este mare și că nu reiese clar în cât timp se vor amortiza investițiile ce urmează a fi făcute de către prestator”.

La art. 1 din actul adiținal se stabilește că „durata contractului de delegare a gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativă a Sectorului 1 București se reduce cu trei ani, durata acestuia devenind astfel 22 de ani, consecințele financiare ale reducerii termenului fiind suportate integral de către operator”.

La art. 2 din același document se precizează că „durata contractului de delegare a gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativă a sectorului 1 Bucureşti nr. J077/S/30.06.2008 se reduce suplimentar cu încă 4 (patru) ani în cazul în care operatorul nu va reuşi să finalizeze staţia de sortare a deşeurilor în termen de cel mult un an de la data obţinerii autorizaţiei de construire, din vina sa exclusivă, ceea ce va determina o durată a contractului de 18 (optsprezece) ani”.

De asemenea, la art. 3 din actul adițional, părțile se obligă ca „după o perioadă de 15 ani de derulare a contractului să organizeze un audit al calității prestației serviciilor de salubrizare de către un auditor selectat de către autoritatea contractantă, prin licitație internațională”.

Auditul va trebui să stabilească dacă au fost amortizate în totalitate investițiile și, în consecință, părțile vor conveni o eventuală modificare a duratei contractului. Cei 15 ani s-ar termina în anul 2023.

Surpriza de anul trecut

Anul trecut, consilierii locali s-au trezit cu un proiect neașteptat pe masă.

În ședința din data de 1 aprilie 2019, pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de Consiliu Local al Sectorului 1 a apărut proiectul de hotărâre cu privire la majorarea tarifelor pentru activitățile serviciilor de salubrizare derulate de Romprest.

Proiectul a fost prezentat sub forma a peste 1.000 de pagini, pe care consilierii locali nu ar fi avut cum să îl studieze în trei zile sau în ziua ședinței.

La acea vreme, consilierul Oliver Leon Păiuși a avut obiecții cu privire la includerea proiectului pe ordinea de zi în ultimul moment.

Nu poate să existe ordine suplimentare la ședințe extraordinare. Avem o mie și ceva de pagini care trebuie analizate. Noi chiar ne luăm în serios munca de consilier. Nu suntem maimuțe aici, da, m-ați înțeles?

Și totuși, așa s-a votat, „ca maimuțele”. În câteva minute, 15 consilieri au fost pentru, iar 7 împotrivă.

Procesul verbal al ședinței arată că înainte de vot a fost un schimb acid de replici între Clotilde Armand, consilier local la acea vreme, și reprezentantul Romprest. Ea s-a plâns că nu a avut vreme să își consulte dosarul și că, chiar dacă acesta fusese dat consilierilor de vineri, nu s-a mai uitat peste el, pentru că oricum venea weekendul.

Un prezent plin de mizerie și gunoaie

Criza gunoaielor s-a declanșat în data de 27 noiembrie, când Romprest, firma de salubrizare, a încetat să mai ridice gunoaiele, motivând că facturile neplătite de administrația locală ating suma de 94 de milioane de lei.

Drept răspuns, Clotilde Armand a spus că refuză să le achite, pe motiv că tarifele ar fi umflate și i-a acuzat pe cei de la compania de salubritate de ilegalități. Edilul mai spune și că nu are bani, pentru că fosta conducere a primăriei ar fi lăsat o gaură în buget de 800 de milioane de lei.

„În Sectorul 1 este plin de gunoi lăsat ostentativ pe străzi și trotuare de prestatorul de servicii de salubrizare pentru că acesta are impresia că noi vom ceda și vom plăti niște facturi emise nelegal.

Din informațiile mele, s-au trimis facturi către primărie la suprapreț. Acest serviciu de salubrizare ne costă un sfert din bugetul local anual. Este o sumă fantastică pe care comunitatea o plătește să fie curat în sector.

Eu nu voi plăti din bugetul local ceva care deja a fost plătit, eu nu voi accepta să fim luați de proști de această companie care emite facturi nelegale Primăriei. Iar pentru asta voi depune la Parchet o nouă plângere”, scria Clotilde Armand pe pagina ei de Facebook, în data de 2 decembrie.

În replică, reprezentanții Romprest o contrazic pe primărița Sectorului 1.

„În ceea ce privește legalitatea tarifelor de decontare a prestației, considerăm că acest subiect nu poate fi invocat de către Primar, ca reprezentant al Autorității publice locale, și pus în sarcina Operatorului ca și culpa. În cazul Contractelor de delegare a gestiunii unui serviciu public, tarifele sunt aprobate de către Autoritate, conform prevederilor contractuale, prin Act adițional la Contract, aprobat prin Hotărâre a Consiliului Local. Operatorul delegat este deci obligat să factureze prestația în baza acestor tarife aprobate legal, aflate în vigoare. Facturile sunt, deci, emise în deplină legalitate.

