Gabriela Firea, primarul general al Bucureștiului, anunța la început de iunie situația dezastruoasă în care se află instituția pe care o conduce, primăriile de sector, precum și multe primării din țară. A folosit un cuvânt tare: FALIMENT.

Așa au început tăierile din bugetele instituțiilor aflate în subordinea primăriei. Apoi s-a trecut la împrumuri pentru asigurarea funcționării unor companii necesare pentru bucureșteni, dar și la satisfacerea unor capricii, cu tot falimentul nedeclarat pe masă: finanțarea companiilor municipale cu mulți bani, companii municipale care au fost declarate ilegale de către instanțele de judecată.

”Atât Primăria Capitalei, cât și primăriile de sector, cât și multe municipii și orașe din țară au un buget mult mai mic decât cel care s-a promis și s-a prognozat. El a fost unul pe hârtie. Îmi pare rău că ai mei colegi primari m-au lăsat singură anul trecut, să mă bat cu știți dumneavoastră cine (cu Liviu Dragnea, liderul PSD de la acea vreme – n.r.), pentru că probabil unii s-au bucurat că s-au tăiat bani de la Primăria Capitalei. Acum toți sunt în faliment nedeclarat”, susținea Gabriela Firea.

Întrebată ce înseamnă acest ”faliment nedeclarat”, primarul Capitalei a precizat că  „în momentul în care nu mai poţi să îţi asiguri funcţionarea, activitatea curentă, să îţi plăteşti subvenţiile pentru utilităţile publice”.

Ordin pe unitate: să se taie din bani!

Odată cu aceste ieșiri publice, s-a trecut și la fapte. Tot la început de iunie, administratorul public al Bucureștiului, Sorin Chiriță, a transmis o scrisoare tuturor direcțiilor din Primăria Capitalei, instituțiilor subordonate, precum și companiilor municipale. În acea scrisoare li se cerea entităților amintite să taie din cheltuieli și să facă investiții doar dacă acestea sunt strict necesare.

”Având în vedere situația efectiv realizată în primele 5 luni ale anului 2019, când se constată o diminuare cu 15% a veniturilor bugetare locale, urmare a încasărilor din cotele defalcate din impozitul pe venit în scădere semnificativă față de aceeași perioada a anului 2018, ce ar presupune prin extrapolare la întregul an 2019, dacă se va menține acest trend nefavorabil, la o diminuare drastică a veniturilor bugetare cu minim 35%. Municipiul București se confruntă cu o situație extrem de dificilă, cauzată de scăderea majoră a încasărilor din cote defalcate din impozitul pe venit”, se arată în scrisoarea prezentată în exclusvitate de hotnews.ro

Totodată, potrivit acelui document, se mai cer următoarele:

– să reanalizeze toate categoriile de cheltuieli pentru care au fost prevăzute fonduri în bugetele aprobate, atât cheltuielile care derivă din angajamentele deja încheiate, cât mai ales cele care urmează a fi inițiate/angajate pentru noile proiecte care au fost prevăzute în bugete a se realiza în lunile următoare, astfel încât să fie create premisele realizării unei economii a cheltuielilor totale de 30%-35% care să conducă la finele anului bugetar la încadrarea în nivelul estimat al veniturilor totale.

– încheierea unor noi angajamente legale care pot crea obligații prezente și viitoare pe seama fondurilor publice să fie abordată cu prudență, în sensul identificării acelor cheltuieli care pot fi limitate, suspendate, amânate (fără generarea unor costuri adiacente), astfel încât să fie create premisele încadrării cheltuielilor totale consolidate în nivelul estimat la această dată al realizării veniturilor bugetare locale, al cărui grad de încasare la finele anului, dacă condițiile și trendul actual nu se modifică, se estimează a fi de 60% – 75% din cel programat,

– la solicitarea lunară a creditelor bugetare și de angajament să se aibă în vedere numai cheltuielile posibil de efectuat/plătit până la finele anului pentru asigurarea continuității activității, iar pentru proiectele noi, solicitarea va fi însoțită de justificări privind necesitatea și oportunitatea realizării acestora, prezentând și eventualele consecințe negative a nerealizării acestora;

– să prioritizeze fondurile actuale la secțiunea de funcționare pentru cheltuielile curente derivate din angajamentele legale existente;

– să achite și să identifice plățile restante generatoare de costuri adiacente (dobânzi, penalități întârziere);

– să reanalizeze și să revizuiască toate obiectivele propuse la aprobarea bugetelor;

Aproape 1,4 miliarde de euro este bugetul estimat în 2019 pentru Primăria Bucureștiului. Din aceștia, 370 de milioane de euro sunt prevăzute pentru lucrările din infrastructură și pentru marile proiecte de investiții.

