Investiție majoră în portul Constanța Sud- Agigea cu bani europeni. Vechea insulă artificială va fi transformată în terminal petrolier
Visuri mari la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Vechea insulă artificială, abandonată în portul Constanța Sud- Agigea, a cărei amenajare a început înainte de 1989, umează să fie reabilitată cu fonduri comunitare. Potrivit listei de priorități a CNAPMC, pe primul loc pe graficul de finanțare POIM 2014 – 2020 se află ” Dezvoltarea Insulei – Cheu de acostare pe latura de nord a Insulei artificiale, inclusiv amenajarea zonei de legătură mal – Insula, în vederea deservirii viitoarei platforme industriale”. Proiectul este estimat la 74 milioane euro și, potrivit administrației porturilor maritime, se lucrează de zor la acesta.
Tov. Nicolae, din rahat bici
Ideea ridicării unei insule artificial în portul nou, așa cum este este denumit neoficial Constanța Sud- Agigea, nu aparține comuniștilor și nu este pe fond o idee rea. Amplasată în imediata apropiere a ecluzei Agigea, mega- lucrearea hidrotehnică ar fi un adăpost natural pentru sutele de convoaie de barje care tranzitează canalul Dunăre- Marea Neagră. Astfel acestea nu ar mai fi expuse valurilor din largul portului. De asemenea cele peste 20 de hectare ale insulei pot găzdui orice fel de activitate industrială, cu decărcare directă în transportul fluvio- maritim. Pe partea dinspre larg, după dragaje corespunzătoare, insula se dorește fi transformată în terminal petrolier. În fine, pe vremea comuniștilor, cu heirupismul și prostia clasică PCR, insula a fost parțial construită la foc automat, cu materiale rezultate din dragaje și lucrări la canal. După 1989 lucrarea a fost abandonată de la sine, în principal datorită costurilor imense, dar și a faptului că nu mai exista material pentru finalizarea acesteia . În prezent insula nu a fost închisă total pentru ca apa din interior să poată fi îndepărtată, astfel că este doar o movilă imensă în formă de dreptunghi fără o latură închisă, ce se ridică în acvatoriul portuar.
Hai cu contrabanda neamule!
Acum vreo zece ani și ceva am participat la o inspecție din partea autorităților române pe insula artificială. Dosarul Țigareta- portul nou, instrumentat cu mare vâlvă de procurori, incrimina șefi din Autoritatea Navală Română, marina militară și alți șmecheri din pot implicați în contrabanda cu țigări. Filiera lucra pe direcția epavei navei Fucsia- insula artificială- piața de consum. Cantități mari de țigări erau aduse ilegal în rada portului Constanța la bordul unor nave maritime, erau descărcate apoi pe șalupte, depozitate inițial pe epava Fucsia, apoi transferate pe insula artificial și ajungeau la uscat. Șefii ANR și amiralii marinei miliatre se făceau că nu vedeau navele pe radar, iar apoi șalupele de mici dimensiuni scăpau neobservate. În fine, se pare că acum insula contrabandiștilor va căpăta o destinație economică oficială, asta binenețeles dacă CNAPMC va primii și banii de la UE.