De asemenea, considerăm că invocarea caracterului nelegal al unor acte aflate în vigoare, care au fost aprobate de către Autoritatea Locala prin organul deliberativ, Consiliul Local Sector 1, si contestarea acestora exced cadrului contractual în care Operatorul își desfășoară activitatea, subiectul fiind de competența institutiilor abilitate în acest sens”, precizau oficialii Romprest într-un comunicat de presă.

Romprest a anunțat că resursele financiare ale firmei se vor încheia cel mai probabil în această săptămână și, prin urmare, orice servicii prestate până acum vor lua sfârșit (inclusiv cele de deszăpezire) până la achitarea facturilor restante.

Se termină banii pe care îi mai avem din liniile de credit. Noi am solicitat un dialog instituțional, dar în lipsa lui și fără încasarea facturilor restante vom fi constrânși să sistăm toate activitățile

Sorin Velicu, directorul operațional Romprest

Curtea de Conturi: facturi umflate pe tarife ilegale. Prejudiciul a fost de 117 milioane de lei

Acuzațiile edilului din Sectorul 1 cu privire la creșterea ilegală a tarifelor vin în urma unui control al Curții de Conturi, care a fost finalizat în luna noiembrie 2016.

La acea vreme, inspectorii Curții de Conturi au stabilit că Primăria Sectorului 1 a plătit în perioada 2013-2016 suma totală de 94,1 milioane de lei, cu tot cu TVA, banii fiind tarife indexate în baza unui alt indice al prețului de consum față de cel prevăzut în contractul inițial atribuit prin licitație.

Astfel, contrar prevederilor din caietul de sarcini, au fost calculate dobânzi și penalități în sumă totală de 23,7 milioane de lei.

Inspectorii Curții de Conturi au mai stabilit la acea vreme că prejudiciul se ridică la 117 milioane de lei, iar Primăria Sectorului 1 trebuie să ia măsurile legale pentru recuperarea acestuia și virarea sumelor recuperate la bugetul local.

După constatările Curții de Conturi, Primăria a demarat mai multe acțiuni în instanță, cerând judecărilor, printre altele, să constate ca nelegală indexarea tarifelor de prestație și nulitatea parțială a actului adițional semnat în 2012 cu privire la aceste lucruri.

Primăria a mai cerut ca Romprest să dea înapoi sumele achitate, în valoare de 94 de milioane de lei, la care să se adauge penalitățile de 23,7 milioane de lei. Total: 117 milioane de lei.

Totuși, în luna aprilie a anului 2018, magistrații Tribunalului București a suspendat judecarea cauzei, pentru a aștepta soluționarea altui proces, deschis tot de Primăria Sectorului 1. În prima fază a procesului, judecătorii au respins cererea primăriei.

Întrucât din 2016 până în 2019 s-au acumulat dobânzi, Primăria Sectorului 1 actualizat situația prejudiciului, care a ajuns la suma de 125,4 milioane de lei: prejudiciul de 94,1 milioane de lei stabilit de inspectorii Curții de Conturi, la care se adaugă penalități de 31,2 milioane de lei.

Tudorache o povățuiește pe Armand unde să caute banii pentru achitarea facturilor

Clotilde Armand este contrazisă și criticată inclusiv de fostul primar al Sectorului 1, Dan Tudorache.

„Conducerea Sectorului 1 nu se face prin PR agresiv, prin crearea de conflicte cu prestatorii de servicii și furnizorii și prin „bisericuțe” și intrigi în primărie.

Vă anunț eu, dacă încă nu ați realizat: campania electorală s-a terminat, ați câștigat mandatul, cum l-ați câștigat, trebuia să fi trecut la treabă de ceva vreme.

Și, când zic treabă, nu mă refer să strângeți personal și la propriu gunoaiele din centrul orașului, alături de voluntari, camere TV și alaiul nelipsit de aplaudaci. E și asta o treabă, dar nu de primar.

Până când ați fost numită, unul dintre lucrurile care mergeau chiar bine în Sectorul 1 a fost salubrizarea.

Acum ați început și un război personal cu ceea ce considerați a fi „mafia gunoiului”. E treaba dv., probabil că din asta vă hrăniți, din conflicte. Doar că aveți deja peste 200.000 de victime colaterale, cetățenii sectorului, obligați să trăiască printre munți de gunoaie, acum, în plină pandemie.

Știu, tot situația financiară dezastruoasă, moștenită de la administrația Tudorache, e de vină.

