Termoenergetica, obligată să despăgubească utilizatorii pentru servicii neconforme

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor –ANPC-, sub conducerea președintelui Cristian Popescu Piedone, a efectuat un control extins la Compania Municipală Termoenergetica București S.A. (CMTB), în urma numeroaselor sesizări venite din partea consumatorilor cu privire la furnizarea deficitară a agentului termic și a apei calde.

Probleme majore descoperite în mai multe sectoare

Verificările s-au desfășurat în puncte termice din sectoarele 1, 2, 3, 4 și 5, fiind identificate abateri grave de la standardele de furnizare a serviciilor. Potrivit raportului preliminar al ANPC, Termoenergetica nu respectă parametrii contractuali de temperatură, ceea ce afectează confortul locuitorilor.

În mai multe puncte termice, s-au înregistrat valori sub temperatura minimă necesară pentru furnizarea corectă a agentului termic. Spre exemplu, la Punctul Termic Titan, temperatura agentului termic trebuia să fie de 54,5 grade Celsius, însă măsurătorile efectuate în mai multe locații au arătat valori mult sub acest prag.

Blocuri verificate și temperaturi constatate:

  • Bloc My11, scara A – temperatura agentului termic la ieșire: 49,5°C, apă caldă menajeră: 47,9°C
  • Bloc My5, bulevardul Basarabia nr. 238 – temperatura apei calde: 47,2°C, agent termic tur secundar: 45,3°C
  • Bloc My12, strada Al. Textiliștilor nr. 7 – temperatura apei calde: 51,7°C, agent termic tur: 43,3°C
  • Bloc My4, strada Lucrețiu Pătrășcanu nr. 16 – agent termic: 45,5°C, apă caldă menajeră: 46,9°C

În apartamentele verificate, s-au constatat diferențe semnificative între temperatura furnizată la punctele termice și cea resimțită de consumatori, ceea ce demonstrează probleme în distribuția agentului termic.

Lipsa documentelor și transparență redusă din partea operatorului

În cadrul controlului, ANPC a solicitat documente esențiale pentru verificarea respectării obligațiilor contractuale:

  • Contractele cu asociațiile de proprietari
  • Verificările metrologice ale echipamentelor de măsurare
  • Diagramele de reglaj pentru sezonul rece 2024-2025
  • Procedurile de compensare pentru consumatorii afectați

Operatorul economic nu a prezentat toate documentele solicitate, ridicând suspiciuni privind respectarea standardelor contractuale. Potrivit declarațiilor ANPC, Termoenergetica nu a putut justifica de ce lipsesc aparatele de măsurare a temperaturii la unele puncte de livrare, deși acestea ar fi trebuit înlocuite periodic cu echipamente verificate metrologic.

Sancțiuni și măsuri impuse

Ca urmare a deficiențelor constatate, ANPC a aplicat amenzi contravenționale de 10.000 de lei și a dispus măsuri corective. Operatorul economic are obligația ca, în termen de 72 de ore, să remedieze problemele constatate și să asigure furnizarea agentului termic la temperaturile prevăzute în contracte.

„În conformitate cu reglementările în vigoare, Termoenergetica are obligația să asigure furnizarea agentului termic conform parametrilor contractuali. Dacă acest lucru nu se întâmplă, trebuie să compenseze consumatorii afectați pentru prejudiciul cauzat”, se arată în raportul ANPC.

De asemenea, Termoenergetica este obligată să plătească despăgubiri utilizatorilor dacă se constată că nu respectă standardele de calitate ale serviciilor furnizate.

Verificările vor continua și în zilele următoare, iar până în prezent s-a finalizat un singur document de control, restul urmând să fie încheiate până pe 12 februarie 2025. În funcție de concluziile finale, ANPC ar putea dispune sancțiuni suplimentare.

Președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, va susține o conferință de presă pentru a comunica public măsurile care vor fi aplicate în continuare.

VIAZiarul de Investigatii
SURSĂANPC
Articolul precedentSimion vrea moțiune de cenzură împotriva lui Ciolacu, Lasconi nu prea e de acord