Sursa: Facebook

E departe de a fi lapte și miere în coaliția de guvernare.

Iar unele disensiuni ies în spațiul public, cum este și cea legată de nemulțumirile liderului PSD Sorin Grindeanu la adresa ministrului USR al Fondurilor Europene. Totul, după ce Dragoș Pîslaru a adus în discuție pierderea fondurilor europene în construcția A8.

În acest moment suntem într-o situaţie în care proiecte de cam 6,3 miliarde de euro sunt, din perspectiva analizelor tehnice, proiecte care nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026 sau care nu îndeplinesc procedurile. Deja avem o diferenţă, de la 15 miliarde minus 6,3, adică 8,7 miliarde euro care ar rămâne în PNRR, la care se adaugă un pachet de măsuri legate de rezilienţă”, spunea Dragoş Pîslaru.

Fapt care l-a nemulțumit grav pe Sorin Grindeanu, dat fiind că autostrăzile – și în general infrastructura – sunt proiectele sale cele mai importante, din perioada (parcă mai ieri era) când conducea Ministerul Transporturilor. Așa că a sărit în apărarea… sa.

În realitate, se circulă deja pe mare parte dintre autostrăzile despre care unii -în mod total iresponsabil – spun că nu vor mai fi construite.
Nu pot să nu mă întreb, aşa cum mulți români s-au sesizat deja, ce-o fi fost în mintea domnului ministru Pîslaru? Să aibă curaj şi să le spună clar românilor dacă domnia sa consideră că proiectele începute nu mai trebuie finalizate. Pentru că din declarațiile sale aşa pare…
”, a scris Grindeanu pe Facebook.

Ieri, ministrul Fondurilor Europene a scris mai pe larg „despre PNRR, aplicat și pe cifre”, punctând că exita „un risc major: România risca să piardă 7,8 miliarde de euro din PNRR”.

Dragos Pîslaru a scris și despre motive – anume negocieri lungi cu „Comisia Europeană și care nu conduceau la niciun rezultat”. Însă nu totul este sumbru, scrie mai departe ministrul Pîslaru:

În urma vizitei la București a delegației Comisiei Europene conduse de către doamna Céline Gauer, pot confirma următoarele vești bune: Nu pierdem bani nerambursabili. Din proiectele cu risc de eliminare de pe componenta de împrumut, am repus în negociere investiții în valoare de 2,5 miliarde Euro pentru care am demarat analize suplimentare și proceduri de accelerare, care să permită finalizarea lor înainte de august 2026. Am convenit, în premieră, ca în PNRR să fie introduse instrumente financiare prin Banca de Investiții și Dezvoltare (BID), astfel încât companiile de utilitate publică să poată accesa capital fără a depinde exclusiv de bugetul de stat.

Da, rămân proiecte în valoare de 6,3 miliarde euro care nu mai pot fi finanțate din PNRR. Nu pentru că am renunțat la ele, ci pentru că timpul și lipsa de acțiune din trecut nu mai pot fi întoarse.
Este momentul ca aceste întârzieri și greșeli să fie asumate onest de către cei responsabili. Nu este rolul meu să judec sau să dau vina pe cineva, dar este responsabilitatea mea să spun lucrurilor pe nume și să lupt pentru soluții reale, nu cosmetizări politice.

Pentru cei care încearcă să distorsioneze mesajele mele sau să transforme o analiză tehnică într-un pretext de atac politic: Nu am spus că se opresc autostrăzile. Am spus că anumite tronsoane nu mai pot fi finanțate prin PNRR, dar există alternative de finanțare – iar ele vor fi folosite.

PNRR nu este pierdut. Dar trebuie muncă serioasă, asumare și mai ales coerență în fața partenerilor europeni.
La finalul acestei zile, vreau să le mulțumesc echipei PNRR din MIPE pentru efortul lor susținut, precum și colegilor miniștri și ministerelor de linie pentru colaborarea excelentă.

Sunt mândru că România s-a prezentat demn și profesionist în fața Comisiei Europene și că împreună, ca o echipă unită, avem o șansă reală să renegociem planul până la finalul lunii iulie și să îl ducem mai apoi la capăt, la termen, pentru binele românilor.
Nu mai este timp de pierdut. E timpul să facem curățenie, să lucrăm profesionist și să maximizăm șansa unică pe care o avem cu banii europeni
”.

Articolul precedentInstitutul „Matei Balş”, firma care se ocupa de situaţiile de urgenţă și o angajată, urmăriți penal în dosarul incendiului din 2021
Articolul următorElena Udrea câștigă în fața DNA: prima zi de libertate