Zeci de salariați ai companiei italiene Comdata din Galați au ajuns la concluzia că singura soluție este greva spontană. Protestul a avut loc în fața sediului firmei, salariații fiind nemulțumiți de lipsa măririi salariale promisă de companie în contextul telemuncii din perioada pandemiei.

Dacă până acum spațiul din fața firmei era unicul spațiu de recreere al angajaților, Bulevardul George Coșbuc a devenit locul unde tinerii își strigă nemulțumirile: salarii proaste, contracte aproape legale și șantaj din partea angajatorului.

Spunem că spațiul de recreere este, efectiv, un trotuar, pentru că în interiorul firmei nu există o sală de mese decentă, o cafea gratuită, iar săpunul de la toalete este, de cele mai multe ori, inexistent.

Dependența de un salariu mizer

Spunem tineri, pentru că o corporație care se respectă va apela la eternii termeni: suntem o echipă tânără, dinamică și căutăm viitori colegi cu care să rezonăm.

Și rezonează până când salariatul ajunge ca reversul lui Făt-Frumos: îmbătrânești 5 ani într-o singură lună.

Spunem tineri și pentru că profilul unui angajat din corporație implică vârste între 20 și 45 de ani, adică fix perioada când îți întemeiezi o familie, ai un copil, ai măcar o rată și ești dependent de un salariu mizer pe care compania ți-l promite la angajare, alături de ”posibilitatea de promovare”.

Strategia pumnului în gură

Ce promite Comdata în momentul în care realizezi că în Galați nu există decât farmacii și studiouri de videochat: pregătire, instruire și oportunitați de a crește, recunoscând valoarea fiecărui angajat și încurajând libera exprimare.

Ce se întâmpă când alegi să protestezi din cauza salariilor mizere: conducerea companiei uită de ”libera exprimare” de mai sus și consideră că greva poate duce inclusiv la închiderea punctului de lucru și pierderea celor 500 de locuri de muncă.

Poți avea prea multe studii și experiență zero în vânzarea la telefon și nu, nu va constitui o problemă. Comdata te angajează pe 1.500 de lei, chit că ai 3 facultăți sau abia ai obținut o diplomă de bac cu note de trecere.

După 3-4 ani în firmă, vei merge la bancomat pentru același salariu mizer. În cel mai fericit caz, vei primi un ”spor” sau o promovare sub forma colosalei sume de 100 de lei. Ce variante ai în Galați? Eternele studiouri de videochat, capul plecat și rosul coatelor pe birourile din cadrul Comdata. Sau regretul că nu ai rămas în Italia. Doar că regretele nu țin de foame.

Confuzie: Telemunca nu înseamnă muncă la domiciliu

Oricâte ar susține conducerea Comdata, telemunca nu este sinonimă cu munca la domiciliu.

Ce spune legea:

Munca la domiciliu reprezintă, conform însăși titulaturii, îndeplinirea atribuțiilor specifice unei funcții la domiciliul salariatului, adică, potrivit art. 87 din Codul civil, acolo unde acesta își are locuința principală.

Telemunca este acea formă de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor.

Prin contractul semnat pe perioada de pandemie, Comdata Galați nu decontează nici măcar un leu din cheltuieli, pentru că în actul adițional pe care l-au semnat nu s-a trecut ”telemuncă”, ci ”muncă de la domiciliu”. 

Ce spun angajații:

Stăm opt ore pe zi cu căștile pe urechi și vorbim numai în italiană cu clienții, timp în care efectuăm plăți, reconectăm clienți etc. Pe fișa noastră scrie ”operator introducere și validare date”, nimic aferent muncii de call-center. După izbucnirea pandemiei, am fost trimiși acasă, să lucrăm de la domiciliu, moment din care toate cheltuielile sunt suportate din buzunarul nostru. Deoarece în actul adițional pe care l-am semnat este scris «muncă de la domiciliu» și nu «telemuncă», ni s-a spus că nu putem beneficia de Legea 296, care prevede că angajatorul poate acoperi, cu o sumă lunară de până la 400 de lei, facturile la utilități ale angajaților care lucrează în regim de telemuncă”.

Ești doar o piesă de schimb într-o corporație. Atât.

Din cauză de pandemie, Comdata te trimite acasă. Vei lucra pentru banii lor, dar vei lucra pe banii tăi. Vei încheia un contract nou, pentru o viteză mai bună la internet. Vei plăti mai mult la electricitate. Vei consuma gaz și răbdare și, când vei ajunge să ridici problema banului personal cheltuit pentru binele corporației, firma te va amenința și îți va aminti că nu ești de neînlocuit. Nu ești indispensabil și se vor găsi alți 500 de noi angajați care să le ia locul, casca și monitorul foștilor 500.

Noi avem salarii de 1.500-1.600 de lei net, iar unii colegi au fost nevoiți chiar să încheie noi abonamente de internet pentru a putea să continue să muncească de acasă și să nu-și piardă jobul. Din aceste salarii, cam 5 la sută se duc pe utilități. Așa că am cerut o mărire de salariu de 400 de lei net, ca să ne acoperim cheltuielile, iar administrația ne-a comunicat că nu sunt bani”.

Angajatul motivat: primești 100 de lei după 3, 4 sau chiar 5 ani de muncă

Nu te gândi că firma va pune accent pe training-uri specializate, workshop-uri de formare sau prezentări de tot felul. Vei primi o cască mizeră, salariul minim pe economie, vor fi luni în care te vei bucura de câteva bonuri de masă. Nu constant.

Tot ce trebuie să faci este să fii suficient de convingător cu clientul de la celălalt capăt al liniei, să minți frumos, iar vorbitul timp de 8 ore la telefon să fie punctul tău forte. Nu vei evolua, nu vei fi promovat și vei fi înlocuit în momentul în care se va găsi un mincinos mai talentat ca tine, în momentul în care ai clacat.

Este posibil să primești o mărire care să-ți închidă gura: 100 de lei. Angajații spun că ultima mărire de salariu pe care au primit-o s-a produs acum trei ani, de atunci cerându-li-se tot timpul să aibă răbdare.

Comdata nu pune accent pe angajați, nu-i fidelizează, nu-i promovează, nu îi motivează

Comdata pune pe prim plan clientul, cel mai probabil un italian isteric care  are talentul de a-ți distruge 8 ore de muncă, în doar 5 minute de apel.

Grevă spontană la o multinațională din Galați

Firma vrea servicii complexe pentru clienți, cu angajați plătiți prost, dar pasionați, profesioniști și cu experiență (dacă se poate).

Misiune & Viziune pe salarii mici și angajați șantajați

Misiunea corporației este de a-și ajuta clienții să devină competitivi, făcându-le afacerile mai adaptabile, inovatoare și eficiente la nivel global. Tot misiunea corporației este să angajeze oameni care au ajuns la capătul disperării, pentru a-i aduce și la capătul răbdării.

Misiunea Comdata este clientul, satisfacția clientului și să te facă să minți nonșalant: să minți că ești mulțumit de salariul mizer și să manipulezi clientul pentru o vânzare la telefon.

Ziarul de Investigații