Alte 340 de milioane de euro costă subvențiile pentru căldură și transport public, în timp ce 128 de milioane de euro merg spre programele de asistență socială și 85 de milioane de euro sunt alocate pentru spitale.

Împrumut de 100 milioane de euro pentru RADET

În ședința de Consiliu General de la sfârșitul lunii mai, consilierii au aprobat un proiect ce prevede un împrumut de aproape 100 de milioane de euro, pe perioada a 20 de ani.

„Se aprobă contractarea de la Ministerul Finanțelor Publice a unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de 462.661.949 lei, cu o maturitate de maximum 20 de ani. Contractarea împrumutului se face pentru plata subvențiilor restante aferente furnizării energiei termice către populație”, scrie în hotărârea de Consiliu General.

De ce atâția bani? În expunerea de motive se arată că Direcția Generală Economică precizează că restanțele pentru plata subvențiilor aferente furnizării energiei termice către populație se ridică la suma de 462.661.948,66 lei.

”În caz de neplată imediată generează riscul iminent al sistării furnizării agentului termic și a apei calde către aproximativ 562.000 de apartamente, școli, grădinițe, spitale și instituții publice, respectiv aproximativ 1.140.000 de persoane”, se mai arată în documentul citat.

Faliment și pierderi

În data de 17 aprilie 2019, Tribunalul București a decis falimentul RADET, la mai bine de doi ani de la momentul intrării în insolvență. În tot acest timp, societatea a adunat datorii care se ridică la aproape 3,9 miliarde de lei către ELCEN, firma care produce energia termică.

La câteva zile de la decizia instanței, în 23 aprilie, reprezentanții Primăriei Capitalei au anunțat că în lunile următoare, întreaga activitate a RADET va fi preluată de Compania Municipală Termoenergetica. Totodată, la Curtea de Apel a Municipiului București a fost admisă cererea de suspendare provizorie a executării sentinței de deschidere a falimentului RADET.

În anul 2017, valoarea pierderilor de energie termică și apă de adaos s-a ridicat la aproximativ 80 de milioane de lei. Mai mult, tot anul trecut au fost doar câteva zile în care nu au fost înregistrate avarii în rețea.

Ne declarăm în faliment, dar nu renunțăm la companiile municipale

Cele mai controversate acțiuni ale primarului Firea sunt cele legate de finanțarea continuă a companiilor municipale, declarate ILEGALE de către instanțele judecătorești.

Anul trecut, în luna noiembrie, judecătorii au decis că cele 22 de companii municipale au fost înfiinţate cu încălcarea legii, pentru că hotărârile de Consiliu au fost votate cu majoritate simplă (50% plus 1 din voturile consilierilor), în loc să fie luate cu majoritate de două treimi.

Mai mult, în luna iunie a acestui an , Curtea de Apel București a respins cererea de revizuire a deciziei prin care s-a stabilit că toate companiile municipale au fost înfiinţate cu încălcarea legii, anunţă preşedinta USR Bucureşti.

Și ce dacă? Șefii Primăriei București au decis că acestea trebuie să primească bani. Mulți. Nu mai puțin de 1 miliard de lei a fost aprobat de consilierii municipiului București pentru bugetele a 19 companii municipale.

Mai bine de 300 de milioane de lei se duc pe salariile celor aproape 6.500 de angajați, prevăzuți în organigrame până la finalul acestui an. Totodată, salariile celor care fac parte din consiliile de administrație ale acestor companii se ridică la suma de 10 milioane de lei.

Bugetul Companiei Municipale Dezvoltare Durabilă nu a fost aprobat din cauza unui vot lipsă.

Care sunt companiile municipale

Compania Municipală Pază și Securitate București S.A.

Buget Venituri: 43.729.000 lei;

Buget Cheltuieli: 43.662.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 40.385.000 lei.

