ANPC stopează invazia detergentului neconform din Ucraina: 45 de tone întoarse din drum la vama Halmeu – Conține drept la replică –

Sub coordonarea președintelui ANPC, Cristian Popescu Piedone, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a blocat intrarea în România a peste 45 de tone de detergent provenit din Ucraina, în urma unui control riguros desfășurat la Vama Halmeu, județul Satu Mare. Produsele – etichetate necorespunzător, fără documente traduse în limba română și fără buletine de analiză – au fost declarate neconforme și respinse de la comercializare. ANPC rămâne fermă în misiunea sa de a proteja consumatorii români de marfă dubioasă și riscuri ascunse.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a intervenit la solicitarea Biroului Vamal de Frontieră Halmeu, județul Satu Mare, pentru a verifica un transport suspect de produse de curățenie provenite din Ucraina. Verificările s-au încheiat cu o decizie fermă: întreaga cantitate de 45.885 kg de detergent nu va intra pe piața din România.


Operațiunea, coordonată de președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, a avut loc la punctul de trecere a frontierei Halmeu și a vizat două tipuri de detergent lichid pentru rufe, ambalate în recipiente de 5 litri: Free Original Ultra și Fee Alpin Freshness Ultra, ambele provenite din Ucraina.

Detergent Ucraina

Verificarea amănunțită a documentelor și etichetelor a scos la iveală o serie de nereguli grave:

  • Lipsa fișei tehnice corespunzătoare produselor prezentate. Fișa de securitate aparținea unui alt produs – Free Pro Black;
  • Etichetele și documentele de transport nu erau redactate în limba română, încălcând astfel legislația privind informarea corectă a consumatorilor;
  • Pe etichetele ambalajelor apărea menționat un alt importator decât cel din documentele oficiale: SC Bogdas Trade SRL figurând ca importator pe etichete, în timp ce în acte apărea SC Gabis Fortuna SRL din Brașov;
  • Instrucțiunile de utilizare și dozajul nu erau disponibile în limba română;
  • Loturile de detergent nu erau însoțite de buletine de analiză sau rapoarte de încercări, ceea ce pune sub semnul întrebării siguranța și conformitatea acestor produse.

Toate aceste abateri încalcă prevederile Regulamentului (CE) nr. 648/2004, ale Hotărârii Guvernului nr. 658/2007 și ale Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 (republicată) privind protecția consumatorilor.

ANPC a decis respingerea intrării în țară a produselor, oprind astfel un potențial pericol pentru consumatori și pentru piața internă a produselor de curățenie.

„Atât timp cât eticheta e o minciună, iar documentele nu spun adevărul, produsul nu are ce căuta pe piața din România. Legea e una singură – și o aplicăm fără excepții”, a transmis președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone.

Drept la replică primit și publicat la data de 22 iulie 2025

Precizările reprezentanților legali Gabis Fortuna SRL și Bogdas Trading SRL:

  1. Negăm cu fermitate acuzația de „invazie detergent neconform” asociată în titlul
    articolului firmelor menționate. Comunicatul ANPC menționează explicit doar
    constatarea din timpul controlului a existenței unor neconcordanțe între datele de pe
    etichetele produselor unde Bogdas Trade SRL figurează ca importator și cele din
    documentele de transport în care Gabis Fortuna SRL este destinatara a transportului.
    Aceste aspecte constatate de inspectorii ANPC reprezintă o eroare de procesare în
    cadrul documentației de însoțire emisă de furnizorul extern, urmând a fi corectată
    cu sprijinul operatorului vamal și al partenerului logistic.
  2. Folosirea termenului „detergent neconform” este complet nefondată, nefiind
    rezultatul vreunei anchete finalizate sau al unei hotărâri judecătorești definitive, ci
    doar o divagare a rezultatului verificărilor efectuate de inspectorii ANPC care au
    constatat numai o neconcordanță între documentele aferente transportului și
    etichetelor greșit aplicate produselor verificate. Prezentarea acestei suspiciuni în
    articolul publicat ca fapt dovedit aduce grave prejudicii de imagine firmelor
    implicate.
  3. Produsele menționate cu erori de etichetare – Free Original Ultra și Fee Alpin Freshness
    Ultra – fac obiectul unui proces de verificare documentară și tehnică, urmând ca
    etichetele, traducerile și fișele de securitate să fie completate și aliniate integral
    cerințelor legislative în vigoare.
  4. Companiile noastre tratează cu maximă responsabilitate conformitatea tuturor
    produselor comercializate și nu vor permite sub nicio formă ca pe piața românească
    să fie distribuite produse care nu respectă cadrul legal privind etichetarea, securitatea
    și informarea în limba română.
  5. Siguranța consumatorului și respectarea legislației interne și europene
    reprezintă pentru noi un angajament ferm. Regretăm situația apărută și asigurăm
    autoritățile și partenerii comerciali că vom depune toate diligențele pentru rezolvarea
    acestui incident izolat în mod corect, transparent și responsabil.
VIAClaudiu ADAMESCU
SURSĂANPC
Articolul precedentAdrian Năstase, întrebări: „PSD – a cincea roată la căruță?”
Articolul următorLemne și bani, mită primită de un polițist din Maramureș, pentru a trece cu vederea transporturi ilegale de masă lemnoasă