Ia amploare un nou scandal în salubrizarea din Vâlcea. Nu e o premieră. Au mai fost scandaluri în legătură cu licitații ratate, majorări de tarife și tot felul de afaceri cu gunoaie pe banii adunați din taxele plătite de vâlceni. Noul scandal este tot opera autorităților județene, respectiv a șefilor Consiliului Județean (CJ) Vâlcea și Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare din județul Vâlcea, numită și ADI Salubrizare Vâlcea.
De această dată, ilegalitățile sunt de competența DNA, pentru că au fost atribuite contracte de zeci de milioane de euro prin negociere directă, nu prin licitație. Ca să înceapă derularea contractelor a fost „aranjată” o autorizație, au fost făcute mari presiuni asupra primarilor.
Procedura de atribuire a contractelor a ajuns în instanță și Curtea de Apel Pitești a anulat atribuirea prin negociere. Deci contractele sunt nule pentru că au fost atribuite ilegal, însă șefii administrației din Vâlcea refuză să anuleze contractele și forțează punerea lor în executare.
Noul scandal ar putea bloca colectarea deșeurilor și CJ Vâlcea ar putea fi obligat să returneze finanțarea UE de 26 milioane euro
Situația explozivă la care s-a ajuns ar putea duce la blocarea a ceea ce mai mergea în salubrizarea din Vâlcea, colectarea gunoaielor. În cazul unui astfel de blocaj, CJ Vâlcea ar putea fi obligat să returneze la Bruxelles finanțarea pentru sistemul de management al deșeurilor, construit în baza unei finanțări UE.
Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) în județul Vâlcea este un proiect în valoare de 28,5 milioane euro, din care 26 milioane euro e finanțarea UE prin POS Mediu. Proiectul a început cu stângul.
În 2021, a fost ratată atribuirea contractului de 17,5 milioane euro pentru construirea „Depozitului ecologic”, respectiv a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) de la Roești, deoarece licitația a fost blocată de contestații.
Până la urmă s-a reușit atribuirea contractului, lucrările s-au derulat cu bine și CMID Roești fost inaugurat. Se întinde pe 22 de hectare și este format din Depozitul ecologic de deșeuri, Stația de sortare a deșeurilor provenite din colectare separată și Stația de tratare mecano-biologică (TMB).
Depozitul ecologic de la Roești trebuie să devină operațional, adică să fie administrat de un operator care să asigure funcționarea stației de sortare, a stației de tratare mecano-biologică și a depozitului ecologic.

Dar de la inaugurare, CMID Roești funcționează pe depozitarea deșeurilor, fără sortare. Așa cum Ziarul de Investigații a relatat, sunt stocate deșeuri pe platforma TMB în așteptarea operatorului. Din cauză că nu se face sortare și centrul funcționează ca groapă de gunoi CJ Vâlcea ar putea fi obligat să returneze la Bruxelles finanțarea de 26 milioane euro pentru SMID.
Miza scandalului, un contract de 69 milioane de euro!
Noul scandal din salubrizarea din Vâlcea are legătură cu desemnarea unui operator care să colecteze deșeurile și să administreze Depozitul ecologic de la Roești, o desemnare care ar trebui să se facă prin licitație publică deschisă. Trebuie asigurată operarea centrului pe o perioadă mai lungă de timp, iar în acest caz ar trebui încheiat un contract-cadru între ADI Salubrizare și operator.
În 2021 a fost organizată o licitație pentru atribuirea contractului de delegare a serviciului de colectare, transfer și sortare a deșeurilor în județul Vâlcea, care a eșuat din cauză că toate firmele înscrise la licitație au depus contestații, solicitând suspendarea procedurii.

După inaugurarea CMID Roești a fost anunțată o nouă licitație. Pe 17 septembrie 2024, ADI Salubrizare a publicat pe SEAP anunțul pentru „Delegare prin concesiune a serviciului de salubrizare constând în sortare in stația de sortare Roești, tratare mecano — biologică și operarea depozit Roești”. În documentație se preciza că „valoarea estimată a contractului este de 346.146.894 lei fără TVA”, iar durata contractului era „de 96 luni (8 ani)”.
Dar și licitația anunțată în septembrie 2024 a eșuat din cauză că cele două firme înscrise la licitație, Tehnorom SRL și Romprest Energy SRL au contestat procedura la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Era a III-a licitație organizată în salubrizarea din Vâlcea a cărei procedură era contestată de toți participanții.
