Cel mai mare grup de firme din agricultură din vestul ţării, Aton Transilvania, a ajuns în pragul falimentului, în urma disputei dintre acţionarii germani şi fostul asociat român, Nikolaus Mann. Dacă nemţii sunt acuzaţi de fraude cu fonduri europene de milioane de euro, românul este bănuit că a încercat deliberat să falimenteze Aton Transilvania. Mobilul, răzbunarea pe foştii asociaţi, susţin procurorii. Concernul german Aton GmbH, al cărui acţionar majoritar este Mario Helmig Lutz, a intrat pe piaţa românească în 2006. Lutz s-a asociat cu un alt neamţ, de cetăţenie română, Nikolaus Mann, cei doi formând grupul Aton Transilvania. Prietenia germano-germană nu a durat prea mult, neînţelegerile dintre Lutz şi Mann ducând la un război “de uzură” pentru controlul grupului de firme. Victimă a acestui conflict a fost chiar Aton Transilvania, care a ajuns în pragul falimentului. Pentru că “tactica de luptă” a îmbrăcat aspecte penale, în conflict au intervenit şi autorităţile judiciare. În acest articol vom arăta cum a încercat Nikolaus Mann să stoarcă Aton Transilvania, pentru a-şi distruge adversarii.
Căpuşa Euromobille
Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) – Serviciul Teritorial Timişoara îl suspectează pe Nikolaus Mann că a premeditat falimentarea Aton Transilvania, din dorinţa de a se răzbuna pe foştii asociaţi germani.
În 2007, la un an de la pornirea parteneriatului, Nikolaus Mann a înfiinţat o nouă firmă, Euromobille, pe care a aruncat-o pe “orbita” Aton. Nemţii i-au reproşat lui Mann că, prin intermediul Euromobile, vrea să căpuşeze concernul. Acelaşi lucru îl suspectează acum şi anchetatorii. În martie 2011, procurorii i-au pus sub învinuire pe Nikolaus Man, Mihaela Cipleu (fost administrator Aton Translivania), Otilia Violeta Morariu (fost administrator Euromobile), Daniel Ţunea (administrator Euromobile), Dan Popa, Lucian Ivănescu (administrator Agrocereal Carani), Cristian Moiş (administrator Ceroil Carani) şi Constantin Dinescu (avocat), pentru “constituire, aderare şi sprijinire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, gestiune frauduloasă, fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată şi spălare de bani”.
Prejudiciu de 4,46 milioane de euro
Planul pus în aplicare de Nikolaus Mann, prin intermediul firmele pe care le controla, a urmărit practic tranferarea investiţiei Aton GmbH în buzunarele sale. În total, 75 de milioane de euro urmau să ajungă în conturile controversatului om de afaceri. “Învinuiţii au încercat să păgubească Aton Transilvania prin însuşire frauduloasă, folosire şi traficare de bunuri şi bani, acţiuni infracţionale la baza cărora au stat falsificarea şi folosirea mai multor documente false (contracte de comodat, de livrare de mărfuri, facturi, bilete la ordin, procese verbale de compensare etc.). Intenţia învinuiţilor a fost să păgubească Aton cu suma de 75 de milioane de euro, din care până în acest moment a fost cauzat efectiv un prejudiciu de 4,46 milioane de euro”, se arată în materialul de urmărire penală.
Acţiunea “Cariera”
Operaţiunile de căpuşare ale Aton Transilvania l-au avut în prim plan pe administratorul Aton, Daniel Ţunea, omul de încredere al lui Nikolaus Mann, susţin procurorii. În acelaşi timp, acesta administra şi Euromobille SRL, societate controlată de Mann. În 2009, o mare parte din utilajele carierei de piatră Şoimoş Est 1, din localitatea arădeană Lipova, deţinută de Aton, au fost vândute către Euromobille. Anchetatorii susţin că tranzacţia a fost fictivă, în conturile vânzătorului neintrând niciun leu. La scurt timp, utilajele au fost închiriate cătrev Aton, la preţuri foarte mari. În aceste condiţii, Aton a devenit peste noapte datoare vândută la Euromobille.
Următoarea manevră a lui Nikolaus Mann a fost chiar acapararea carierei de piatră, prin mai multe contracte de comodat. În mai 2009, Daniel Ţunea a semnat un contract, pe o perioadă nedeterminată, prin care Euromobille primea în folosinţă 2.000 de metri pătraţi în interiorul carierei de la Şoimoş. Ulterior, documentul a fost modificat, suprafaţa dată în folosinţă Euromobille crescând la 20.000 de metri pătraţi. Printr-un ultim act de comodat, Ţunea a cedat firmei Euromobille în folosinţă gratuită 20 de hectare din carieră.
Bilete la ordin false de 75 de milioane de euro
La sfârşitul lui mai 2009, susţin procurorii DIICOT, Nikolaus Mann ar fi realizat că nu mai are mult timp la dispoziţie până când foştii asociaţi germani îşi vor da seama că au fost înşelaţi, aşa că s-a grăbit să dea lovitura de graţie.