Cheltuielile cu CA: 646.000 lei

Număr angajați: 1.300 agenți de pază plus personal TESA și personal de conducere;

Cheltuieli investiții: 10.000.000 lei;

Pierdere 2018 – 6.700.000 milioane lei;

”La estimarea veniturilor în suma de 43.729.000 lei s-a avut în vedere încheierea contractelor de prestări servicii de pază și protecție cu instituțiile publice aflate în subordinea Primăriei Municipiului București (Administraţia Străzilor, Administrația Grădina Zoologică, Centrul de Protecție a Plantelor, Direcţia Generală de Asistenţă Socială, Palatele Brâncovenești, Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Centrul Cultural EXPOARTE, Trustul de Clădiri Metropolitane, Teatrul C.I. Nottara, Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic, Arena Națională, Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Teatrul Tineretului Metropolis, Administrația Fondului Imobiliar, Opera Comică pentru Copii, Centrul Cultural Lumina, ARCUB, Clubul Sportiv al Municipiului București, ALPAB, Spitalul Filantropia, Spitalul Ion Stoia, Spitalul Carol Davila, Spitalul Gomoiu, Spitalul Colentina, Spitalul Colțea, ASSMB – SEDIU și Spitalul Panduri, Spitalul Sfântul Ștefan, Spitalul Victor Babeș, Spitalul Burghele, Spitalul Malaxa), cu companii din Holding (Compania Municipală Eco-Igienizare, Compania Municipală Parking etc), precum și preluarea activităților de Pază și Protecție, respectiv Transport de Valori de la SOCIETATEA DE TRANSPORT BUCUREȘTI STB S.A..Tariful recomandat este în suma de 17,50 lei/ora”, se arată în proiectul de buget pe anul 2019.

Compania Municipală Protecție Civilă și Voluntariat București S.A.

Buget Venituri: 12.520.000 lei;

Buget Cheltuieli: 11.991.930 lei;

Cheltuieli cu personalul: 6.979.920 lei. Din aceștia, 266.000 de lei reprezintă salariile directorilor, iar 355.000 lei ajung la cei din CA.

Număr de angajați: 59. Până la finalul anului, la această companie vor fi 302 salariați.

Cheltuieli investiții: 13.365.790 lei;

Pierdere 2018 – 2.832.250 lei.

Compania Municipală Agrement București S.A.

Buget Venituri: 17.760.000 lei;

Buget Cheltuieli: 17.605.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 7.790.000 lei, din care cheltuielile pentru directori și CA se ridică la suma de 990.000 lei;

Salariați: 110.

Cheltuieli investiții: 470.000 lei

Profit pe anul trecut: 75.000 lei.

Compania Municipală Imobiliara București S.A.

Buget Venituri: 8.898.460 lei;

Buget Cheltuieli: 8.686.220 lei;

Cheltuieli cu personalul: 6.206.640 lei, din care 468.000 lei pentru CA;

Număr mediu salariați: 51. Până la finalul anului vor mai fi angajați încă nouă oameni;

Cheltuieli investiții: 42.483.760 lei;

Pierdere: 1.763.290 lei;

Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București S.A.

Buget Venituri: 16.616.800 lei;

Buget Cheltuieli: 15.211.630 lei;

Cheltuieli cu personalul: 9.668.880 lei, din care 557.000 lei pentru CA și 249.000 lei pentru directori;

Salariați: 124. Până la sfârșitul anului, organigrama completă va cuprinde 253 de salariați. 

Cheltuieli investiții: 57.614.760 lei;

Profit pe anul trecut: 1.262.850 lei.

Compania Municipală Managementul Transportului București S.A.

Buget Venituri: 19.298.000 lei;

Buget Cheltuieli: 10.985.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 9.200.000 lei, din care 1,4 milioane merg la CA;

Salariați: 35. Până la finele anului vor fi 87;

Cheltuieli investiții:72.402.000 lei;

Pierdere: 1.760.000 lei.

Compania Municipală Parking S.A.

Buget Venituri: 23.006.000 lei;

Buget Cheltuieli: 22.914.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 16.566.000 lei, din care 688.000 lei pentru CA și 360.000 lei pentru directori;

Salariați: 190, până la finele anului ar urma să fie 210.

Cheltuieli investiții: 173.330.000 lei din majorări de capital;

Pierdere: 2.119.000 lei.

”În prezent compania are aprobată o majorare de capital social de 150.000.000 lei pentru achiziționarea unui teren și construirea de parcări de tip Park and Ride în 8 zone de acces în Municipiul București: Militari, Pallady, Pipera-A3, DN1 – Nord, IMGB, Colentina, Chitila și Sos. Alexandriei. Totodată, compania dorește achiziționarea unui număr de 2-4 terenuri centrale pentru realizarea de parcări supraterane, însă începerea exploatării acestora este estimată pentru anul 2020”, se arată în proiectul de buget.