E clar că șefii ADI Salubrizare au o mare problemă cu întocmirea documentațiilor și stabilirea procedurii. Ceva nu merge.
Dar trebuie să reținem miza acestor licitații cu repetiție. Este vorba de un contract cadru de 346 milioane de lei, adică 69 de milioane de euro.
Situație stranie. Romprest, Urban și Brai Cata, care colectează deșeurile de peste 10 ani, au aflat că sunt „operatori clandestini”
În județul Vâlcea, colectarea deșeurilor e realizată de peste zece ani de trei operatori, Romprest Energy SRL, Urban SA și Brai Cata SRL, în baza contractului nr 23.205/26.06.2015. La începutul anului 2025 colectarea deșeurilor din cele 89 de localități decurgea bine, fără probleme.
Însă a apărut o situație stranie. În aprilie 2025, administratorii celor trei firme, Romprest Energy, Urban și Brai Cata au aflat că au devenit „operatori clandestini” dintr-o notificare transmisă primăriilor cu care aveau contracte de către o asociere formată din Environment Care Waste Management SRL (a fraților Prigoană ) și Brantner Environment SRL. În notificare se spunea că „Asocierea” are un contract încheiat cu ADI Salubrizare Vâlcea pentru colectarea deșeurilor.
„În calitate de operator autorizat al serviciilor de salubrizare, licențiat în aria administrativă a județului Vâlcea, formulăm următoarea NOTIFICARE, prin care, având în vedere că pe raza unității administrativ teritoriale există alți operatori care colectează fără contract, fără autorizații, în mod clandestin, și totuși au acordul dumneavoastră expres sau tacit (pasivitate, refuz de a aplica măsuri) vă comunicăm următoarele:
Subscrisa Asocierea Environment Care Waste Management SRL – Brantner Environment SRL, avem calitatea de câștigător a procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a contractului pentru serviciul de salubrizare constând în colectarea separată și transportul deșeurilor menajere. (…)
Efect al declarării subscrisei în calitate de câștigător al Procedurii, ADI a încheiat cu noi Contractul nr 118/06.03.2025.
Astfel, subscrisa suntem singura autoritate legal desemnată să opereze serviciul de colectare deșeuri la nivelul județului Vâlcea (…)
Alte societăți, Romprest Energy SRL și Urban SA/BraiCata colectează deșeurile din județul Vâlcea concomitent cu noi, chiar dacă contractul lor s-a încheiat”,
se spune în notificarea nr 134/29.05.2025 către cele 89 de primării din Vâlcea.
Șefii salubrizării au „spart” contractul de 70 milioane euro. Au atribuit două contracte, de 20 milioane euro, prin „negociere” directă

Contractul menționat în notificare există. Între timp s-a produs o schimbare. Contractul cadru de 69 milioane de euro, pe 8 ani, a fost „spart” în contracte cu valoare mai mică. Primele contracte din serie, cu o durată de 2 ani, dar care pot fi prelungite prin acte adiționale, sunt în valoare totală de 20 de milioane euro.
În februarie – martie 2025, șeful ADI Salubrizare Vâlcea, Adrian Cosac, a semnat cele două contracte de 20 de milioane de euro, fără a fi organizate licitații publice transparente, în care atribuirea contractelor pe bani publici să se facă conform legii, pe baza unei competiții de oferte. Metoda aleasă a fost „negociere fără publicare prealabilă” (NFP).
În februarie, a fost încheiat un prim contract cu Brantner Environment SRL pentru „delegarea prin concesiune a serviciului de salubrizare constând în sortare în Stația de sortare Roești, tratare mecano-biologică și operare depozit Roești”.
Contractul nr 82/17.02.2025, în valoare de 15.222.790 lei fără TVA, adică 3 milioane euro fără TVA, a fost încheiat „pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii”.
După două săptămâni șeful ADI-ului a semnat și contractul nr. 118/06.03.2025, în valoare de 83.516.253 lei fără TVA, adică de 16,8 milioane euro fără TVA, în baza căruia firmele Environment Care Waste Management SRL și Brantner Environment au primit gestionarea serviciului de colectare a deșeurilor pentru o perioadă de 24 de luni, tot „cu posibilitatea prelungirii”.
De ce n-a fost organizată licitație? Legea 98 prevede „negocierea” numai în situații excepționale
Ambele contracte au fost atribuite prin „negociere fără publicare prealabilă”, o procedură prevăzută de lege numai în situații excepționale, cum ar fi calamitățile naturale sau în situația extremă că nu ar exista alte firme care să presteze activitatea care face obiectul contractului.
