Foto cu caracter ilustrativ: arhiva zin.ro

Capitala se chinuie de peste 20 de ani să rezolve problema tratării și eliminării deșeurilor, de-a lungul timpului fiind vehiculate mai multe soluții, inclusiv construcția unui incinerator, însă niciodată nu au fost făcute demersuri concrete. Bucureștiul a rămas captiv depozitării deșeurilor. Fără stații de tratare și sortare, cea mai presantă problemă este cea a identificării unui nou spațiu de depozitare, sectoarele neavând o soluție pentru depunerea cantităților uriașe de deșeuri generate.

La mâna unei gropi de gunoi

De peste 2 ani Capitala este captivă depozitului de deșeuri Vidra, unde ajung mii de tone de deșeuri lunar cu toate că depozitul nu mai are dreptul să primească deșeuri încă din anul 2020 după ce Primăria Capitalei a încetat contractul.

Suspendarea activității depozitului Glina în 2019, închiderea depozitului de deșeuri Chiajna – Rudeni în 2020 și inexistența unui alt depozit care să poată prelua deșeurile din București au făcut posibilă depozitarea deșeurilor în continuare la Vidra timp de peste 2 ani fără nici o bază legală după încetarea contractului. Societatea care operează depozitul a profitat de poziția de ”unică soluție” și a practicat tarife și de 300 de lei pe tonă, din care a încasat fără drept peste 130 de milioane de lei.

Ziarul de Investigații a relatat în trecut despre neregulile activității depozitului Vidra și a explicat de ce aici nu mai pot fi eliminate municipale.

Până la construirea depozitului de deșeuri conform proiectului parteneriat cu județul Ilfov, pentru a scăpa de dependența de groapa de gunoi Vidra, primăriile organizează o licitație pentru depozitarea a 563.412 tone de deșeuri pe an. Pentru serviciile de eliminare, primăriile de sector sunt dispuse să plătească peste 65 de milioane de lei.

Licitația pentru atribuirea serviciilor a fost publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe 19.10.2022, iar la mai puțin de 10 zile de la demararea procedurii, societatea ECO SUD S.A., operatorul gropii de gunoi Vidra, a contestat licitația, reclamând că organizatorul, Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Deșeurilor Municipale, nu ar avea competența necesară să delege activitatea, cu toate că a fost împuternicită specific pentru organizarea serviciilor de gestionare a deșeurilor atât de Primăria Capitalei cât și de primăriile de sector.

În contestație se invocă „paguba iminentă” și se solicită ”suspendarea procedurii (..) ca o măsură legală, proporțională, justă și necesară”, motivând că ”discutăm despre grave nelegalități ale procedurii și ale documentației care nu doar că împiedică participarea Eco Sud la procedură, deși este evident că în calitate de operator al depozitului ecologic Vidra (…) am avea tot interesul de a oferta”.

Operatorul gropii Vidra se teme de ”pierderea dreptului de a depozita la Depozitul Ecologic Vidra deșeurile provenind din Municipiul București”, drept pe care oricum l-a pierdut încă din 2020, la încetarea contractului de delegare, conform Primăriei București cât și ANRSC, autoritatea de reglementare a serviciilor comunitare.

ANRSC susține că „operatorii își pot desfășura activitatea pe baza licenței eliberate de ANRSC și a contractului de delegare a gestiunii”, ceea ce înseamnă că ECO SUD nu ar putea participa la licitația organizată de ADI pentru eliminarea deșeurilor din București, având în vedere că societatea nu deține un contract de delegare pentru administrarea depozitului dar nici licența ANRSC pentru desfășurarea activității.

Într-un răspuns transmis Ziarului de Investigații la începutul lunii, ANRSC ne-a comunicat că ”instituția noastră a transmis cu adresa nr. 919581/29.12.2021 constatările și măsurile consemnate în Nota de control înregistrată la ANRSC cu nr. 917967 și încheiată la data de 25.11.2021, Primăriei municipiului București, Sectorului 1 al municipiului București, Sectorului 5 al municipiului București și Curții de Conturi a României, în vederea efectuării demersurilor legale care se impun. Totodată, rezultatele controlului (…) au fost transmise Consiliului Concurenței conform adresei nr. 919980/29.12.2021.” Printre măsurile dispuse se regăsea și obligația de a înceta depozitarea deșeurilor din București și localitățile limitrofe la depozitul Vidra.