Doar că vreau să vă reamintesc, pentru că probabil deja știți, că în conturile Companiei de Investiții există peste 220 de milioane de lei. Cum bănuiesc că despre construirea unui spital nu mai poate fi vorba, aveți șansa de a-i folosi tot pentru sănătatea cetățenilor, eliminând de pe străzile noastre aceste veritabile surse de infecție, prin achitarea facturilor către Romprest”, a scris Dan Tudorache pe pagina sa de Facebook.

Acesta lansează și acuzații la adresa lui Clotilde Armand, susținând că, de fapt, tot circul existent are drept scop înlocuirea actualului operator de salubritate cu o altă firmă, Veolia Proprete.

„Sau Romprest trebuie falimentată pentru a putea fi preluată mai ușor de Veolia Proprete, așa cum umblă vorba prin târg?”, mai scrie fostul edil.

Armand și-a luat la negocierile cu Romprest soacra și bărbatul

Clotilde Armand si Sotul

Zvonurile par să fie întărite de acțiunile ciudate ale lui Armand. Cum era normal, a avut loc o întâlnire între primarul Sectorului 1 și reprezentanții Romprest.

„La întâlnirea cu oficialii societății de salubrizare Romprest, Clotilde Armand a venit însoțită de patru persoane fără nicio calitate oficială sau funcție în primărie. Sergiu Moroianu cu „calitatea” de soț, Dan Milea, consilier municipal, un avocat și stupoare, mama soțului său, deci soacra distinsei primărițe.

Primarul a încercat să îi determine pe reprezentanții Romprest să renunțe la contractul de deszăpezire sau aruncarea pe carosabil a substanțelor pentru prevenirea înghețului, deși primăriile sunt obligate prin lege să aibă astfel de contracte valabile în sezonul de iarnă.

Discuțiile s-au întins pe patru ore. Primarul Clotilde și armata sa de sfătuitori intimi au purtat discuții cu Romprest de la un nivel ofensiv imposibil de explicat.

Demn de consemnat este că tocmai primarul care clamează transparența absolută, nu a făcut nicio declarație publică sau vreun comunicat despre această discuție de aproape 4 ore”, au scris jurnaliștii de la Evenimentul Zilei în data de 2 decembrie.

„Mafia gunoaielor” – Nelu Iordache și Ilie Ciuclea de la Supercom S.A., dau Statului „tunuri” de sute de milioane de lei prin groapa de gunoi ilegală de la Ulmeni

Clotilde protestează, judecătorii o obligă să plătească

În data de 10.12.2020, Primăria Sectorului 1 a fost înștiințată că este executată silit de Romprest, se precizează într-un document intern al instituției, ajuns în posesia noastră.

„Împotriva Consiliului Local al Sectorului 1 București (…), Creditorul, Compania Romprest Service SA (…) a demarat executarea silită în temeiul art. 712 și art. 719 din C.proc.civ, pentru sumele de bani datorate și neachitate în temeiul serviciilor prestate în baza Contractului prestări servicii salubrizare nr. J077/S/30.06.2008.

La Biroul Executorului Judecătoresc ACTA NON VERBA (…) s-au format 5 dosare de executare silită, respectiv dosar nr. 685/2020, nr. 686/2020, nr. 687/2020, nr. 799/2020 și nr. 894/2020.

Executorul judecătoresc a emis acte de executare silită prin care a solicitat achitarea creanțelor deținute de Creditorul, Compania Romprest SA față de instituția noastră.

Consiliul Local al Sectorului 1 a formulat contestație la executare silită și a cerut suspendarea provizorie a executării față de dosarele de executare silită”.

Mai mult, biroul executorului judecătoresc a comunicat luna aceasta către Consiliul Local Sector 1 două somații de plată în dosarele de executare silită nr. 1403/2020 și nr. 1405/2020.

Instanța de judecată, respectiv Judecătoria Sector 1 a încuviințat executarea silită cerută de executor.

În același document menționat mai sus se precizează că:

„În fapt, prin Somațiile emise de către BEJ ACTA NON VERBA în data de 08.12.2020 prin dosarul de executare nr. 1403/2020 și în data de 02.12.2020 în dosarul de executare nr. 1405/2020 (…) ni s-a comunicat faptul că s-a declanșat executarea silită împotriva noastră prin:

  • obligația de a achita creditorului suma de 78.761.291,35 lei întârzieri contract și cheltuieli de executare, dosar executional nr. 1403/2020 inclusiv actualizarea creanței creditorului cu suma de 2.620.377,44 lei;
  • obligația de a achita creditorului suma de 10.509.524,03 lei întârzieri contract, penalități și cheltuieli de executare, dosar executional nr/ 1405/2020”.