Potrivit Legii 98/2016, o instituție a statului poate atribui contracte pe bani publici prin procedura de „negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare” (NFP) numai în 3 situații:
a) – dacă la o licitație nu a fost depusă nicio ofertă;
b) – dacă produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de un singur operator;
c) – dacă procedura de licitație nu poate fi respectată „din motive de extremă urgență, determinate de evenimente imprevizibile”.
În salubrizarea din Vâlcea, în perioada în care a avut loc negocierea nu exista niciuna din condițiile prevăzute de Legea 98 pentru ca ADI Salubrizare să recurgă la procedura „NFP” pentru atribuirea celor două contracte.
În primul rând, nu putea fi invocată o licitație eșuată din cauza lipsei ofertelor. Licitația anunțată pe 17 septembrie 2024 fusese organizată pentru un contract de 346 milioane lei, adică 69 milioane euro, iar contractele atribuite prin „NFP” sunt de 20 milioane euro. Deci vorbim de contracte diferite. Iar la acea licitație se prezentaseră doi operatori, Tehnorom și Romprest Energy, deci nu era îndeplinită condiția impusă de Legea 98, licitație fără nicio ofertă.
În altă ordine de idei, serviciul de salubrizare nu este exclusivitatea unui anumit operator, pe listele ANRSC sunt zeci de firme de salubritate. În al 3-lea rând, în salubrizarea din Vâlcea nu erau nici calamități naturale, nici „evenimente imprevizibile”!
Șefii din PSD Vâlcea s-au întrunit în Comitetul pentru Situații de Urgență ca să faciliteze atribuirea contractelor prin „NFP”

Pentru a se justifica înlocuirea licitației cu „negocierea NFP” în atribuirea contractelor de zeci de milioane de euro șefii administrației au recurs la un artificiu: au sugerat că exista o situație de extremă urgență, cum cere Legea 98.
Au convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență pentru ca printr-o hotărâre a acestuia să se certifice că județul Vâlcea este într-o situație de criză a colectării deșeurilor, o situație excepțională.
Dar mai întâi să clarificăm cine face parte din Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Vâlcea.
Președinte este prefectul Mihai Oprea, numit de PSD.
Vicepreședinte al Comitetului este președintele CJ Vâlcea, Constantin Rădulescu, care este și președintele PSD Vâlcea. Din comitet mai face parte și Adrian Cosac, președintele ADI Salubrizare, primar PSD la Vlădești, dar și primarul din Râmnicu Vâlcea, Mircea Gutău, tot lider PSD.
Mai fac parte și directorii de „descentralizate” și societăți de gospodărire comunală, majoritatea numiți de PSD. Practic, „Comitetul de Urgență” e altă ipostază a PSD Vâlcea.

Decidenții salubrizării din Vâlcea, președintele CJ Constantin Rădulescu și șeful ADI, Adrian Cosac
Președintele CJ, Constantin Rădulescu și șeful ADI-ului, Adrian Cosac, care sunt decidenții gestionării deșeurilor în județ, aveau nevoie de o decizie care să demonstreze situația de criză din salubritate, care să impună atribuirea unor contracte cât mai repede, prin negociere și „plenara PSD” a hotărât ce trebuie.
Comitetul a emis Hotărârea nr. 16/11.10.2024 prin care s-a constatat „caracterul de extremă urgență al activităților din sfera serviciilor de salubrizare de pe raza unităților administrativ – teritoriale din județul Vâlcea”.
Dar una este „caracterul de extremă urgență al activităților”, pentru că salubrizarea este într-adevăr un serviciu extrem de important și cu totul altceva impune prevederea din Legea 98/2016, care se referă la situații extrem de grave.
Spre exemplu, la Târgu Mureș Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă a constatat că firma de salubritate nu își făcea treaba, că în multe locații „au fost identificate deşeuri care pun în pericol sănătatea populaţiei”. În aceste condiții, Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă a declarat „starea de urgență sanitară”. La fel s-a întâmplat la Brăila, în 2024.
În noiembrie, în cele 89 de localități din Vâlcea, serviciul de colectare a deșeurilor funcționa, nu exista o criză a gunoaielor. Romprest Energy, Urban și Brai Cata își făceau treaba, colectau deșeurile, deci nu existau „motive de extremă urgență, determinate de evenimente imprevizibile”.