Compania Municipală Managementul Traficului București S.A.

Buget Venituri: 100.910.000 lei;

Buget Cheltuieli: 91.453.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 29.000.000 lei, din care 500.000 lei pentru CA și 340.000 directori;

Salariați prognozați: 259;

Cheltuieli investiții: 4.412.000 lei

Profit contabil 2018: 5.500.000 lei.

Compania Municipală Iluminat Public București S.A.

Buget venituri: 75.138.000 lei;

Buget cheltuieli: 75.035.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 11.909.000 lei, din care 410.000 lei pentru CA și 252.000 lei pentru directori;

Salariați : 120, iar până la finalul anului, numărul de salariați prognozat este de 165.

Cheltuieli investiții: 10.915.000 lei;

Pierdere 2018: 4.700.000 lei.

Compania Municipală Eco Igienizare București S.A.

Buget venituri: 29.100.000 lei;

Buget cheltuieli: 27.738.790 lei;

Cheltuieli cu personalul: 13.803.000 lei, din care 513.000 lei pentru CA și 253.000 lei pentru directori;

Salariați : 180, iar numărul de salariați prognozat până la finalul 2019 va fi de 219

Cheltuieli investiții: 5.900.000 lei;

Pierdere 2018: 1.724.000 lei.

Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București S.A.

Buget venituri: 343.673.030 lei;

Buget cheltuieli: 329.718.660 lei;

Cheltuieli cu personalul: 53.155.850 lei, din care 389.000 lei pentru CA și 233.000 lei pentru directori;

Numărul de angajați prognozați până la finalul anului: 443.

Cheltuieli investiții: 70.012.370 lei;

Pierdere 2018: 4.949.240 lei.

Compania Municipală Medicală București S.A.

Venituri: 41.087.000 lei;

Cheltuieli: 41.045.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 28.088.000 lei, din care 450.000 lei pentru CA și 252.000 lei pentru directori;

Număr salariați: 330, iar cel prognozat până la finalul 2019: 754

Cheltuieli investiții: 0 lei.

Pierdere: 3.023.000 lei.

Compania Municipală Consolidări București S.A.

Venituri: 214.700.000 lei;

Cheltuieli: 210.000.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 79.272.000  lei, din care pentru salariile CA 514.000 lei;

Număr salariați: 1.100, iar numărul de salariați prognozat până la finalul 2019: 1.500;

Cheltuieli investiții: 19.860.190 lei;

Profit pe anul 2018: 5.923.200 lei.

Compania Municipală Sport Pentru Toți București S.A.

Venituri: 19.950.000 lei;

Cheltuieli: 18.887.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 9.384.000 lei, din care 462.000 lei pentru CA și 215.000 lei pentru directori;

Număr mediu angajați/prognozaţi până la finalul anului: 108;

Cheltuieli investiții: 1.501.000 lei;

Pierdere 2018: 525.300 lei.

Compania Municipală Parcuri și Grădini București S.A.

Buget venituri: 33.233.000 lei;

Buget cheltuieli: 31.566.000 lei;

Cheltuieli cu personalul: 23.507.760 lei, din care 649.000 lei pentru CA și 286.000 lei pentru directori;

Număr mediu salariați: 352;

Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 420;

Cheltuieli investiții: 28.178.200 lei;

Profit  2018: 5.571.560 lei.

Compania Municipală Publicitate și Afișaj București S.A.

Buget venituri: 10.009.620 lei;

Buget cheltuieli: 9.849.270 lei;

Cheltuieli cu personalul: 3.607.310 lei, din care 518.000 lei pentru CA și 266.000 lei pentru directori;

Număr mediu salariați: 24;

Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 32;

Cheltuieli investiții: 3.565.110 lei;

Pierdere 2018: 837.000 lei.

Compania Municipală Tehnologia Informației

Buget venituri: 4.793.450  lei;

Buget cheltuieli: 4.788.440 lei;

Cheltuieli cu personalul: 4.129.440 lei, din care 394.000 lei pentru CA;

Număr mediu salariați: 14;

Număr salariați prognozat până la finalul 2019: 54;

Cheltuieli investiții: 3.565.110 lei;

Pierdere 2018: 1.416.420 lei.

VIAAnamaria NEDELCOFF
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentMihai Chirica, boierul Moldovei
Articolul următorSenatorul Melcilor: Cum arde Nicolae Moga gazul degeaba în Parlament