Drept replică, în ședința extraordinară de consiliu local din data de 15.12, Primăria Sectorului 1 a avut pe ordinea de zi un proiect prin care își ia avocați din afara instituției, care să reprezinte instituția în litigiile cu Romprest.

Totuși, Clotilde Armand susține că oamenii vor avea un sector curat de sărbători. Cum? Nici ea nu știe, deși a anunțat că desfășoară o acțiune de strângere a gunoaielor cu oameni din ADP.

Am folosit forțele noastre proprii pentru a rezolva în mod tranzitoriu situația, până găsim un alt salubrist, care ne va ajuta mai intens. Am găsit niște facturi pe care putem să le plătim, niște facturi de gunoi menajer. Le-am dat la plată. Facturile celelalte nu pot să le plătesc, pentru că nu sunt corecte. De exemplu, avem niște mașini de măturat mecanizat, care au o lățime de 2 metri 50 de acțiune, care se duc o singură dată pe stradă și ei ne facturează ca și cum s-ar fi dus de 2 ori cu 5 metri de carosabil. Nu vom petrece sărbătorile de final de an cu gunoi, asta e o promisiune a mea

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1

Totuși, Romprest susține că încă nu a primit niciun ban din suma anunțată de edilul Sectorului 1.

În afară de comunicarea de pe Facebook, eu ca director nu am informații că s-ar fi făcut o asemenea plată. Toate situațiile înaintate cuprind corect cantitățile de servicii prestate, inclusiv cantitățile pe care nu am putut să le trecem acolo, chiar milioane de metri pătrați. Noi am asigurat continuitatea serviciului, am ridicat toate deșeurile în zilele de colectare. Vom presta atât timp cât vom avea bani. Serăm să ajungem în ziua de Crăciun, depinde cât și când va ninge

Sorin Velicu, directorul firmei de salubrizare.

Ei se ceartă, Garda de Mediu îi amendează, străzile sunt tot sufocate de mizerie

Sectorul 1, anul 2020

În cele din urmă s-au sesizat și comisarii Gărzii de Mediu, care au început să facă verificări în sector. Iar amenzile vor începe să curgă pentru ambele părți: operatorul de salubritate pentru că nu a ridicat deșeurile, iar Primăria Sectorului 1 va fi amendată pentru că nu are acest dreptul să ridice gunoaiele de pe străzi.

„Primăria Sectorului 1 riscă sancțiuni în cuantum de 200.000 de lei pentru neasigurarea unui mediu curat (…) respectiv operatorul de salubritate, pentru neasigurarea continuității. Din punct de vedere cantitativ și calitativ al serviciului public de salubritate, riscă o sancțiune de 50.000 de lei”, a declarat Andrei Corlan, reprezentant al Gărzii Naționale de Mediu.

Oficialii Gărzii de Mediu precizează că doar operatorii de salubritate care au contracte încheiate cu primăriile au dreptul să gestioneze colectarea gunoaielor.

Și Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a îndemnat-o pe Clotilde Armand să termine cu scandalul, spunând că Primăria Sectorului 1 trebuie să onoreze contractul care este în vigoare cu firma de salubritate și să se asigure că gunoiul este ridicat de pe străzi.

„Îl rog să nu mai complice inutil lucrurile”, a reacționat ulterior Clotilde Armand.

Cine e Romprest

Romprest Service SA este unul dintre cei mai mari operatori de salubritate din România.

Înființată în anul 2001, în prezent compania este deținută de mai multe companii, printre care firma canadiană Detaco (42,6%), Europrest Invest (30%), Premium Management Team (13,7%), Compania Națională de Aeroporturi București (10%) și firma americană Firstcom (3,5%).

Compania cu aproape 2.600 de angajați a înregistrat în anul 2019 o cifră de afaceri de 241 de milioane de lei și un profit de 23,7 milioane de lei, o creștere de 100% față de anul anterior.

Începând din 2013, firma a avut 260 de contracte de achiziții semnate cu instituții publice. Valoarea totală a acestora se ridică la suma de 640 de milioane de lei.

În momentul de față, administrator al Romprest este Marian Bogdan Amidi, iar director executiv este Răzvan Duca Ghenoiu.

Alți administratori ai firmei: Dinu Ștefan Lefter, Marian Măgureanu – fiul fostului director al SRI, Virgil Măgureanu, Viorel Tănase si Orlando Valache, despre care mass-media a relatat că este omul de încredere al lui Radu Budeanu și administrator al Cancan TV.

Ziarul de Investigații

Articolul precedentRețea organizată de pornografie infantilă, cercetată în Italia
Articolul următorPreședintele Franței, infectat cu Covid-19