Veste proastă. Contractele de 20 milioane euro sunt ilegale, deoarece au fost atribuite în baza unei documentații anulate de instanță
Atribuirea contractelor în valoare totală de 20 de milioane euro ar fi fost ilegală chiar și în cazul în care ar fi fost organizată o licitație deschisă, pentru că documentația în baza căreia a fost organizată procedura era nulă din punct de vedere legal. Fusese anulată de CNSC și de Curtea de Apel Pitești.
Să revenim la licitația anunțată de ADI Salubrizare Vâlcea pe 17 septembrie 2024, pentru contractul de delegare prin concesiune a serviciului de colectare și operare a CMID Roești în valoare de 346 milioane lei fără TVA.
La acea licitație s-au înscris două firme, Tehnorom SRL și Romprest Energy. Procedura de la acea licitație a fost constestată și de Tehnorom SRL, dar și de Romprest Energy. Prin Decizia nr. 3135/C1/3348.3349 din 06.11.2024, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis contestațiile conexate, formulate de către operatorii Tehnorom SRL, reprezentat de Honorius Prigoană și Romprest Energy SRL și a anulat documentația.
ADI Salubrizare Vâlcea a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel Pitești, care prin decizia civilă nr 314/09.12.2024, pronunțată în dosarul nr 778/46/2024 a respins plângerea formulată de ADI Salubrizare. Prin decizia Curții de Apel Pitești documentația procedurii lansate pe 17 septembrie a fost anulată.
Ulterior, prin Anunțul de atribuire publicat în SEAP – AN1143093/10.03.2025, ADI Salubrizare a anunțat încheierea Contractului nr. 118/06.03.2025, în valoare de 83 milioane lei, încheiat cu Asocierea Environment Care Waste Management pentru colectarea deșeurilor.
Astfel, prin ignorarea Deciziei CNSC din 6 noiembrie 2024 și a sentintei nr 314/2024 a Curții de Apel Pitesti, ADI Salubrizare Vâlcea a inițiat procedura de „negociere fără publicare prealabilă” în baza documentației de atribuire deja anulate de către CNSC și Curtea de Apel Pitești.
Concluzia e simplă: anularea documentației de atribuire impune și anularea contractelor încheiate.
Și atribuirea contractelor prin negociere a fost anulată prin sentința definitivă a Curții de Apel Pitești
Procedura de atribuire a contractelor prin „negociere fără publicare prealabilă” a fost contestată de Romprest Energy la CNSC. Consiliul a emis Decizia Nr. 270/C3/4434 din data 05.02.2025 prin care a respins ca tardivă solicitarea Romprest. Faptul că a fost formulată tardiv nu însemna că solicitarea nu era justificată.
Pe 21 februarie, Romprest Energy a deschis o acțiune la Curtea de Apel Pitești împotriva deciziei CNSC de pe 5 februarie, în contradictoriu cu ADI Salubrizare și Environment Care Waste Management. Litigiul a fost judecat de un complet de 3 judecători, care au admis contestația Romprest și au dispus anularea procedurii de atribuire a celor două contracte în valoare de 20 milioane euro prin „negociere fără publicare prealabilă”:

„Instanța (…) Admite contestaţia. Anulează procedura de atribuire – procedura de negociere fără publicare prealabilă. Definitivă”,
se spune în sentința nr 110/27.03.2025.
Din moment ce Curtea de Apel a dispus, prin hotărâre definitivă, anularea procedurii de negociere prin care au fost atribuite contractele, evident că și cele două contracte, în valoare de 20 milioane euro, sunt nule de drept.
Instanțele au anulat procedura de negociere „NFP”, dar șefii din Vâlcea nu vor să anuleze contractele încheiate ilegal
Pe 27 martie, completul de 3 judecători de la Curtea de Apel Pitești a anulat procedura de „negociere fără publicare prealabilă” în baza căreia ADI Salubrizare a atribuit cele două contracte asocierii Environment Care Waste Management SRL & Brantner Environment SRL.
Conform deciziei definitive a Curții de Apel Pitești, procedura prin care ADI Salubrizare a atribuit contractele este ilegală și contravine normelor de transparență și concurență din legislația națională și europeană. Iar dacă nu respectăm legislația europeană trebuie să returnăm finanțarea la Bruxelles.
Șeful ADI Salubrizare, Adrian Cosac și președintele CJ, Constantin Rădulescu ar fi trebuit să decidă anularea contractelor de la sfârșitul lunii martie. Au trecut 3 luni și nu s-a întâmplat nimic.
Contractele, nu doar că n-au fost anulate, ci este în continuare forțată punerea lor în executare de către șefii ADI și CJ Vâlcea.