El nu s-a mai “încurcat” cu sume mici, ci a încercat să devalizeze Aton de 75 de milioane de euro. Daniel Ţunea a facturat fictiv către firmele controlate de Nikolaus Mann – Euromobille, Terminal West şi Promt Selling – nu mai puţin de 14 milioane de tone de piatră de la cariera Şoimuş, cantitate care, dac ăar fi fost reală, ar fi fost extrasă în 20 de ani de exploatare.
Ulterior, Ţunea a emis în numele Aton cinci bilete la ordin în favoarea Euromobille şi Prompt Selling, în valoare de 75 de milioane de euro. Motivul invocat – plăţi în avans făcute de firmele lui Mann, dar care nu se regăsesc în contabilitatea Aton Transilvania. “Biletele la ordin au fost introduse la plată şi pornite cinci dosare execuţionale prin intermendiul cărora s-au obţinut în mod fraudulos mai multe milioane de euro din patrimoniul părţilor vătămate”, susţin anchetatorii.
Afacerea halelor
Afacerea halelor industriale a fost pusă la punct de Nikolaus Mann tot pentru sifonarea Aton Transilvania. Societatea a deţinut, în parcul industrial de la Sânandrei, trei hale industriale. În octombrie 2008, Mihaela Cipleu, administrator al Aton Transilvania la acea vreme, a vândut cele trei hale către Terminal West. Această firmă era patronată de Mann şi administrată de aceeaşi Mihaela Cipleu. Preţul tranzacţiei a fost de 5,3 milioane de lei. Şase luni mai târziu, Terminal West a revândut halele înapoi către Aton Transilvania, administrată de data aceasta de Daniel Ţunea. Preţul tranzacţiei a fost de 17, 4 milioane lei, adică de trei ori mai mult decât la prima tranzacţie.
Daniel Ţunea a justificat preţul prin “evoluţia stadiului tehnic” al celor trei hale. Verificările ulterioare au stabilit însă că activele nu au suferit nicio îmbunătăţire.
Şi-a făcut fiica părtaşă la infracţiuni
În afacerile sale dubioase, Nikolaus Mann nu a ezitat să o implice chiar şi pe propria fiica. Mann a declarat anchetatorilor că, din cauza presupuselor datorii nerecuperate de Euromobille SRL de la Aton Transilvania, şi-a băgat voluntar în insolvenţă propria firmă. Procurorii susţin însă că aceasta nu a fost decât o altă manevră a omului de afaceri de a pune ilegal mâna pe importante sume de bani.
În tabloul creditorilor Euromobille poziţia numărul unu a fost ocupată de Sandra Mann, fiica afaceristului. Ea a solicitat recuperarea sumei de 147.987.000 lei (35 milioane de euro), reprezentând 40% din sumele de la masa credală. Pentru a justifica cererea, tânăra a depus un antecontract de cesiune a părţilor sociale ale SC Terminal West SRL către SC Euromobille SRL. Contractul a fost semnat în 21 decembrie 2009, adică, cu doar câteva zile înainte ca Nikolaus Mann să solicite insolvenţa propriei firme. Procurorii afirmă că documentul este fictiv, deoarece părţile sociale ale SC Terminal West SRL nu au aparţinut niciodată Sandrei Mann.
Fraudă cu fonduri europene
Grupul Aton Transilvania şi firma-mamă din Germania au intrat şi în vizorul Departamentului pentru Luptă Antifraudă (DLAF). După ce a beneficiat de importante finanţări şi subvenţii europene, compania Aton GmbH a fost acuzată că a deturnat banii, folosind milioanele de euro pentru alte scopuri decât cele declarate. Investigaţia a fost demarată, iniţial, de Oficiul European Antifraudă de la Bruxelles, care, ulterior, a sesizat DLAF. Prejudiciul este estimat la aproximativ 30 de milioane de euro, din fonduri europene SAPARD. Anchetatorii vorbesc de o veritabilă caracatiţă de firme, prin care s-a reuşit devalizarea fondurilor, destinate revitalizării agriculturii româneşti.
Nikolaus Mann nu vrea să fie deranjat
Ziariştii “Jurnalului de Investigaţii” au încercat în repetate rânduri să discute cu Nikolaus Mann, pentru ca acesta să-şi poată exprima un punct de vedere faţă de acuzaţiile extrem de grave ca i se aduc. La Euromobille, nimeni nu ştia unde poate fi găsit omul de afaceri. La fel în cazul firmelor Ceroil Carani şi Agrocereal Carani, controlate de Nikolaus Mann. Ulterior, ziariştii au încercat contactarea Mirianei Mircov, lichidatorul judiciar desemnat să administreze Euromobille SRL. Răspunsul lichidatorului nu a fost însă în măsură să clarifice situaţia: “(…) dl. Mann Nikolaus are calitatea de creditor, în procedură noi nefiind mandataţi să preluăm corespondenţa acestuia. Toate informaţiile în legătură cu situaţia dosarului de administrare a insolvenţei SC Euromobille SRL sunt publicate în Buletinul procedurilor de insolvenţă, unde pot fi consultate”.