Contestațiile – practici normale în blocarea licitațiilor

Nu este prima dată când operatorul gropii de gunoi Vidra recurge la blocarea unor licitații de atribuire a contractelor de gestionare a deșeurilor. Conform informațiilor din presă, în 2020 ECO SUD ar fi apelat la același demers pentru a bloca funcționarea centrului ecologic de depozitare a deșeurilor din Cluj Napoca. Atribuirea a fost suspendată iar investiția nu s-a putut face până la terminarea procesului. În final, Consiliul Județean Cluj a câștigat procesul împotriva Reclamantului ECO SUD pentru operarea centrului de deșeuri.

Asemănător, în 2021 ECO SUD a contestat și blocat în instanță licitația în valoare de peste 67 milioane de lei pentru operarea stațiilor de transfer, compostare și sortare din județul Dolj, câștigată de rivala IRIDEX. Licitația începută de ADI EcoDolj în anul 2019 părea că se apropie de final, după evaluarea tehnică a ofertelor și anunțarea câștigătorului, însă ECO SUD, firma care gestionează și depozitul de la Mofleni a deschis litigiul și în instanţele de judecată cu un proces intentat Eco Dolj la Curtea de Apel Craiova.

Miza contestației, sute de milioane de lei

Prin suspendarea licitației, Bucureștiul ar elimina deșeurile în continuare la Vidra, neavând o altă soluție. Conform ANRSC, ECO SUD practică un tarif nelegal, neaprobat, mai mare cu 200% decât ultimul tarif aprobat de PMB. Raportat la tariful practicat de ECO SUD pentru eliminarea deșeurilor la Vidra, operatorul ar putea încasa peste 120 de milioane de lei – 24 milioane de euro – din eliminarea celor 563.412 tone/an prevăzute a fi atribuite.

În realitate, ECO SUD nu are interes să participe la licitația organizată de ADI București, sumele oferite de primării, aproximativ 65 milioane de lei, pentru eliminarea deșeurilor reprezintă aproximativ jumătate din sumele încasate de ECO SUD în situația în care doar suspendă licitația.

Conform contestației, societatea ECO SUD este deținută de 2 persoane fizice, Cantemir Cristina și Șontelecan Elena, cu participațiuni de 35% și respectiv 65 %. Societatea este condusă de Adrian Mirel Scarlat, care ocupă funcția de administrator, președinte al Consiliului de Administrație dar și Director General. În anul 2021 ECO SUD a avut o cifră de afaceri de 169 milioane de lei cu un profit de 20.862.266 de lei, dublu față de profitul din 2020, dar și taxe neplătite de 982.321 lei.

Suspendarea licitației va atrage sancțiuni nu doar pentru București, ci pentru toată România

Situația deficitară a gestionării deșeurilor la nivelul municipiului București nu generează consecințe negative doar la nivelul capitalei, iar în cazul suspendării licitației, marele perdant ar fi România, care datorită neadoptării măsurilor propuse prin Ordonanța de Urgență nr. 38/2022, riscă deschiderea unor proceduri la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pe subiectul nerespectării prevederilor din Legislația Europeană, respectiv condițiile de colectare, tratare și eliminare a deșeurile într-un mod durabil, în contextul în care Bucureștiul nu are unde să ducă deșeurile și nici nu va putea să atribuie serviciile unui nou operator.

Comisia Europeană a transmis României încă din 12 noiembrie 2021, o scrisoare de punere în întârziere prin care sunt evidențiate neconformități în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, în special în ceea ce privește tratarea deșeurilor înaintea eliminării prin depozitare, fiind necesare măsuri urgente pentru facilitarea gestionării eficiente a deșeurilor la nivel județean și local pe întregul flux al deșeurilor de la colectare, transport, tratare și până la eliminare.

Pe lângă sancțiuni, neatribuirea contractului pentru eliminarea deșeurilor poate conduce la apariția gunoaielor pe străzile Bucureștiului, operatorii colectori neavând unde să le transporte legal. De aici și până la declararea stării de alertă la nivelul Bucureștiului din cauza lipsei de spații de depozitare a deșeurilor este un pas foarte mic.

De altfel, Capitala nu ar fi primul Municipiu în care ar fi declarată starea de urgență datorită deșeurilor, la sfârșitul lunii trecute în Maramureș fiind declarată pe o perioadă de 6 luni starea de alertă la nivelul județului tot din cauza lipsei spațiilor de depozitare a deșeurilor.

VIAClaudiu ADAMESCU
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentS-a stins din viață dizidentul Ion Bugan, cel care în 1983 a protestat în centrul Capitalei cu tabloul lui Ceaușescu în doliu: „Călăule, nu te vrem!”
Articolul următorSindicaliștii din Ambulanță, față în față cu ministrul Sănătății înainte de miting; care sunt nemulțumirile